Prvá veľká obeť elektromobilového trhu je tu, známa firma vyhlasuje bankrot
Trh s elektromobilmi má v Spojených štátoch amerických prvú veľkú obeť, ktorou sa stala známa a navyše prekvapivo skúsená spoločnosť Proterra. Tá sa zameriavala na výrobu elektrických autobusov a teraz ohlasuje bankrot aj napriek množstvu zmlúv s rôznymi spoločnosťami, pričom firma mala dokonca podporu aj prezidenta USA, informuje portál TechCrunch.
Elektromobily nemajú vyhraté
I keď prebieha elektrifikácia automobilovej a hromadnej dopravy v prakticky všetkých pokročilých krajinách a zapájajú sa do nej aj starí a známi výrobcovia áut, elektromobily nemajú ani náhodou vyhraté a firmy, ktoré sa zaoberajú výlučne týmto odvetvím, sa musia mať na pozore. Udržať sa na tomto trhu nie je, obzvlášť v tomto období, jednoduché.
Proterra mala uzavreté kontrakty až so 135 dopravnými agentúrami a podarilo sa jej dodať už vyše 1 000 elektrických autobusov, avšak napriek tomu sa jej nepodarilo ani po takmer 20 rokoch svojej existencie vykázať zisk, píše Electrek. Bez najmenších pochybností firme neprospela ani pretrvávajúca ekonomická situácia, keďže musela čeliť nedostatku komponentov, poklesu dopytu kvôli pandémii koronavírusu a teraz aj inflácii.
Spoločnosť Proterra naštartovala svoje pôsobenie v roku 2004, pričom za ňou stáli aj firmy ako Daimler a podporil ju dokonca aj terajší prezident Joe Biden. Napriek množstvu zákazníkov firma zisk nevykázala a jej existencia visí na vlásku. Aj keď síce hlási bankrot, nie je všetko stratené.
Ťažko aj v Európe
Firmy pôsobiace v oblasti elektromobility to nemajú jednoduché ani v Európe. Napríklad spoločnosť Lightyear, ktorá chcela vyrábať vzhľadovo lákavé elektromobily s dojazdom až 1 000 km vďaka solárnym panelom na streche a kapote, postihol krach už po pár týždňoch.
Možno ju zachrániť
Proterra sa dostala do vážnych problémov, avšak ešte stále má možnosť na reorganizáciu, pôžičku, prípadne pokračovanie v prevádzke s novým plánom, ktorý musí schváliť súd. Aj keď Proterra nie je jediná firma zaoberajúca sa elektromobilitou, ktorá je v problémoch, jej prípad je špecifický.
Mnohé podobné firmy zlyhajú kvôli nízkym predajom alebo ešte skôr, než svoj produkt uvedú na trh. Proterra však, ako sme spomínali, dodala vyše 1 000 elektrických autobusov, expandovala rôznymi smermi a začala vyvíjať vlastné batériové systémy, ktoré sa zase dostali do mnohých iných vozidiel, prevažne nákladných a namontovala aj nabíjacie stanice pre nákladné elektromobily s celkovým výkonom až vyše 100 MW.
Časťou problému sú aj spomímané dopravné agentúry, ktoré sú v USA závislé na štátnych financiách, čo môže dodávateľom spôsobovať problémy napríklad kvôli napätým rozpočtom. Kontrakty podpísané v roku 2021 napríklad firme nič nezarobili, keďže v dobe dodania, v roku 2022, peniaze z kontraktu nepokryli ani výrobné náklady.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Medveď vystrašil rybára v obľúbenej rekreačnej oblasti: Obce bijú na poplach, poľovníci sú v teréne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP