Leto skončí predčasne aj pre všetkých vodičov na slovenských cestách. Nie ale tak, ako to môže znieť. Týka sa to letných pneumatík, ktoré už o pár dní mať nemôžeš. Podľa štatistík minulých rokov vyplýva, že veľa Slovákov ich autám neprezuje ešte v novembri, ak vôbec. Vždy totiž záležalo na zimnom počasí, ktoré je v posledných rokoch viac suché. Ak si aj ty podľa toho prispôsoboval výber pneumatík, po novom sa už musíš riadiť podľa kalendára a nových predpisov.

Od 1. októbra 2024 musíš mať na aute pneumatiky, ktoré nesú symbol snehovej vločky a troch štítov (3PMSF). Zmena má za cieľ predísť „zneužívaniu“ označenia pneumatík M+S (Mud and Snow), ktoré je určené skôr do terénu a nie sú dostatočne prispôsobené na jazdu v zimných podmienkach. Za porušenie hrozí pokuta, ale aj niečo horšie.

Continental

Prečo meniť letná za zimné?

Aj keď to vonku nemusí vyzerať na tuhú zimu s poriadnou dávkou snehu, prezúvaj pneumatiky v predstihu. Prechod na zimné pneumatiky ti v toto už prevažne chladnejšie počasie umožní bezpečnejšiu jazdu v náročnejších podmienkach a zlepší kontrolu nad vozidlom, čo je v zime neoceniteľné pre tvoju bezpečnosť aj bezpečnosť ostatných účastníkov premávky.

Priľnavosť vozidla na vozovke

V zime je kľúčové zabezpečiť, aby tvoje auto správne držalo na ceste, najmä ak je pokrytá snehom, ľadom alebo inou klzkou vrstvou. Zimné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu trakciu pri nízkych teplotách v porovnaní s letnými či celoročnými pneumatikami. Ich zmes a vzor dezénu zvyšujú schopnosť udržať kontrolu nad vozidlom a minimalizujú riziko šmyku.

Správna hĺbka dezénu

Zimné pneumatiky majú hlbší dezén, ktorý umožňuje lepšie odvádzanie vody, snehu a blata spod kolies. Ak je dezén opotrebovaný, zvyšuje sa riziko akvaplaningu, čo znamená, že auto stráca kontakt s cestou a stáva sa nekontrolovateľným. Preto je dôležité pred zimnou sezónou skontrolovať hĺbku dezénu a zabezpečiť, že je dostatočná (minimálne 4 mm).

Teplotné podmienky

Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkšej gumovej zmesi, ktorá zostáva pružná aj pri nízkych teplotách, typicky pod 7 °C. Letné pneumatiky sa pri týchto teplotách stávajú tvrdšími a strácajú schopnosť efektívne držať na ceste, čím zvyšujú riziko nehôd. Preto, aj keď nie je na ceste sneh, zimné pneumatiky sú bezpečnejšie v chladnom počasí.

Brzdná dráha

Pri nižších teplotách a klzkých podmienkach je dĺžka brzdnej dráhy kritická. Zimné pneumatiky skracujú brzdnú dráhu na snehu či ľade, čo ti môže pomôcť predísť zrážke. Letné pneumatiky majú v týchto podmienkach výrazne dlhšiu brzdnú dráhu, čo je vážne bezpečnostné riziko.

Manévrovanie a stabilita

Zhoršené jazdné podmienky si vyžadujú plynulejšiu a opatrnejšiu jazdu. Zimné pneumatiky poskytujú lepšiu kontrolu nad vozidlom, či už ide o ostré zákruty, prudké brzdenie alebo jazdu na nespevnených zasnežených cestách. Auto s letnými pneumatikami je pri prudkých manévroch v zime nestabilnejšie.

Podľa európskych predpisov pre zimnú výbavu osobných a ľahkých nákladných vozidiel pre zimu 2024/2025 platí, že všetky autá Slovákov musia mať zimné pneumatiky so symbolom 3PMSF a minimálnou hĺbkou dezénu 3 mm. U našich susedov v Rakúsku, Česku, Poľsku (3PMSF sú doporučené, ale nie sú povinné),  Maďarsku (nie sú predpisy) a Rakúsku môžu počas zimy vodiči aj naďalej jazdiť na súčasných pneumatikách M+S.

Ak tvoje zimné alebo celoročné pneumatiky tento symbol nemajú, môžeš dostať pokutu vo výške 40 eur a nebudeš môcť pokračovať v jazde.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú