Za deň som prešiel 400 km elektromobilom, ktorý na to nie je stavaný. Výsledok ukazuje jasné pravidlá používania
SUV kupé sú v kurze. Trend, ktorý nastolilo BMW X6 sa spočiatku mnohým automobilovým fanúšikom priečil. SUV má byť totiž najmä praktické a mnohí si ho kupovali práve kvôli veľkému batožinovému priestoru.
Kupé karoséria z kufra „kradne“ celé desiatky litrov objemu, no na oplátku autu dodáva omnoho športovejší vzhľad. Aktuálna situácia na trhu jasne dokazuje, že vodičom nezáleží len na objeme kufra, ale aj na dizajne. SUV Kupé dnes nájdeme v portfóliu každej automobilky a výnimkou nie je ani Citroën.
Pár mesiacov dozadu prebehla svetová premiéra modelu C4 X, a práve písmeno X na konci označuje kupé rodinu značky Citroën. Model vychádza z klasickej C4, no „X-ko“ je o niečo dlhšie a v prípade elektrickej verzie, ktorú som celý týždeň testoval, má aj rovnako veľkú batériu.
V recenzii sa dozvieš:
- O koľko narástla kapacita batérie v porovnaní s eC4
- Ako sa to prejavilo na dojazde
- Zlepšila sa aj nabíjacia krivka nového Citroën eC4 X?
- Čo považujem za najväčšiu nevýhodu tohto auta
- Ako na mňa pôsobí interiér
- Aké technologické inovácie priniesla automobilka do tohto modelu
Z hľadiska pohonnej sústavy nám je eC4 X veľmi dobre známy. Ide prakticky o to isté, čo máme „pod kapotou“ klasickej elektrickej C4. Koncern Stellantis síce predstavil mierne vylepšenú elektrickú platformu, ktorá dostala väčšiu, 55 kWh batériu, no v prípade tohto SUV kupé tu ešte stále máme menší 50 kWh akumulátor.
Je to škoda, nakoľko bratranec Peugeot 408 v elektrickej verzii má už väčší akumulátor, čo mu rozhodne zahrá do karát. Praxi sa navyše ukázalo, že relatívne malý akumulátor je už v takto rozmernom aute problémom. V meste sa autu darilo dobre, priemerná spotreba dosahovala 15,9 kWh/100 km a na jedno nabitie by som v takomto prípade prešiel vyše 280 km. Stále sme však ďaleko od udávaných 360 km podľa WLTP.
Ak navyše dodám, že práve mesto svedčí Citroënu eC4 X najviac, k WLTP spotrebe sa v realite zrejme len ťažko niekto priblíži. Na diaľnici pri 120 km/h sa spotreba dostala na 19,9 kWh/100 km a pri 130 km/h to bolo až 24,9 kWh/100 km. V takomto prípade by sa dojazd na jedno nabitie pohyboval na úrovni 225 km, respektíve 180 km pri plnom diaľničnom tempe.
V zásade ale dojazd cez 200 km väčšine motoristov bude počas bežných dní stačiť dokonca aj v prípade, že počas celého dňa najazdia zhruba 400 km. Jeden takýto deň som totiž absolvoval v rámci testu a ako to dopadlo si môžeš pozrieť vo videu nižšie.
Pri malobaterkáči, ktorým Citroën eC4 X rozhodne je, musíš využívať každú príležitosť na nabíjanie. Ak teda nejazdíš, elektromobil je vhodné vždy pripojiť na nabíjačku. Maximálne sa dokáže nabíjať výkonom 100 kW, no nabíjacia krivka je aj v tomto prípade sklamaním a už pri 50 % sa auto nenabíja viac než 60-70 kW v závislosti od vonkajšej teploty. Plné nabitie by určite zabralo vyše 1,5 hodiny, no do 70-80 % sa dokáže eC4 X nabiť do 45 minút.
V prípade dlhšej zastávky sa môže auto nabíjať aj pomocou 11 kW AC nabíjačky, kde by plné nabitie nemalo zabrať viac než 5 hodín. Z hľadiska výkonu sa jedná o adekvátne hodnoty. Elektromotor má 136 koní, čo na bežné jazdenie bohato stačí. Maximálna rýchlosť 150 km/h je v podstate „zbytočná“, nakoľko už pri diaľničnej 130-ke je spotreba tak vysoká, že rýchlejšie sa už ani neoplatí jazdiť.
Kupé karoséria má za následok zlepšenie koeficientu odporu vzduchu, ktorý dosahuje hodnotu 0,29. Zásadné zvýšenie efektivity nečakaj, no z môjho subjektívneho pohľadu som si všimol, že sa oproti klasickej eC4 znížil akustický hluk pri jazde po diaľnici.
Ako som už naznačil, vďaka kupé karosérii je eC4 X dlhšia o 24 cm a narástol aj objem batožinového priestoru. Ten má 510 litrov, no kvôli tomu, že kufor sa otvára na štýl „sedan“ a nie „liftback“, je nakladací otvor veľmi malý.
Toto považujem, žiaľ, za jednu z najväčších nevýhod eC4 X. Ak by sa kufor otváral spolu so zadným oknom, nakladanie väčších predmetov či kufrov by bolo oveľa komfortnejšie.
Milým prekvapením bol interiér. Prémiové materiály by si tu hľadal márne, no Citroën sa na nič nehrá a nechce byť „prémiový“. Tvrdé a mäkké plasty sú tu na oplátku na dotyk kvalitné a príjemné.
Pred vodičom sa nachádza digitálny kokpit, ktorého dizajn sa dá upraviť cez hlavný displej infotainmentu. Žiadne zásadné zmeny ale nečakaj, väčšinou ide len o to, aké informácie chceš na prístrojovke zobrazovať. Vodič má k dispozícii ešte head-up displej, no obraz sa nepremieta priamo na čelné sklo, ale na malé sklíčko na vrchu prístrojovej dosky.
SUV kupé sú v kurze. Toto je elektrický Citroen eC4 X
Jednotku s hviezdičkou ale udeľujem Citroënu za to, že do eC4 X nasadil infotainment novej generácie. Systém po novom podporuje Apple CarPlay a Android Auto vzduchom, teda bez nutnosti prepájať smartfón a auto káblom. Obrazovka má navyše krásne jemné rozlíšenie a čo sa týka samotného infotainmentnu, má veľmi jednoduché, no o to intuitívnejšie menu.
Ovládanie klimatizácie má svoj samostatný panel, takže milovníci hardvérových tlačidiel si tu tiež prídu na svoje. Citroën eC4 X tiež disponuje technológiami ako adaptívny tempomat alebo systém udržiavania v jazdnom pruhu. Ten funguje aj v meste, no nie príliš spoľahlivo. Na diaľnici si však dokáže poradiť s väčšinou bežných zákrut.
Zhodnotenie
Citroën eC4 X je v porovnaní s obyčajnou eC4 rozhodne „upgradom“, a to nie len dizajnovým, ale aj technologickým. Škoda, že Citroën nesiahol po väčšej batérii, ktorá by tomuto elektromobilu rozhodne prospela. Lepšie technológie a nový infotainment však rozhodne budú pre niektorých motoristov to, kvôli čomu uprednostnia „X-ko“ pred bežnou C4.
Otvára sa tu však ešte jedna otázka, ktorou je cena. Citroën eC4 X začína na sume 33 490 €, zatiaľ čo eC4 štartuje na 31 990 €. Rozdiel 1 500 € za novší infotainment, o niečo lepšie technológie a väčší batožinový priestor, do ktorého je ale rozhodne horší prístup, môže byť pre niekoho veľa.
Ten, kto však preferuje používanie Apple CarPlay či Android Auto rozhodne ocení možnosť pripojiť smartfón bezdrôtovo a nabíjať si ho takisto skrz vstavanú bezdrôtovú nabíjačku. V takomto prípade by mal rozhodne siahnuť po X-ku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
RECENZIA: Z legendárneho „Géčka” spravili elektromobil. V teréne je famózny, na cestách ho zabila spotreba
Našli sme najlepšiu elektrickú dodávku. Na jedno nabitie prejde stovky kilometrov
Je ako Tarzan na steroidoch. Novinka zo sveta Spider-Mana je plná brutality, ale má problém (RECENZIA)
RECENZIA Padla nám z neho sánka. Volkswagen postavil dokonalú elektrickú náhradu za Passat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Zlaté hodinky za 900 000 eur, svaly a sny o MMA: Ako sa moderní titani bohatstva menia z lídrov na karikatúry (KOMENTÁR)
Prevratná štúdia: Tento proces vie odstrániť odpad z mozgu. V týchto prípadoch nemá účinok
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Skryté nebezpečenstvo smart hodiniek: „Večné chemikálie“ nosí denne na tele 25 % Slovákov. Tieto značky prešli testom
Zlaté hodinky za 900 000 eur, svaly a sny o MMA: Ako sa moderní titani bohatstva menia z lídrov na karikatúry (KOMENTÁR)
Prevratná štúdia: Tento proces vie odstrániť odpad z mozgu. V týchto prípadoch nemá účinok
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené