Slovenským a českým internetom sa šíri video, ktoré zobrazuje „zamrznutú“ Teslu. Jeden z príspevkov, ktorý dané video zdieľal na Facebooku má takmer 2 milióny pozretí. Premisou týchto videí je ukázať, ako Tesly (a induktívne aj ostatné elektromobily) nedokážu prežiť veľmi chladné teploty, pretože zamrznú.

Popis videa naznačuje, že daný problém spôsobil mráz a že postihuje len elektromobily. Realita je však úplne iná. FonTech.sk sa skontaktoval s expertom na elektromobily značky Tesla zo spoločnosti DriveTesla.sk, ktorý okamžite vedel, čo sa stalo.

Je to zavádzanie

Ako už zrejme tušíš, video je zavádzajúce, pretože v ňom nie je uvedená kľúčová informácia – nikdy nie je spomenuté, čo spôsobilo nefunkčnosť daného Modelu 3. Profily, ktoré toto video zdieľajú, navyše používajú tendenčné popisy v štýle: „Neskutočné, celý život šetril na Teslu, ale potom sa mu v mrazoch stalo toto!?

Čo sa teda pánovi, ktorý „celý život šetril na Teslu“, stalo v skutočnosti? Expert z DriveTesla.sk Jaroslav Kapšo problém okamžite identifikoval a potvrdil, že ide o vybitú 12 V batérie – elektromobily totiž nemajú len veľký a drahý akumulátor s vysokým napätím, ale aj klasickú 12 V autobatériu, ktorá sa stará o „štartovanie“ auta a poskytuje napájanie počas toho, ako je hlavná batéria odpojená.

Zároveň to vysvetľuje, prečo vo videu nejdú zavrieť dvere. Model 3 totiž pred zavretím dverí musí mierne stiahnuť okná, aby mohol dvere bezpečne uzavrieť, keďže okná nemajú klasické rámiky. Nejde o žiaden nezmyselný výmysel, podobný systém má prakticky každé auto, ktorého okná nemajú rámiky.

S problémom máme skúsenosť

Vybitie 12 V autobatérie je pritom problém, ktorý nielenže postihuje aj spaľováky, ale dokonca ich zasahuje omnoho častejšie. V redakcii totiž máme presne s týmto typom poruchy skúsenosti.

Zažili sme ju pri Hyundai Kona Electric, pričom 12 V autobatéria bola v rámci záruky bezproblémovo vymenená. V servise nás pritom informovali, že ide o rozšírený problém daného ročníka elektrickej Kony.

Midjourney

Po výmene „malej“ batérie (ku ktorej došlo krátko po kúpe samotného elektromobilu) sme sa s ničím podobným po dobu vyše dvoch rokov už nestretli. 12 V batéria sa u moderných elektromobilov nenabíja klasickým alternátorom, ako tomu je v prípade spaľovákov, ale čerpá energiu priamo z „veľkého“ akumulátora. Deje sa tak počas toho, ako auto stojí alebo sa nabíja.

Malé autobatérie sú ale neslávne známe tým, že napríklad v silných mrazoch alebo po dlhšej nečinnosti stratia všetko svoje napätie a už ich nie je možné oživiť, pričom je nutné ich vymeniť. Viniť tento problém na Teslu alebo všeobecne elektromobily pritom nedáva žiadny zmysel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú