Ak odpadne 30 cm plast, dojazd klesne o 13 km. Prvé jazdy s Mercedes EQE SUV (+spotreby, detaily a TOP riešenia)
Mercedes EQE SUV síce poznáme nejaký piatok, no prvú reálnu skúsenosť s týmto luxusným elektromobilom sme mali iba pred pár dňami. S EQE SUV sme sa zoznamovali na krásnych portugalských cestách okolo Lisabonu, ktoré odhalili, že hocijak je dizajn elektromobilov Mercedesu podobný, vo vnútri si každý model jazdí svoju ligu.
Nemusíme zdôrazňovať, že po stránke spracovania a luxusu je EQE SUV na tom rovnako dobre ako sedan EQE. Okrem samotných jázd však inžinieri priblížili aj niektoré technické detaily, ktoré iba potvrdzujú, prečo toto auto aktuálne patri k špičke súčasných elektromobilov na trhu.
V článku sa dozvieš:
- Aké motorizácie ponúka Mercedes EQE SUV
- Čomu vďačí za špikový dojazd na jedno nabitie
- Ako vplývajú rôzne aerodynamické prvky a technické vylepšenia na samotný dojazd
- Aké sú spotreby pri verziách 350+ a 500 4MATIC
- Čo všetko ponúka z hľadiska technológií
- Ako jeden 15 cm kus plastu zvýši dojazd o vyše 10 km
Mercedes EQE SUV je dostupný v štyroch výkonnostných motorizáciách, ktoré dopĺňajú dva supervýkonné modely AMG. Úplný základ predstavuje EQE 300, nad ktorým stojí EQE 350+ s pohonom zadnej nápravy. Ďalej sú tu modely EQE 350 4MATIC a EQE 500 4MATIC s pohonom všetkých štyroch kolies.
My sme mali možnosť jazdiť s verziou 350+ a štvorkolkou 500 4MATIC. Verzia 350+ je tá, ktorá ponúka najlepší dojazd na jedno nabitie. Podľa cyklu WLTP by to malo byť až 596 km vďaka 90,6 kWh batérii.
Prvé jazdy na elektrickom Mercedes EQE SUV v Portugalsku
Verzie s pohonom 4×4 disponujú funkciou odpájania predného pohonu. Po väčšinu času sa teda aj štvorkolky správajú ako verzie s pohonom zadných kolies a predný elektromotor sa pripája iba v prípade potreby vyššieho výkonu či trakcie. Pripájanie a odpájanie predného elektromotora ale počas jazdy nie je cítiť.
Počas jázd sme ani raz nepostrehli, kedy došlo k zapojeniu alebo odpojeniu. Zapojenie a odpojenie predného elektromotora pritom trvá iba 200 milisekúnd. Permanentnú štvorkolku je ale možné zapnúť (vynútiť si) pri zvolení režimu Šport.
Čo sa týka výkonu, ten sa pohybuje v rozmedzí 180-300 kW, v závislosti od zvolenej motorizácie. S modelom EQE 500 4MATIC sme absolvovali svižnú jazdu po okreskách (zväčša v kopcovitom teréne) aj diaľnici, pričom sa spotreba zastavila na 22,4 kWh/100 km. Model EQE 350+ mal pri podobnom, možno mierne pokojnejšom štýle jazdy, spotrebu 19,2 kWh/100 km. Ostatní novinári sa dokázali pri tejto verzii dostať šetrnou jazdou až na hodnoty 16-17 kWh/100 km. Podotýkame ale, že vonkajšie teploty boli okolo 20 stupňov Celsia.
Jazda po diaľnici rýchlosťou 130 km/h ťahala z batérie v priemere 24 kWh/100 km. EQE SUV v tomto smere potvrdil svoju zlepšenú efektivitu a automobilka tiež ukázala, čo všetko za ňou stojí. V prvom rade je to tepelné čerpadlo, ktoré je odteraz štandardnou výbavou všetkých vyrobených elektromobilov značky Mercedes.
Tepelné čerpadlo dokáže v chladných podmienkach okolo 0 stupňov Celzia zvýšiť dojazd až o 10 % na jedno nabitie a čím je vonku chladnejšie, tým je rozdiel v porovnaní s vozidlom bez tepelného čerpadla vyšší. Tepelné čerpadlo zbiera odpadové teplo z batérie a elektromotorov na vykurovanie interiéru.
Za skvelou spotrebou stojí aj skvelá aerodynamika. Mercedes pritom myslel na tie najmenšie detaily. Celá podlaha auta je dokonale zakrytovaná. Napríklad, ak by z nejakého dôvodu odpadol aerodynamický kryt pri podbehu kolies, dojazd na jedno nabitie sa zníži až o 13 km.
Takisto na dojazd výrazne vplýva obutie a disky kolies. Rozdiel v dojazde medzi tými najefektívnejšími a najmenej efektívnymi kolesami je až 17 km. Najefektívnejším obutím sú pritom 19“ disky s aerodynamickými krytkami.
Samozrejmosťou pri EQE SUV je aj natáčacia zadná náprava. Tá sa dokáže za príplatok vychýliť až o 10 stupňov, čo znižuje polomer otáčania z 12,3 metra iba na 10,5 metra. Pri dlhých cestách každý ocení nabíjanie výkonom až 170 kW. V zásade sa môžeš spoľahnúť na to, že batériu s kapacitou 90 kWh nabiješ z 10 na 80 % za menej než 30 minút.
Krivka nabíjania by mala byť totožná so sedanom EQE. Pri domácom nabíjaní môžu majitelia využiť nadštandardne výkonnú 22 kW (v základe 11 kW) AC nabíjačku. Batériu nabije doplna za menej než 5 hodín. Za príplatok je aj vzduchový podvozok, ktorý dokáže zdvihnúť auto o rovných 30 mm.
Po tom, čo Mercedes predstavil kokpit Hyperscreen, bolo jasné, že týmto posunie automobilka svoje interiéry na úplne novú úroveň. Nie každému však Hyperscreen musí vyhovovať a aj preto Nemci dávajú zákazníkom na výber. Veľká obrazovka, respektíve trojica obrazoviek v jednom paneli, je v rámci príplatkovej výbavy a ten, komu viac vyhovuje samostatný displej pred vodičom a ďalší v stredovom paneli, nemusí za “hyperobrazovku” priplácať.
Štandardné nepríplatkové riešenie navyše podľa mnohých pôsobí luxusnejšie a prémiovejšie, zatiaľ čo Hyperscreen je niečo pre tých pravých technologických nadšencov. Finálny verdikt necháme na každom z vás.
Mercedes EQE SUV podporuje aj technológiu One-pedal-driving (režim D Auto), kedy vozidlo dokáže samé zabrzdiť a úplne zastaviť, napríklad aj keď pred sebou deteguje auto na semafóroch. Vodič vôbec nemusí používať brzdu, stačí mu dať nohu dolu z plynu a auto začne primerane rekuperovať.
Pochvalu si zaslúžia špičkové digitálne svetlá, ktoré majú dokopy až 2,6 milióna pixelov. Aj tento prvok výbavy je však za príplatok a v základe sú iba „obyčajné“ LED svetlá, ktoré ale stále svojou kvalitou vysoko prevyšujú súčasný štandard.
Bohužiaľ, ani auto za vyše 100 000 € sa ale nezaobišlo bez nedostatkov. Našťastie ich nebolo veľa a väčšinu z nich objavených počas prvých jázd dokáže priemerný zákazník odpustiť, no jeden nám udrel do očí natoľko, že to musíme spomenúť.
Plastové páčky pod volantom, ktoré slúžia na nastavovanie intenzity rekuperácie, sú niečo smutné v tak drahom a prémiovom aute, akým EQE SUV je. Nie je to síce prvok, ktorého sa vodič neustále dotýka, no má ho pomerne často na očiach a musíme konštatovať, že takéto auto by si rozhodne zaslúžilo prémiovejší materiál.
Zhodnotenie
……….
Mercedes EQE SUV je plnohodnotným zástupcom elektrickej triedy E. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že vo svete elektromobilov ja priepasť medzi EQE a EQS ešte viac zmenšila. Zmenšili sa však aj rozdiely v cenovke, pretože EQE SUV vo verzii 300 začína na sume 83 000 €.
Modely, s ktorými sme mali možnosť jazdiť v slnečnom Portugalsku, mali množstvo príplatkovej výbavy a ich cena sa hravo dostala cez 100 000 €. EQE SUV v súčasnosti patrí k tým najefektívnejším elektromobilom, čomu vďačí mimoriadnej technickej vyspelosti a povestnému citu pre detail, ktorý automobilka v tomto prípade uplatnila aj pri prvkoch ktoré zlepšujú aerodynamiku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
Obyčajný zápal močového mechúra môže byť prvým príznakom rakoviny. Vedci objavili prekvapivú súvislosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP