Kým konkurenti v autonómnej doprave čelia ťažkostiam, Waymo, robotická taxislužba od Google napreduje. V auguste spoločnosť zverejnila údaje, že týždenne zabezpečuje 100 000 platených jázd v San Franciscu, Phoenixe a v Los Angeles, vďaka svojej flotile autonómnych a špeciálne upravených SUV Jaguar.

Ako uvádza portál Futurism, je to znak rastúcej dominancie na tomto rýchlo sa rozvíjajúcom trhu. Tento údaj predstavuje dvojnásobok oproti počtu jázd uskutočnených v máji tohto roku.

Neziskový líder

„V tomto bode je priemysel plne autonómneho riadenia priemyslom jedného hráča: Waymo,“ povedal pre časopis The New York Times bývalý riaditeľ John Krafcik, ktorý momentálne je členom predstavenstva automobilky EV Rivian.

Napriek tomu, že Waymo má stále viac zákazníkov a poskytuje viac jázd, spoločnosť stále nie je v zisku. Google, pod ktorú experimentálna divízia spadá, vykázal za prvú polovicu roka 2024 stratu okolo 2 miliárd dolárov. Podľa Marka Mahaneya, z investičnej výskumnej spoločnosti Evercore ISI pre New York Times uviedol, že s najväčšou pravdepodobnosťou je robotaxi významnou časťou tejto straty.

Interiér Zeekr. Zdroj: Waymo

Nevýhoda pred konkurenciou

Waymo je síce lídrom v autonómnom priemysle, oproti bežnej konkurencie ako Uber a Lyft má značnú nevýhodu – musí investovať do vlastných vozidiel. Ako uvádza NYT, flotila autonómnych SUV značky Jaguar sa môže vyšplhať až na 100 000 dolárov za kus.

Spoločnosť čelí aj určitej nedôvere verejnosti voči technológii autonómneho riadenia, hoci sú výsledky v oblasti bezpečnosti dobré. Waymo vytvára podrobné mapy každého mesta, v ktorom operuje, čo predstavuje ďalšie výdavky na výskum a takisto čas a ďalšie prípravy v prípade ďalšej expanzie do nových miest. Keď spoločnosť oznámila obrovskú expanziu do Kalifornie, Google sa vyjadril, že do spoločnosti reinvestuje 5 miliárd dolárov.

Bezpečnosť na prvom mieste

Napriek tomu, že spoločnosť nepreukázala zisk, disponuje s veľkou výhodou oproti konkurencii. Doteraz sa im podarilo vyhnúť najnákladnejšej chybe – vážnej havárii, čo by mohlo mať veľké dôsledky na reputáciu spoločnosti. Ako sme ťa informovali v minulom článku, ani Waymo sa nezaobišiel bez nepríjemného incidentu, kedy autonómne vozidlá vyvolávali v noci hluk.

Na rozdiel od konkurenčnej spoločnosti Cruise, ktorý musel čeliť vyšetrovaniu po tom, čo ohrozoval chodcov, má Waymo zatiaľ čo sa týka havárií bezpečnú bilanciu.

Spoločnosť však plánuje svoje luxusné flotily Jaguar vymeniť za Zeekr, ktorú vyrába čínska automobilka. Podľa hlavného produktového riaditeľa Saswata Panigrahiho, by táto výmena mohla časom znížiť fixné náklady.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú