S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
S čoraz väčším počtom plnohodnotných elektromobilov, ktoré sú vhodné aj na každodenné používanie a dlhšie cesty, sa akoby vytráca potenciál a zmysel plug-in hybridných motorizácií. Spaľovák je totiž stále lepší pre niekoho, kto denne robí stovky kilometrov a elektromobilom sa už dá pohodlne absolvovať príležitostná 1 000 km cesta na dovolenku do Chorvátska.
Plug-in hybridná motorizácia je pre niekoho, kto predovšetkým jazdí v „okolo komína“, nabíja svoje auto doma a v prípade dlhšej cesty sa nechce starať o nabíjanie. Skupina zákazníkov, pre ktorých je ale plug-in hybrid výhodnejší než čistý spaľovák alebo elektromobil, je čoraz užšia.
Našťastie máme na trhu aj také plug-in hybridy, ktoré oproti väčšine vynikajú niektorými svojimi vlastnosťami. Jedným z nich je aj Mitsubishi Eclipse Cross PHEV s veľmi špecifickou kombináciou motorov a prevodovky. Je jedným z najzaujímavejších a najpraktickejších plug-in hybridov na súčasnom trhu.
V recenzii sa dozvieš:
- Akú motorizáciu prináša Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
- Ako sa prejavuje jazda s netypickou CVT pervodovkou
- Aká je spotreba a čisto elektrický dojazd
- Čo sú najväčšie výhody tohto auta
- Kde Eclipse Cross radikálne zaostáva za konkurenciou
- Pre koho je to ideálny plug-in hybrid
Mitsubishi Eclipse Cross prichádza s veľmi netradičnou kombináciou motorov. Benzínový, 2,4-litrový MIVEC motor dopĺňa až dvojica elektromotorov, pričom jeden poháňa prednú a druhý zadnú nápravu.
Celkový výkon tejto sústavy činí 138 kW (188 koní) a točivý moment dosahuje 332 Nm. Auto je vybavené pomerne CVT prevodovkou, ktorá má iba jeden stupeň. Prevod sa ale dokáže dynamicky meniť zmenou veľkosti prevodového kolesa, ktoré otáča remeňom, takže v podstate má táto prevodovka „nekonečno“ prevodových stupňov.
V praxi sa táto prevodovka pripomína jazdu elektromobilom. Zrýchľovanie je konštantné, bez akýchkoľvek „zásekov“ spôsobených preraďovaním prevodových stupňov. Jazda je teda hladká, no motor je pri akcelerácii rozhodne hlučnejší a pri zošliapnutom plyne v podstate „točí“ maximálne možné otáčky.
Vďaka dvojici elektromotorov je teda plug-in hybridné SUV prakticky v nízkych rýchlostiach permanentnou elektrickou štvorkolkou, čo sa nesmierne hodí pri ťažšom teréne, respektíve klzkejšom povrchu, nakoľko točivý moment elektromotorov sa dá omnoho lepšie kontrolovať a dávkovať na kolesá.
Ja som si Eclipse Cross vyskúšal iba v ľahšom teréne a musím povedať, že auto sa tu správalo veľmi dobre. Z pohonu bolo cítiť istotu, ktorú by som pri mestských SUV hľadal len márne. Mitsubishi Eclipse Cross je teda plnohodnotným SUV, ktoré sa neupravených ciest rozhodne nebojí.
V súvislosti s tým mi ihneď napadlo, ako sa takéto auto dá využívať v kombinácii s jeho ďalšou silnou stránkou, ktorou je možnosť napájať elektrické zariadenia vďaka 220 V zásuvke v kufri. Maximálny výkon, ktorý je z nej možné dostať, je až 1 500 W, takže majiteľ môže napájať napríklad rýchlovarnú kanvicu, prenosný varič, či náradie ako elektrická pílka alebo kotúčová brúska.
Viem si teda predstaviť, že by som s týmto autom šiel niekam mimo civilizáciu, pričom by som si mohol komfortne zohriať vodu, uvariť obed, alebo si niekoľkokrát v rade nabiť notebook a smartfón.
Batéria plug-in hybridného Eclipse Cross má totiž 13,8 kWh, čo vystačí na viac než 9 hodín nepretržitého napájania zariadenia s maximálnym príkonom 1 500 W. Ak by sa batéria vybila, stačí jednoducho naštartovať motor, zapnúť režim dobíjania batérie a motor sa premení na generátor, ktorý behom pár desiatok minút akumulátor dobije. Mimochodom, plug-in hybridné SUV od Mitsubishi podporuje aj rýchle nabíjanie. Máme tu síce starší konektor Chademo, no plné nabitie zaberie zhruba 25 minút, čo je absolútne fantastické.
Tu sa samozrejme nebavíme o nejakej ekológii, nakoľko pri nabíjaní batérie týmto spôsobom sa produkuje značné množstvo emisií. Využívať Eclipse Cross ako prenosný generátor elektrickej energie je ale niečo, čo ocení množstvo jeho majiteľov a je zvláštne, že podobnú funkciu dnes postrádajú prakticky všetky ostatné plug-in hybridy na trhu.
Plug-in hybrid Mitsubishi Eclipse Cross dokáže jazdiť vybitý aj za 8 €/100 km
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je ale v prvom rade auto, a to sa využíva na jazdenie. Ako som naznačil už v úvode, auto ma prekvapilo mimoriadne priaznivou mestskou spotrebou aj s vybitou batériou.
Väčšina plug-in hybridov totiž s vybitým akumulátorom hltá benzín ako superšporty, no Eclipse Cross dokáže v meste jazdiť so spotrebou 5-6 l/100 km. S nabitou batériou sa dá pochopiteľne jazdiť s nulovou spotrebou benzínu, no takto som prešiel maximálne 40 km.
Auto si totiž necháva určitú rezervu a batéria sa nevybije až na nulu. Táto energia sa následne využíva pri plachtení, zrýchľovaní a podobne. Vozidlo si ju priebežne dobíja za pomoci rekuperácie, ale aj pomocou spaľovacieho motora.
Tri tipy, ako jazdiť s plug-in hybridom čo najefektívnejšie:
- Nabíjaj vždy, keď je to možné
- Aby si čo najviac znížil benzínovú spotrebu, pripoj auto k nabíjačke vždy keď stojí
- Aj krátke polhodinové „pricucnutie“ vie dobiť energiu na pár kilometrov čisto elektrickej jazdy
- Elektrinu využívaj primárne v meste
- Jazdu v elektrickom režime si šetri primárne do mesta
- Tam, kde majú spaľováky najväčšiu spotrebu, teda v meste, je paradoxne elektromotor najúspornejší
- Pri jazde po diaľnici naopak primárne jazdi na benzín, alebo využi hybridný režim, ktorý sám prepína medzi spaľovacím motorom a elektromotorom
- Jazdi plynulo s ľahkou nohou
- Jazda s ľahkou nohou na plyne dokáže zvýšiť elektrický dojazd v meste o niekoľko kilometrov
- Ak sa chceš elektrickým dojazdom priblížiť čo najviac k WLTP hodnote, brzdi jemne, aby si čo najviac využíval rekuperáciu
O niečo horšie je už na tom Eclipse Cross na diaľnici. Tempomat nastavený na 120 km/h vytiahol spotrebu na 9,1 l/100 km a po zvýšení na 130 km/h bola priemerná spotreba až 10,5 l/100 km. Vzhľadom na to, že sa ale jedná o veľké a hranaté SUV s dvomi elektromotormi a 2,4 l atmosferickým benzínovým motorom, výsledné spotreby nie sú až takou katastrofou.
Žiaľ, kritiku musím smerovať na interiér a systémy, ktoré sú zastaralé a mal som pocit, akoby som sedel v aute z roku 2010. Nevadia mi hardvérové tlačidlá, ktorých je tu požehnane. Práve naopak, ich prítomnosť mi znovu ukázala, že fyzické tlačidlo sa dá nahmatať ľahšie a rýchlejšie, než ťukať niekde do displeja.
Problém je ale v samotnom infotainmente, ktorý má na dnešné pomery tragickú grafiku a menu je až zbytočne komplikované. Na nájdenie niektorých funkcií som potreboval doslova celé minúty. Absolútne mi neprekáža to, že pred vodičom sú klasické budíky a menší displej palubného počítača.
Informácie na tomto displeji sa prepínajú tlačidlami pod volantom, no aj tu sa mi podarilo preklikať do tak komplikovaného menu, že som ho v momente radšej zatvoril. Či chceme, alebo nie, dnešná doba je digitálna a automobilky sa tomu musia prispôsobiť. Jednoducho povedané „musia ísť s dobou“, čo Mitsubishi nejde.
Naopak chválim, že systémy núdzového brzdenia či systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu majú svoje vlastné tlačidlá a dajú sa vždy v prípade potreby vypnúť či zapnúť behom sekundy. Nie je teda nutné hľadať ich v menu, no aj tak by som prijal systém, ktorý je prehľadnejší a jednoduchší na používanie. Nehovoriac o bezdrôtovom Apple CarPlay, ktoré je dnes už štandardom, no v tomto prípade to ide iba káblom.
Je však možné, že niekomu bude takýto interiér vyhovovať. Je to proste „stará škola“ a niektorí ľudia môžu všadeprítomné hardvérové prvky v tejto digitálnej dobe stále preferovať. Tí sa budú cítiť v interiéri Eclispe Cross „ako doma“.
Zhodnotenie
„Klasické auto s moderným pohonom.“ Toto je asi najpresnejšia definícia plug-in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross. S cenovkou začínajúcou na takmer 38 000 € ide o jedno z tých cenovo dostupnejších plug-in hybridných SUV, no jeho terénnymi schopnosťami prekoná aj drahšiu konkurenciu.
Testovaná verzia mala najvyššiu výbavu, čo sa odzrkadlilo aj na cenovke vyše 50 000 €, no myslím si, že najvyšší stupeň výbavy v tomto aute nie je nutnosťou. Za cenu do 40 000 € sa dá Eclipse Cross veľmi pekne nakonfigurovať so všetkým, čo bežný majiteľ potrebuje. A kto by mohol byť typickým majiteľom plug-in hybridného Japonca?
Človek, ktorý nemá v obľube veľké a všade prítomné displeje, ktorý uprednostňuje klasické stlačenie tlačidla a ktorý nerobí tisíce kilometrov za mesiac. Eclipse Cross je pre niekoho, kto má chalupu niekde v horách, kto rád chodí mimo civilizáciu, napríklad na rybačku a pritom miluje komfort v podobe teplého jedla či kávy, ktorú si môže pripraviť s využitím elektriny priamo z auta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
RECENZIA: Z legendárneho „Géčka” spravili elektromobil. V teréne je famózny, na cestách ho zabila spotreba
Našli sme najlepšiu elektrickú dodávku. Na jedno nabitie prejde stovky kilometrov
Je ako Tarzan na steroidoch. Novinka zo sveta Spider-Mana je plná brutality, ale má problém (RECENZIA)
RECENZIA Padla nám z neho sánka. Volkswagen postavil dokonalú elektrickú náhradu za Passat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Fico reagoval na Gašparove tvrdenia o výstupe z EÚ: „Slovensko sa musí pripraviť na všetky možné krízové situácie“
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Fitness aplikácia odhalila prísne tajné informácie francúzskeho námorníctva. Zistené údaje vyvolali obavy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Fico reagoval na Gašparove tvrdenia o výstupe z EÚ: „Slovensko sa musí pripraviť na všetky možné krízové situácie“
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Fitness aplikácia odhalila prísne tajné informácie francúzskeho námorníctva. Zistené údaje vyvolali obavy
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené