Spoločnosť AVL Racetech prichádza s jedinečným spaľovacím motorom, ktorý ako palivo využíva vodík. Tento motor už prešiel aj kľúčovými testami a firma je s výsledkami spokojná, čo jednoznačne poteší aj aj fanúšikov motorizmu a spaľovacích motorov. Vodíkové spaľováky dokážu z hľadiska emisií CO2 konkurovať elektromobilom, no dokážu produkovať látky, ktoré sú pre ľudí toxické a nebezpečné.

Ohromný výkon

Nový vodíkový motor, ktorý AVL Racetech vyvíja už dlhšiu dobu, dosahuje objem len 2,0 l, avšak napriek tomu sa jeho výkon vyšplhá až na 410 konských síl, teda takmer 302 kW, píše portál HotCars. Vodíkový turbo-motor okrem toho dosahuje aj krútiaci moment až 500 Nm a čo je najlepšie, je oveľa čistejší, než klasické spaľováky.

Či je však možné označiť takýto motor za skutočne bezemisný je otázne. Vodík spaľovaný s čistým kyslíkom síce neprodukuje žiadne škodlivé látky, avšak v spaľovacom motore je vodík spaľovaný so vzduchom, ktorý obsahuje okrem kyslíka aj veľké množstvo dusíka, oxidu uhličitého a iných plynov. Práve prístomnosť dusíka (ktorý tvorí takmer 80 % vzduchu) spôsobuje produkciu extrémne škodlivých oxidov dusíka.

AVL Racetech

Bohužiaľ sme zrejme svedkami „greenwashingu“, keďže sú takéto motory označované za bezemisné kvôli tomu, že neprodukujú oxid uhličitý. Je tak pravda, že sú šetrnejšie k zemskej atmosfére, avšak vytvárajú látky, ktoré spôsobujú v ľudskom tele množstvo nepríjemností a ochorení.

Agentúra USA pre ochranu životného prostredia (EPA) hovorí, že emisie NO2 a NOx (teda emisie oxidov dusíka) spôsobujú:

  • NO2 a iné NOx interagujú s vodou, kyslíkom a inými chemickými látkami v atmosfére a vytvárajú kyslé dažde. Kyslé dažde poškodzujú citlivé ekosystémy, ako sú jazerá a lesy.
  • NOx v atmosfére prispievajú k znečisteniu pobrežných vôd živinami.
  • NO2 spolu s ďalšími NOx reaguje s inými chemickými látkami v ovzduší za vzniku pevných častíc a ozónu. Obidve tieto látky sú pri vdychovaní škodlivé aj z dôvodu účinkov na dýchací systém.

Vo všeobecnosti sa ľudstvo snaží emisie oxidov dusíka znížiť, ide teda o „dvojsečný meč“. Zatiaľ čo takýto motor dokáže skutočne pomôcť znížiť emisie oxidu uhličitého a priamo tak bojovať s klimatickou krízou, zvýši emisie ďalšej nebezpečnej látky. Zatiaľ čo na účely pretekania takéto motory budú ideálne, o širšom využití v globálnom meradle majú elektromobily stále navrch.

Skúsi to aj Porsche?

Nad spaľovacím motorom na vodík uvažuje aj automobilka Porsche, ktorá vytvorila pre takýto motor simuláciu. Výkon takéhoto motora dosiahol až 440 kW, čiže 590 koní. Vodíkový spaľovací motor je teda rovnako výkonný, ako podobná V8 na benzín.

Lepšie ako fosílne palivá

Napriek tomu takéto vodíkové motory nemôžeme vylúčiť ako potenciálnu alternatívu pre motory spaľujúce fosílne palivá. Vodík je totiž možné vyprodukovať ekologicky oveľa ľahšie, než syntetický benzín. AVL Racetech sa snažil dosiahnuť čo najvyššiu efektivitu a taktiež stabilitu svojho vodíkového motora, kvôli čomu napríklad vstrekovaním vody do nasávania vzduchu, aby sa zabránilo predčasnému vzplanutiu, ktoré môže poškodiť motor.

AVL Racetech vysvetľuje, že chce viesť motošport do novej éry. Či a kedy uvidíme tento jedinečný spaľovací motor aj v skutočných pretekoch je zatiaľ otázne, avšak testy dokazujú, že viac nejde len o sen, ale o reálnu možnosť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú