Nemci prišli na krutú pravdu. Vodíkové vlaky sú zlé, ihneď ich menia na elektrické
Prvá firma na svete, ktorá do svojich radov privítala inovatívne vodíkové vlaky, sa podľa portálu Quartz rozhodla tejto technológie vzdať a miesto toho prejsť na čosi efektívnejšie, čo si uvedomujú aj automobilky nielen v osobnej, ale tiež nákladnej doprave. Zdá sa však, že Slovensko naďalej kvôli vodíku šliape vedľa.
Slabá efektivita a drahá prevádzka
Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá uviedla do komerčnej prevádzky vodíkové vlaky. Podľa informácií portálu Interesting Engineering sa však ukázalo, že existuje aj lepšie riešenie, ku ktorému teraz spoločnosť pristupuje. Vodíkové vlaky chce totiž vymeniť za batériové elektrické, ktorých prevádzka má byť efektívnejšia a menej nákladná.
V tlačovej správe spoločnosť tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich a aj keď je z hľadiska efektivity ešte vždy lepšia elektrifikácia samotnej trate, vlaky s batériami sú nesmierne flexibilné v prípade možných problémov a porúch takýchto tratí.
Momentálne LVNG prevádzkuje 14 vodíkových vlakov, do ktorých investovala až 93 miliónov eur. Rozdiel z hľadiska nákladov na prevádzku je však obrovský a v porovnaní s batériovými budú, z dlhodobého hľadiska, až o 80 % drahšie. Nevýhodou vodíkového pohonu je tiež slabá energetická efektivita, keďže tento proces obsahuje viac krokov a výroba vodíka je navyše, vo väčšine prípadov, závislá na fosílnych palivách.
Najlepší na dlhé trate
Zásadnou výhodou vodíkového pohonu je oveľa vyšší dojazd, ako pri batériových vozidlách. Kým zväčšenie batérie je nesmierne drahé, zväčšenie vodíkovej nádrže je len zlomkom ceny celého zariadenia.
Vodíkový sen Slovenska
Ešte donedávna sa vo veľkom hovorilo o vodíku aj na Slovensku, najmä vďaka bývalému ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi. Experti a množstvo štúdií však už dlhšiu dobu poukazujú na to, že vodík, aspoň s dnešnými technológiami, nie je riešení, osobnej dopravy.
Tento pohon mal nádej vo väčších vozidlách, avšak väčší pokrok nebol zaznamenaný ani v nákladnej doprave a zlé správy tentoraz prichádzajú aj pre vlakovú dopravu. Prvý vodíkový vlak sa na Slovensko dostal v minulom roku, avšak cez krajinu ho musela ťahať dieselová lokomotíva, keďže sa u nás vodíkové plničky zatiaľ nenachádzajú.
Je však nutné dodať, že má vodík aj niekoľko výhod, ako je napríklad nižšia hmotnosť v porovnaní s batériovými vlakmi, ktoré zásadne prekračujú hmotnostné limity slovenských železníc. Výhodné je aj oveľa rýchlejšie dočerpanie, na elektrifikovaných tratiach však takýto stroj nemá zmysel.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Na Slovensku postavia najvýkonnejší nabíjací hub v Európe
To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Japonská automobilka Suzuki zvýšila celoročný zisk o viac než pätinu
V rámci projektu Cross-E vzniknú nabíjacie stanice v celej Európe
Tvorca filmovej ságy Hviezdne vojny George Lucas má 80 rokov
Slováci sa podieľajú na výstavbe atómovej elektrárne v Británii
Elektromobily v EÚ môžu mať problém. Naozaj si toto doteraz nikto nevšimol?
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené