Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spoločnosť Daimler Truck oznámila, že technológia vodíkových palivových článkov môže byť tým správnym riešením na dekarbonizáciu diaľkovej cestnej dopravy. Výrobca konkrétne oznámil, že prototyp nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2 schválený pre verejné cesty úspešne zvládol projekt #HydrogenRecordRun spoločnosti Daimler Truck a to precestovaním 1 047 km na jednu nádrž kvapalného vodíka. Na tému upozornil portál TruckingInfo.

Rekordná jazda

Rekordná jazda začala 25. septembra 2023 v zákazníckom centre Mercedes-Benz Truck vo Wörth am Rhein v Nemecku a skončila 26. septembra ráno v Berlíne, hlavnom meste Nemecka. Vodíkový ťahač absolvoval cestu plne naložený, pričom jeho celková hmotnosť sa zastavila na 40 tonách – cestu absolvoval teda v reálnych podmienkach a bez emisií CO2. Celú jazdu navyše nezávisle potvrdil inšpekcia v podobe TÜV Rheinland.

Podľa dostupných informácií Mercedes-Benz GenH2 bol pred štartom naplnený vodíkom z čerpacej stanice Daimler Truck, pričom počas procesu dopĺňania paliva sa  kryogénny kvapalný vodík s teplotou mínus 253 °C naplnil do dvoch 40 kg nádrží namontovaných na oboch stranách podvozku. Vďaka špeciálnej izolácii na nádržiach je navyše možné vodík udržiavať pri veľmi nízkej teplote a to aj bez systému s aktívnym chladením.

Podľa tlačovej správy Daimler Truck uprednostňuje kvapalný vodík, pretože v agregovanom stave má nosič energie výrazne vyššiu hustotu k objemu v porovnaní s plynným vodíkom. Vďaka tomu možno prevážať viac vodíka, čo výrazne zvyšuje dojazd a umožňuje porovnateľný výkon vozidla s bežným naftovým nákladným vozidlom.

Spoločnosť tiež uviedla, že batériovo-elektrické nákladné vozidlá sú ideálnou voľbou pre distribučnú dopravu, ako aj pre diaľkovú dopravu s pravidelným nasadením na plánovateľných trasách s vhodnými vzdialenosťami a možnosťami nabíjania.

V niektorých aplikáciách by však mohli byť pohony na báze vodíka lepším riešením. To platí najmä pre veľmi flexibilné a obzvlášť náročné nasadenie v ťažkej doprave a diaľkovej preprave.

Navyše, podľa vrchných predstaviteľov spoločnosti, dostupnosť vhodnej infraštruktúry a dostatok zelenej elektriny sú kľúčové pre úspešný prechod na bezemisné technológie, pričom sú presvedčení, že rýchle a nákladovo optimalizované pokrytie tohto dopytu po energii je možné dosiahnuť len s implementovaním oboch technológií.

Očakáva sa, že prvé nákladné vozidlá Daimler s palivovými článkami budú testované v rukách zákazníkov v najbližších rokoch. Sériová verzia Mercedes-Benz GenH2 Truck by mala byť predstavená v druhej polovici tohto desaťročia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú