Definitívny úder? Tesla Model S má lepší dojazd s novým prototypom batérie ako spaľovák
Dojazd elektromobilov je jednou z kľúčových vlastnosti širšej adaptácie týchto vozidiel medzi motoristami. Aj keď už dojazd súčasných elektromobilov strednej triedy je dostatočný na denné používanie, niektorí vodiči budú spokojní až vtedy, keď elektromobilom prejdú bez zastávky toľko ako na naftovom diaľničnom krížniku. Ako píše Caranddriver, Tesla práve takúto batériu otestovala v Modeli S.
Všetka veda za týmto ohromným dojazdom sa ukrýva v batérii. Startup s názvom Our Next Energy vyrobil batériu, ktorá disponuje zhruba dvojnásobnou kapacitou oproti originálnym batériám, ktoré Tesla používa v Modeli S.
S vyššou kapacitou prichádza aj vyšší dojazd a ak sa dvojnásobná kapacita vtesná do rovnako veľkého a rovnako ťažkého obalu aký mala originálna batéria, aj samotný dojazd bude dvojnásobný.
Cez 1 200 km na jedno nabitie už nebude problém
Tesla s revolučnou batériou prešla na jedno nabitie ohromných 1 210 km, čím definitívne prekonala aj tie najlepšie naftové „diaľničné krížniky“. Tesla Model S s originálnou batériou mala pritom dojazd cca 650 km, nárast teda predstavuje až 90 %.
Prototyp batérie startupu ONE má kapacitu 207,3 kWh, pričom originálna batéria disponovala kapacitou 103,9 kWh. Energetická hustota teda výrazne narástla, nakoľko prototyp batérie sa skutočne vtesnal do rovnakého obalu ako pôvodný akumulátor. Test bol navyše vykonaný v decembri, čiže v chladných podmienkach, ktoré sú pre elektromobil náročnejšie. Model S prešiel 1 200 km za 15 hodín a priemerná rýchlosť dosahovala 88,5 km/h.
Produkčne batérie už budúci rok
Startup ONE plánuje dotiahnuť prototyp tejto batérie do produkčnej verzie už budúci rok. Revolučný akumulátor pomenovali Gemini a ako sa uvádza na webe výrobcu, elektromobilom by mal zabezpečiť dojazd na jedno nabitie cez 965 km, pričom kapacita presiahne 185 kWh. Energetická hustota presahuje 450 Wh/l.
Za ohromnou energetickou hustotou stojí technológia dvojitej chémie batérií, ktorá pozostáva z LFP článkov a takzvaných bezanódových článkov, ktoré majú podstatne vyššiu energetickú hustotu.
Tím výskumníkov z Dalhousie University dokázal, že batériové články bez anód, teda elektród, ktoré odvádzajú z priestoru záporné častice elektrického náboja, majú tendenciu ukladať viac energie na objem ako tradičné lítium-iónové batérie.
Rýchlosť nabíjania či vyššia kapacita?
Ako sme už naznačili v úvode, súčasné elektromobily s reálnym diaľničným dojazdom od 300 km do 400 km už úplne stačia aj na akékoľvek diaľničné cestovanie. Problém spočíva jedine v tom, že doplnenie batérie zaberie zhruba 30 minút, no ak by si chcel elektromobil nabiť úplne doplna, na nabíjačke stráviš aj hodinu.
Vývojári batérií sa preto aktuálne zameriavajú aj na tento aspekt a prvé výsledky sa už dostavili. Sme pritom iba krôčik od toho, kedy sa konečne do prevádzky dostanú akumulátory novej generácie s vyššou energetickou hustotou a rýchlejším nabíjaním. Jednu takúto batériu vyvinul aj čínsky startup Greater Bay Technology. Ako píše InsideEVs, ich batéria Phoenix sa nabije za 6 minút pri akejkoľvek vonkajšej teplote.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Spoločnosť Greater Bay Technology počas svojej krátkej existencie dokázala nadobudnúť trhovú hodnotu až 900 miliónov eur. Niet sa čomu diviť, nakoľko ako jeden z mála startupov sa pri vývoji batérií nezameriava iba na jeden aspekt, ale proti súčasným akumulátorom prináša ich batéria Phoenix vylepšenia vo všetkých smeroch.
Ako píše ArenaEV, prvým zásadným vylepšením je rýchlosť nabíjania. Zatiaľ čo súčasné akumulátory sa z 0 % na 80 % nabijú pri najlepšom za 20 až 30 minút, batéria Phoenix to zvládne len za 6 minút.
Ideálnu funkčnosť v akýchkoľvek teplotách zasa zabezpečuje využitie supravodivých materiálov, ktoré v kombinácii s prepracovaným tepelným manažmentom dokážu batériu veľmi rýchlo zohriať na ideálnu teplotu. Napríklad z -20 stupňov Celzia na 25 stupňov Celzia sa akumulátor zohreje za 5 minút a následne doň môže nabíjačka tlačiť plný výkon.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrť dievčaťa vyvolala vlnu kritiky: Toxické látky v kvetoch môžu spôsobiť rakovinu, varujú vedci
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Ceny stúpli, no obsah zabodoval. Netflix prekonal očakávania analytikov
Sci-fi technológiu zo Star Treku premenili na realitu. Vyvinuli hologramy, ktoré cítiš v rukách
Zabudni na rebríček TOP 10. Netflix ti prečíta myšlienky a ukáže, čo máš rád
Ministerstvo školstva pripravuje veľkú zmenu. Slovenskí študenti absolvujú elektronickú skúšku dospelosti
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrť dievčaťa vyvolala vlnu kritiky: Toxické látky v kvetoch môžu spôsobiť rakovinu, varujú vedci
„Len sa uč a budeš sa mať dobre“ už neplatí: Generácia Z mení pohľad na peniaze a nebojí sa riskovať, hovorí odborník (ROZHOVOR)
Obľúbená potravina Slovákov prekvapila škodlivým účinkom: Francúzsko ju zakazuje v sociálnych zariadeniach
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
Mladá vodička zrazila muža na priechode pre chodcov, na mieste ho oživujú záchranné zložky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené