V poradí už ôsma generácia populárnej 5-kovej rady od BMW pomaly klope na dvere. Aj pri tejto novinke bude prioritou elektromobil, pričom na rovnakej platforme neskôr vznikne plug-in hybrid a hybrid. BMW nám postupne servíruje nové informácie o tejto manažérskej limuzíne a ako uvádza v tlačovej správe, model i5 sa bude dať šoférovať aj očami.

Na prvý pohľad to môže znieť ako sci-fi, no neboj sa, nepôjde o plnohodnotné riadenie vozidla pohľadom. Na vybraných trhoch už môže vodič na diaľnici prenechať vedenie vozidla na diaľničného asistenta jazdy, pričom systémy vo vnútri vozidla monitorujú bdelosť vodiča. Šofér tak môže zložiť ruky z volantu, no neustále musí sledovať dianie na ceste.

Na diaľnici šoféruješ pohľadom

Absolútnou novinkou je ale vylepšená automatická zmena jazdného pruhu, ktorá tvorí súčasť systémov Driving Assistant Professional a Highway Assistant a v novom BMW radu 5 umožňuje ovládanie pomocou zraku. Táto komfortná funkcia vedie k novej úrovni interakcie medzi človekom a vozidlom.

BMW

Pohľad do vonkajšieho spätného zrkadla vyzve vozidlo, aby pri rýchlostiach do 130 km/h spustilo proces zmeny jazdného pruhu, vykonalo potrebné pohyby volantom a prispôsobilo rýchlosť. Vozidlo príkaz zrealizuje v momente, keď ho vodič potvrdí a umožní to dopravná situácia. Čisto vizuálne gesto dopĺňa predchádzajúce použitie páčky smeroviek, to však stále zostáva k dispozícii ako alternatíva.

Špecifikácie hodné prémiového elektromobilu

Portál InsideEVs už dokonca informoval aj o špecifikáciách nového BMW i5, nakoľko dostali možnosť otestovať predprodukčné prototypy, ktoré ale boli ešte maskované.

BMW

Na úvod príde na trh BMW i5 v dvoch konfiguráciách, a to i5 eDrive40 s pohon zadnej nápravy a výkonom 335 koní, alebo i5 M60 xDrive s pohonom 4×4 a výkonom 590 koní. Údaj o veľkosti batérie zatiaľ nepoznáme, no BMW očakáva, že hodnota dojazdu by mala byť vyše 470 km podľa metodiky EPA. Oficiálny dojazd ale zatiaľ nepoznáme a BMW i5 eštelen prejde testovaním dojazdu. V rámci európskej normy WLTP ale môžeme očakávať dojazd vyše 500 km na jedno nabitie.

V tlačovej správe sa uvádza predbežný údaj spotreby na úrovni 19,7-16 kWh/100 km. Z toho vyplýva, že batéria by mohla mať niečo okolo 80 kWh. Nabíjanie dosahuje výkon okolo 200 kW, čo sa nesmierne hodí pri dlhých trasách.

BMW

Už v základe je dostupná natáčacia zadná náprava v rozsahu 2,5 stupňa. BMW i5 disponuje pokročilým parkovacím asistentom, ktorý má aj BMW i7 a vozidlo si dokáže zapamätať trasu na parkovisku v dĺžke niekoľkých desiatok metrov. Vozidlo sa dá následne vyparkovať po tejto trase aj za použitia kľúča alebo mobilnej aplikácie bez prítomnosti vodiča v aute.

Svetová premiéra BMW i5 je plánovaná koncom mája, kedy sa tiež oficiálne dozvieme všetky technické parametre a novú radu 5 uvidíme bez kamufláže. Výroba ôsmej generácie BMW radu 5 sa v bavorskom závode spoločnosti BMW Group v meste Dingolfing začne v lete 2023. Automobil príde na trh v októbri 2023. Jeden z modelov nového BMW radu 5 bude vystavený aj v Danubiane od 20. do 25. júna 2023.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú