Revolúcia elektromobilov. Briti zázračným spôsobom radikálne znížili nabíjací čas
Výrobcovia batérií sa snažia neustále vylepšovať akumulátory aj z hľadiska rýchlosti nabíjania. Pomáhajú nové technológie a chémia batérií, no britská firma Gaussion na to ide inak. Ich revolučná nabíjacia podložka dokáže skrátiť nabíjací čas bežného akumulátora o desiatky minút. Na tému upozornil portál Autocar.
Technológia, ktorá dokáže skrátiť čas nabíjania elektromobilu o polovicu bez toho, aby sa akýmkoľvek spôsobom musela upraviť batéria, znie na prvé počutie ako hlúposť alebo dokonca ako nejaký podvod.
Firma Gaussion a jej produkt indukčnej podložky MagLiB ale nie je žiadnym „rýchlo pečeným“ startupom a za touto technológiou stojí početná skupina odborníkov a inžinierov.
Za 10 minút na nabíjačke cez 300 km dojazdu
Technológia MagLiB je v zásade veľmi jednoduchá, ba priam primitívna, preto sa divíme, že s týmto nápadom doposiaľ ešte nikto neprerazil. V zásade sa jedná o elektromagnetickú podložku, ktorá je podobná napríklad indukčnej nabíjačke smartfónu. Táto podložka ale vytvára slabé magnetické pole, ktoré pôsobí na batériu uloženú v podlahe elektromobilu.
Zakladateľ a CEO Gaussion, Thomas Heenan, pre Autocar uviedol, že pri testoch sa im podarilo skrátiť nabíjanie bežnej batérie až o polovicu, pričom vykonali podstatne viac nabíjacích cyklov, než mala batéria podľa výrobcu zvládnuť. Podložka MagLiB teda pozitívne vplýva aj na životnosť batérie.
Ako príklad uviedol test na batérii, ktorá je navrhnutá, aby sa z 0 na 100 % nabila za hodinu. Použitím položky MagLiB sa im ale podarilo batériu nabiť z 10 na 80 % už za 10 minút, pričom vykonali viac ako 1 000 nabíjacích cyklov. Všetky boli stabilné s takto krátkym nabíjacím časom (tieto články pritom mali zvládnuť len 300 nabíjacích cyklov).
Magnetické pole znižuje odpor v batérii
Ako sme už spomenuli, princíp fungovania technológie je veľmi jednoduchý. Podložka vytvára magnetické pole, ktoré je však slabšie ako magnetické pole generované elektromotormi.
Úlohou magnetického poľa je uľahčiť pohyb iónov v batérii počas nabíjania, ktoré sa pri nabíjacom procese presúvajú z katódy na anódu, avšak ich pohyb nie je priamočiary. Ióny sa totiž musia vyhýbať ďalším časticiam iných materiálov, čo v podstate vytvára odpor.
Za normálnych okolnosti musí vysoký nabíjací prúd klesnúť aby nedošlo k poškodeniu batérie, avšak magnetická podložka dokáže „pritiahnuť“ materiály v batérii na spodnú časť, čím sa vyčistí cesta na pohyb iónov. V podstate sa teda vďaka magnetickému poľu zníži odpor v batérii, takže je možné nabíjať ju vyšším výkonom a okrem toho nižší odpor znamená aj vyššiu životnosť.
Verejná prezentácia už v polovici dekády
Magnetická podložka MagLiB sa pritom nemusí uplatniť iba pri nabíjaní elektromobilov na verejných nabíjačkách, ale svoje miesto by si mohla nájsť aj v továrňach, kde sa vyrábajú batériové články. Tie sa podľa Heenana musia na začiatku niekoľkokrát opakovane nabíjať a vybíjať, pričom celý tento proces trvá až 250 hodín.
Takéto „kalibrovanie“ batérie predstavuje až jednu tretinu nákladov celej produkcie. CEO spoločnosti Gaussion odhaduje, že v továrni s ročnou produkciou 35 GWh by mohla ušetriť viac ako 11 miliónov eur ročne, ak by celkový čas nabíjania a vybíjania dokázali skrátiť iba o 1 %, teda o 2,5 hodiny.
Samotný projekt začal už v roku 2014, no ešte má pred sebou poriadny kus cesty aj napriek preukázateľne skvelým výsledkom. Prvé verejné demonštrácie má spoločnosť v pláne ukázať už v roku 2025 a následné nasadenie do reálnej prevádzky by mohlo byť vzhľadom na jednoduchosť technológie veľmi rýchle.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nebezpečná baktéria číha v mori, ktoré vyhľadáva tisíce Slovákov: Hrozí nekróza aj sepsa
Drobné bobule ničia až 94 % predrakovinových buniek v čreve. Zároveň odďaľujú starnutie o niekoľko rokov
Každodenné sprchovanie ničí imunitu a spúšťa zápalové reakcie. Odborníci prezrádzajú, ako často sa umývať
Neurovedec varuje: Umelé svetlo ti potichu rozkladá imunitu a mozog. 5 jednoduchých zmien potlačí škodlivé účinky
Ministerstvo varuje Slovákov cestujúcich do Talianska. Rezort vydal niekoľko opatrení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
Elektrobus v Šali prepravil už viac ako milión cestujúcich a získava si čoraz väčšiu obľubu
Slovensko sa nemá čím pochváliť. V umelej inteligencii v EÚ značne zaostáva
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP