Nemecko otáča, krajina chce zrazu zachrániť spaľováky. Má to však jeden háčik
Nedávno schválený zákaz predaja spaľovákov vyvoláva v radoch zákonodarcov, ale aj bežných ľudí, vášnivé diskusie. Jedna skupina zákon kvituje, tá druhá ho odsudzuje, no pre dosiahnutie klimatických cieľov zrejme neexistuje iná možnosť. Nemecko si ale myslí, že spaľováky by sa predsa len mali predávať aj po roku 2035, ak dokážu jazdiť na ekologické palivá, píše Reuters.
Elektromobilita nie je jediným riešením, ako dosiahnuť ekologické záväzky Európskej únie. Existuje šanca, ako by mohli spaľováky jazdiť aj po roku 2035. Riešením sú takzvané „uhlíkovo neutrálne“ palivá.
Nemecko si myslí, že treba rozvíjať všetky oblasti pohonu
Princíp fungovania spaľovacieho motora všetci dobre poznáme a tak vieme, že pri spaľovaní akéhokoľvek paliva budú vždy vznikať určité emisie. Pri spaľovaní fosílnych palív sa ale tieto emisie nedajú nijak znížiť.
Riešením môžu byť e-palivá, ktoré sa vyrábajú zachytávaním CO2. Takéto palivá v podstate ušetria emisie niekde inde, napríklad zachytávaním CO2 vo výrobnej fabrike, z ktorého sa následne vyrobí e-palivo. Emisie sa následne uvoľnia pri spaľovaní v aute, no aby sa dalo palivo považovať za klimaticky neutrálne, nesmie vozidlo vyprodukovať viac emisií, ako sa „zachránilo“ pri výrobe paliva.
Nemecko teda žiada, aby Európsky parlament vypracoval body a pravidlá, na základe ktorých by bolo jasne špecifikované, za akých podmienok by mohli vozidlá jazdiace na e-palivá fungovať.
Nemecký štátny tajomník pre dopravu, Michael Theurer, uviedol, že batériové elektromobily sú správnou cestou, ale chcelo by to, aby boli podporované aj iné technológie bezemisného pohonu. Narážal pritom na e-palivá a vodík, ktoré by si podľa neho našli uplatnenie najmä v ťažkej nákladnej doprave, píše Euractiv.
E-palivá môžu byť úplne uhlíkovo neutrálne
Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.
Minulý rok Frank Walliser, šéf športovej divízie Porsche pre portál Autocar uviedol, že syntetické palivá pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40.
Ako ďalej upozorňuje Česká televízia na svojom webe, syntetické palivá sa môžu vyrábať z viacerých zdrojov. Dajú sa vyrábať z rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.
Odborník z Ústavu technológie ropy a alternatívnych palív Petr Straka, ďalej uvádza, že hoci alternatívne palivá svojim výzorom pripomínajú vodu, vlastnosti majú podobné, ako fosílne palivá a v motoroch fungujú rovnako dobre – dokonca aj tých súčasných bez akýchkoľvek dramatických zásahov.
Otázna je ich cena
E-palivá sú teda omnoho ekologickejšie a vo výsledku sa tak do ovzdušia dostáva omnoho menej oxidu uhličitého. Na druhú stranu, majú aj pár nevýhod. V prvom rade sú dnes stále drahšie, ale tie klasické, fosílne.
Aj napriek tomu záujem o syntetické paliva prejavilo už viacero automobiliek. Jednou z nich je aj Porsche, ktoré plánuje zachrániť klasické spaľovacie motory tým, že vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické ako jazda na elektrinu.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Odolá teplote až 150°C. Japonci vyvinuli kľúčovú technológiu pre bezpečnosť elektromobilov
Zadarmo mu dobije energiu počas dňa. Cybertruck dostal solídnu vychytávku, jej cena je prestrelená
Tesla hlási neuveriteľné čísla objednávok. Ľudia majú o vynovený model enormný záujem
Batériu vystavili teplote -40°C. Elektromobil Nissanu prekvapil kritikov, predáva sa aj na Slovensku
Z dôležitého trhu ich vytláča Čína. BMW predalo minulý rok menej áut, tento pohon je však na vrchole
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Billa ruší vec, na ktorú sme boli roky zvyknutí. Po Slovensku prichádza zmena aj do Česka
„7 rokov sme pracovali na Corvette, až sme zistili, že stojí toľko, že sa to neoplatí.“ Filip dobýja trh s opravenými americkými autami
Byt za „smiešnu“ sumu a dom s pozemkami za cenu auta. Štát predáva majetok za bezkonkurenčné ceny
TOP 5 prémiových áut pod 10 000 eur. Slovenské autobazáry skrývajú „klenoty“ od značiek Jaguar, Audi či BMW
EXKLUZÍVNE: „Toto gesto považujem za ohavné. Zaslúžil by si jednu otcovskú zaucho.“ Politici reagujú na študenta, ktorý nepodal ruku prezidentovi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Zadarmo mu dobije energiu počas dňa. Cybertruck dostal solídnu vychytávku, jej cena je prestrelená
- Od futuristických konceptov po kultové ikony. Toto je TOP 8 áut, ktoré definovali automobilový priemysel
-
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Od futuristických konceptov po kultové ikony. Toto je TOP 8 áut, ktoré definovali automobilový priemysel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Čínska automobilka predstavila lacné SUV pre Európu. Skrýva unikátnu batériu, toto je jeho cena
- V Číne bol o ňu enormný záujem, teraz príde do Európy. Odhalili novú Mazdu, poznáme európsku cenu
Miesto katastrofy znova ožíva. Černobyľská elektráreň spúšťa pokročilé systémy
Slovensko našlo v Európe nečakaného spojenca. Chce obnoviť prevádzku plynovodov cez Ukrajinu
ChatGPT dostal praktickú funkciu, ktorá ti významne uľahčí život
Investovali skoro miliardu eur, prídu aj na Slovensko. Český dopravca bude testovať Muskov internet
Biden podpísal dôležitý dekrét. Posilní americkú AI a domácu výrobu čipov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Billa ruší vec, na ktorú sme boli roky zvyknutí. Po Slovensku prichádza zmena aj do Česka
„7 rokov sme pracovali na Corvette, až sme zistili, že stojí toľko, že sa to neoplatí.“ Filip dobýja trh s opravenými americkými autami
Byt za „smiešnu“ sumu a dom s pozemkami za cenu auta. Štát predáva majetok za bezkonkurenčné ceny
TOP 5 prémiových áut pod 10 000 eur. Slovenské autobazáry skrývajú „klenoty“ od značiek Jaguar, Audi či BMW
EXKLUZÍVNE: „Toto gesto považujem za ohavné. Zaslúžil by si jednu otcovskú zaucho.“ Politici reagujú na študenta, ktorý nepodal ruku prezidentovi
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené