Dokáže napájať celý svet na 2 roky. Pod zemou objavili masívne ložisko „čistej energie”
Vodík to ako ekologické palivo budúcnosti zatiaľ, zdá sa, spočítané predsa len nemá. Ako upozorňuje The New York Times, v podzemí sa podarilo nájsť desiatky miliónov ton tejto látky, ktorá nie je využívaná len v raketách, ale čoraz väčšmi aj v autodoprave, kde naráža na vážne problémy svojej ekologickosti – nový nález však môže tento problém aspoň dočasne vyriešiť.
Stále ho neťažíme
Vo Francúzsku sa podarilo objaviť podzemné ložisko, v ktorom sa má nachádzať až 250 miliónov ton vodíka, pričom ich zatiaľ nik neťaží. Experti očakávajú, že len toto ložisko dokáže pokryť celosvetový dopyt na asi dva roky a aj keď to nie je príliš dlho, podobných ložísk sa môže na svete nachádzať oveľa viac.
Geológovia predpokladajú, že sa môže na Zemi v podzemných ložiskách nachádzať dostatok vodíka na pokrytie spotreby na asi 100 rokov, čo je viac než dosť na to, aby dovtedy ľudstvo vylepšilo spôsob výroby čistého vodíka a zbavilo sa tohto plynu vo forme, v akej je vyrábaný dnes, teda prevažne z fosílnych palív, objasňuje BBC.
Novoobjavené ložisko sa nachádza v hĺbke okolo 1 100 až 1250 metrov, pričom presné množstvo vodíka zatiaľ známe nie je. 250 miliónov ton je horná hranica, avšak skutočné množstvo môže byť o niečo menšie – dokonca len 6 miliónov ton. Prieskum sa pritom zameriaval na metán, ktorého obrovské ložisko Francúzsko našlo už dávnejšie a to s objemom až 370 miliárd m3.
Výhoda kamiónov
Do popredia sa čoraz väčšmi dostávajú bezemisné kamióny, pričom v tejto oblasti naďalej zápasia vodíkové a batériové modely. Na vlastnom takomto stroji pracuje aj Mercedes, ktorého Mercedes-Benz GenH2 schválený pre verejné cesty úspešne zvládol projekt #HydrogenRecordRun spoločnosti Daimler Truck a to precestovaním 1 047 km na jednu nádrž kvapalného vodíka.
Dokáže pomôcť?
Len okolo 1 % všetkého vodíka sa dnes vyrába ekologickým spôsobom, čo je pre jeho dobré meno zásadným problémom. O vodíku sa totiž hovorilo ako o vhodnej alternatíve popri batériových elektromobiloch, ktoré sú však oveľa efektívnejšie a prekvapivo aj o niečo praktickejšie, najmä vďaka zásadným pokrokom v rýchlosti nabíjania a dojazdu.
Na druhej strane vodík je naďalej obmedzovaný nielen vysokou cenou, ale tiež malým množstvom čerpacích staníc a spôsobom výroby. Elektrickú energiu vyrábajú čoraz častejšie obnoviteľné zdroje, avšak na výrobu ekologického vodíka je potrebná energia práve z takýchto zdrojov, čím vzniká krok navyše.
Ťažba vodíka z podzemia môže tento problém dočasne obísť a poskytnúť ekologické palivo aj bez toho, aby bolo nutné vo veľkom ho vyrábať z fosílnych palív. Takáto ťažba sa ale musí ukázať ako finančne výhodná.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Na Slovensku postavia najvýkonnejší nabíjací hub v Európe
To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené