Revolúcia elektromobilov. Briti zázračným spôsobom radikálne znížili nabíjací čas
Výrobcovia batérií sa snažia neustále vylepšovať akumulátory aj z hľadiska rýchlosti nabíjania. Pomáhajú nové technológie a chémia batérií, no britská firma Gaussion na to ide inak. Ich revolučná nabíjacia podložka dokáže skrátiť nabíjací čas bežného akumulátora o desiatky minút. Na tému upozornil portál Autocar.
Technológia, ktorá dokáže skrátiť čas nabíjania elektromobilu o polovicu bez toho, aby sa akýmkoľvek spôsobom musela upraviť batéria, znie na prvé počutie ako hlúposť alebo dokonca ako nejaký podvod.
Firma Gaussion a jej produkt indukčnej podložky MagLiB ale nie je žiadnym „rýchlo pečeným“ startupom a za touto technológiou stojí početná skupina odborníkov a inžinierov.
Za 10 minút na nabíjačke cez 300 km dojazdu
Technológia MagLiB je v zásade veľmi jednoduchá, ba priam primitívna, preto sa divíme, že s týmto nápadom doposiaľ ešte nikto neprerazil. V zásade sa jedná o elektromagnetickú podložku, ktorá je podobná napríklad indukčnej nabíjačke smartfónu. Táto podložka ale vytvára slabé magnetické pole, ktoré pôsobí na batériu uloženú v podlahe elektromobilu.
Zakladateľ a CEO Gaussion, Thomas Heenan, pre Autocar uviedol, že pri testoch sa im podarilo skrátiť nabíjanie bežnej batérie až o polovicu, pričom vykonali podstatne viac nabíjacích cyklov, než mala batéria podľa výrobcu zvládnuť. Podložka MagLiB teda pozitívne vplýva aj na životnosť batérie.
Ako príklad uviedol test na batérii, ktorá je navrhnutá, aby sa z 0 na 100 % nabila za hodinu. Použitím položky MagLiB sa im ale podarilo batériu nabiť z 10 na 80 % už za 10 minút, pričom vykonali viac ako 1 000 nabíjacích cyklov. Všetky boli stabilné s takto krátkym nabíjacím časom (tieto články pritom mali zvládnuť len 300 nabíjacích cyklov).
Magnetické pole znižuje odpor v batérii
Ako sme už spomenuli, princíp fungovania technológie je veľmi jednoduchý. Podložka vytvára magnetické pole, ktoré je však slabšie ako magnetické pole generované elektromotormi.
Úlohou magnetického poľa je uľahčiť pohyb iónov v batérii počas nabíjania, ktoré sa pri nabíjacom procese presúvajú z katódy na anódu, avšak ich pohyb nie je priamočiary. Ióny sa totiž musia vyhýbať ďalším časticiam iných materiálov, čo v podstate vytvára odpor.
Za normálnych okolnosti musí vysoký nabíjací prúd klesnúť aby nedošlo k poškodeniu batérie, avšak magnetická podložka dokáže „pritiahnuť“ materiály v batérii na spodnú časť, čím sa vyčistí cesta na pohyb iónov. V podstate sa teda vďaka magnetickému poľu zníži odpor v batérii, takže je možné nabíjať ju vyšším výkonom a okrem toho nižší odpor znamená aj vyššiu životnosť.
Verejná prezentácia už v polovici dekády
Magnetická podložka MagLiB sa pritom nemusí uplatniť iba pri nabíjaní elektromobilov na verejných nabíjačkách, ale svoje miesto by si mohla nájsť aj v továrňach, kde sa vyrábajú batériové články. Tie sa podľa Heenana musia na začiatku niekoľkokrát opakovane nabíjať a vybíjať, pričom celý tento proces trvá až 250 hodín.
Takéto „kalibrovanie“ batérie predstavuje až jednu tretinu nákladov celej produkcie. CEO spoločnosti Gaussion odhaduje, že v továrni s ročnou produkciou 35 GWh by mohla ušetriť viac ako 11 miliónov eur ročne, ak by celkový čas nabíjania a vybíjania dokázali skrátiť iba o 1 %, teda o 2,5 hodiny.
Samotný projekt začal už v roku 2014, no ešte má pred sebou poriadny kus cesty aj napriek preukázateľne skvelým výsledkom. Prvé verejné demonštrácie má spoločnosť v pláne ukázať už v roku 2025 a následné nasadenie do reálnej prevádzky by mohlo byť vzhľadom na jednoduchosť technológie veľmi rýchle.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ zaplavujú čínske elektromobily. Prichádza fatálna daň a obmedzenia dovozu
Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ zaplavujú čínske elektromobily. Prichádza fatálna daň a obmedzenia dovozu
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
-
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
Vedci rozlúštili záhadu explózie asteroidu nad Berlínom
Japonská spoločnosť Nippon Steel plánuje dokončiť kúpu U.S. Steel. Vieme kedy
Nemysliteľný krok je realitou. Obrovské streamovacie služby spájajú sily v boji proti Netflixu
Analýza: Ojazdené autá zlacneli, a na trhu ich bolo medzimesačne menej
Japonská automobilka Toyota dosiahla v uplynulom finančnom roku rekordný zisk
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené