Obľúbená turistická destinácia Slovákov pristúpila k zvýšeniu cien nabíjania elektrických áut, upozorňujú Hospodárske noviny. Podľa informácií si vodiči elektromobilov priplatia najmä na diaľniciach. Situácia ale v skutočnosti nie je tak zlá, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

K zdražovaniu pristúpili len lokálni poskytovatelia nabíjacích staníc, avšak k Jadranu sa dostaneš aj cez nabíjačky európskych poskytovateľov, ktorí ceny nemenia.

Ceny zabolia, paradoxne najviac však domácich

Zmeny cien oznámila chorvátska energetická spoločnosť HEP, ktorá novým cenníkom sklame nielen slovenských turistov, ale predovšetkým domácich vodičov elektrických áut. Ako spomína portál SeeNews, HEP zaviedla nepríjemné poplatky za nabíjanie na diaľnici aj v roku 2022, pričom je z ekonomického hľadiska tento krok, bohužiaľ, logický. Ak totiž rastú náklady a dopyt je dostatočne vysoký, môže spoločnosť zvýšiť ceny svojich služieb či produktov.

Mário Šimovič/FonTech

Zásadným problémom je totiž najmä špička spotreby elektriny počas dňa, ktorú elektromobily v Chorvátsku ešte viac zaťažujú a je preto oveľa výhodnejšie nabíjať v noci, kedy sú aj ceny nabíjania nižšie.

Ako sme už naznačili v úvode, zvýšenie cien sa však týka iba nabíjačiek domáceho poskytovateľa ELEN, ktorého využívajú najmä tamojší elektromobilisti.

Zahraniční turisti používajú na autorizáciu nabíjania buď karty našich poskytovateľov ako napríklad GreenWay, ZSE Drive či ejoin, alebo karty priamo od automobiliek, kde sú ceny v zahraničnom roamingu zazmluvnené inak a s týmito kartami navyše môžu v zahraničí využívať nabíjanie v sieti Ionity.

Mimo diaľnic na AC nabíjačkách ELEN s výkonom do 22 kW má stáť 1 kWh počas dňa 0,29 eur, v prípade výkonnejších nabíjačiek s výkonom do 50 kW dokonca až 0,39 eur za 1 kWh. Pri diaľkovom cestovaní sú navyše nabíjačky s výkonom do 50 kW veľmi pomalé a nabíjanie ba nich by trvalo jednu až dve hodiny.

Mimo špičky, teda v noci, bude stáť 1 kWh elektrickej energie 0,24 eur pri výkone do 22 kW a 0,34 eur do 50 kW, vysvetľuje spoločnosť ELEN v novom cenníku, ktorý je dostupný online.

Je nutné dbať aj na dobu, ktorú auto pri nabíjačke strávi a zdarma je len prvých 180 minút pri výkone 22 kW, pri výkone do 50 kW je to dokonca len 60 minút. bez ďalších poplatkov by si tak dokázal na 50 kW nabíjačke za hodinu dobiť „iba“ 50 kWh energie, čo by ti pri „dovolenkovo“ naloženom priemernom elektrickom SUV vystačilo nanajvýš na 200-250 km dojazdu. Za každú prekročenú minútu si zákazník priplatí 0,07 eur, teda nepríjemných 4,20 € za hodinu.

Na diaľniciach je to ešte horšie

Oveľa horšie sú ceny na diaľniciach, kde za každý 1 kWh na nabíjačke s výkonom do 22 kW zaplatí zákazník 0,36 eur počas špičky. Na nabíjačkách s výkonom nad 50 kW, ktoré sú na chorvátskych diaľniciach dostupné, bude stáť každá jedna kWh až 0,66 eur.

Mário Šimovič/FonTech

To znamená, že pri nabíjaní na takejto nabíjačke bude stáť prejdenie 100 km na jednom z najúspornejších rodinných SUV, ktorým je Tesla Model Y pri priemernej spotrebe 20 kWh/100 km zhruba 13,20 € za predpokladu, že jazdí vozidlo celý čas po diaľnici pri ideálnom počasí.

Nabíjanie v sieti Ionity je omnoho lacnejšie

Minulý rok sme sa elektromobilom do Chorvátska vybrali aj my, pričom cestu tam sa nám dokonca podarilo absolvovať iba cez nabíjačky, ktoré sú zadarmo.

Po ceste naspať sme už ale využili komfortné platené nabíjanie v sieti Ionity, nakoľko sme mali k dispozícii kartu ZSE Drive, cez ktorú stojí hodina na nabíjačke 25 € bez ohľadu na to, koľko energie elektromobil dobije.

Moderné elektrické autá sa za hodinu dokážu nabiť doplna a ak by sme po takýchto nabíjačkách išli so spomínanou Teslou Model Y Long Range, ktorá má 75 kWh batériu, tak 100 km jazdy pri nabíjaní na staniciach Ionity by majiteľa vyšlo na 7,30 €.

Veľmi podobné ceny jazdy by sme vedeli dosiahnuť aj s koncernovými elektrickými SUV od VW, ktoré majú 77 kWh akumulátor, avšak o niečo horšiu diaľničnú spotrebu.

Pri našej ceste do Chorvátska sme cestovali na elektrickom Mercedes EQV a náklady na jazdu sme porovnali so spaľovacím Mercedes Vito.

Ako sme už uviedli, do Chorvátska sme sa dostali zadarmo, no po ceste naspäť nás tri zastávky na nabíjanie vyšli na 75 €, no pri lepšej optimalizácii nabíjacích zastávok by sme to dali len s dvoma zastávkami za cenu 50 €. S Mercedesom Vito by nás pohonné hmoty vyšli na 106 €, náklady elektromobilom teda môžu byť aj v roku 2023 polovičné.

Žiadna dráma sa teda nekoná

Nabíjanie cez Ionity a ZSE Drive je len jeden z množstva spôsobov ako ušetriť a netrápiť sa zvyšovaním cien u chorvátskych poskytovateľov. Podobne sú na tom aj služby Mercedes Me Charge či Škoda Powerpass, ktoré majú väčšinou fixné ceny aj na stojanoch zahraničných poskytovateľov, ktorí sú zapojení do roamingu.

Mário Šimovič/FonTech

V neposlednom rade tu je aj Tesla, ktorá nedávno otvorila svoju sieť nabíjačiek pre elektromobily iných značiek.

Pre možnosť nabíjania na stojanoch Supercharger si jednoducho stačí stiahnuť aplikáciu Tesly, zaregistrovať sa a elektromobilista môže následne využívať aj tieto stojany.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú