1000-kilometrový test nórskeho youtubera Bjørna Nylanda je vo svete elektromobilov považovaný za jednu z najlepších porovnávacích skúšok nových vozidiel. Tentokrát sa rozhodol preveriť elektromobil Toyota bZ4X, ktorý v teste dopadol doslova katastrofálne.

Toyota dlho odmietala prijať fakt, že automobilový priemysel sa transformuje na čistú elektromobilitu a neskôr musela náskok ostatných automobiliek dobiehať. Po tom, čo na trh priniesla plne elektrické SUV bZ4X to začalo vyzerať tak, že najväčšia automobilka zostáva v hre.

Toyota

Elektrické SUV vyzerá dobre, disponuje slušnými papierovými špecifikáciami a všetko naznačovalo tomu, že aj v praxi pôjde o solídny elektromobil aj na dlhšie cesty. bZ4X totiž disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 64 kWh a rýchlym, až 147 kW DC nabíjaním.

Realita je však taká, že aj keď niečo na papieri vyzerá dobre, nemusí tomu tak naozaj byť. Toyota sa totiž rozhodla do vozidla implementovať funkciu, ktorú nepochopil Bjørn a nechápeme ju ani my.

K dispozícii máš iba dve rýchle nabíjania

Pri cestovaní na dlhé trasy je bežné, že elektromobilista využíva ultrarýchle DC nabíjačky, aby svoje vozidlo nabil čo najskôr a aby mohol pokračovať v ceste. Toyota sa ale rozhodla do auta implementovať funkciu, ktorá vodičovi umožní začať iba 2 rýchle nabíjania s maximálnym teoretickým výkonom a každé ďalšie DC nabíjanie bude obmedzené na maximálne 40-50 kW, čo je tretina z maximálneho teoretického výkonu.

V reálnych podmienkach sa mu pri ďalších nabíjaniach Toyota bZ4X nabíjala výkonom do 40 kW a od 50 % SoC výkon klesol na približne 30 kW. Nabíjať auto takto pomaly pri dlhých cestách je absolútne nemysliteľné.

Na to, aby mal vodič znova k dispozícii dve nabíjania plným výkonom, musí počítadlo „resetovať“ nabitím auta na pomalej AC nabíjačke. Má ísť o ochranu batérie a automobilka chce zrejme zabrániť tomu, aby majitelia svoje autá nadmerne nabíjali na DC stojanoch.

Pri cestovaní na dlhé trasy je to ale tak výrazné obmedzenie, že Bjørnov 1000-kilometrový test s týmto autom trval neuveriteľných 14 hodín a 25 minút s obrovskou spotrebou 30,2 kWh/100 km. Rekord pritom drží NIO ES8 s časom 8 hodín, pri ňom ale využil stanice na výmenu batérií. Porovnateľné SUV v podobných teplotách okolo nuly je Tesla Model Y Long Range, ktorá test zvládla za 9 hodín a 50 minút.

Nepochopiteľné správanie niektorých funkcií

Okrem toho, že Toyota bZ4X disponuje takouto hlúpou funkciou ochrany batérie, Bjørna zaskočil aj batériový manažment. Teplota batérie pri nabíjaní mala v jednom momente 19 stupňov, no vozidlo si ju začalo chladiť. Taktiež ak počas nabíjania zapol klimatizáciu, tá začala brať výkon okolo 6 kW a nabíjací výkon tak klesol o túto hodnotu.

Bjørn Nyland/YouTube

Toyota uviedla, že obmedzenie iba dvoch rýchlych nabíjaní aktualizáciou zvýši celkovo na 3,8 nabíjania. Nevedno, ako k takémuto číslu dospeli a ako ho chcú počítať, no Bjørn sa domnieva, že pôjde o počet nabíjacích cyklov. To by znamenalo, že do vozidla môžeš natlačiť 3,8×64 kWh energie, pričom budeš mať k dispozícii maximálny výkon na DC nabíjačke. Ak tento cyklus neresetuješ AC nabíjaním, až potom sa DC výkon zníži na tretinu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú