Prichádza revolúcia aj bez Číny, nové batérie poženú Austráliu najbližších 100 rokov
Austrálsky startup Recharge Industries predstavil nové batérie, ktoré dokáže vyrábať aj bez toho, aby bolo nutné používať materiály alebo komponenty z Číny, ktoré sú ekologicky závadné a zásadne zhoršujú emisie životného cyklu takýchto zariadení. Ako píše Interesting Engineering, krajinu pomocou nich dokážu poháňať ďalších sto rokov.
Najväčší dodávateľ lítia
Aj keď je Austrália najväčším dodávateľom lítia, hlavnou zložkou moderných batérií používaných nielen v domácnostiach a vyrovnávacích sieťach, ale tiež v elektromobiloch, Čína stále vyrába až približne 80 % samotných batérií pre celý svet. Recharge Industries chce odštartovať stavbu továrne v druhej polovici tohto roka a výrobu niekedy koncom roka 2024.
„Austrália je nová Saudská Arábia novej energetickej éry. Máme všetky kľúčové kritické minerály pre poháňanie najbližších 100 rokov,“ vysvetľuje pre Bloomberg David A. Collard, zakladateľ spoločnosti Recharge Industries. Najprv má továreň ročne vyrábať batérie s celkovou kapacitou 2 GWh, ktorá sa má ale neskôr rozšíriť až na 30 GWh ročne.
Spoločnosť už má aj niekoľko dohôd, medzi ktorými sú dohody s Indiou a jej plánmi na implementáciu obnoviteľných zdrojov a transformáciu energetického priemyslu. Kľúčovou výhodou je však to, že žiadne z týchto batérií neobsahujú materiály z Číny, či už sa jedná o lítium, nikel alebo kobalt, ktorého sa snažia mnohé spoločnosti zbaviť.
Dokážeme ich recyklovať
Lítiové batérie je dnes, napriek kritike a pochybnostiam, možné efektívne recyklovať. Najväčšia továreň na recykláciu rastie v Nórsku a každoročne má spracovať 12 000 ton batérií elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Neustále prichádzajú nové
Batérie neustále prechádzajú vývojom, ktorý intenzívne urýchlila rýchla implementácia elektrických vozidiel. Ich množstvo na cestách rýchlo rastie a zvyšujúci sa záujem vyžaduje, aby spoločnosti pracovali na parametroch ich batérií. Nutné je zvyšovať nielen ich kapacitu a energetickú hustotu, ale tiež životnosť a možnosť recyklácie, ktorá znižuje dopad na životné prostredie.

Už pri dnešných technológiách má byť aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.
Nie je žiadnym tajomstvom, že batéria v elektromobile degraduje. Najvyššia miera degradácie je pritom počas prvých 12 mesiacov používania, kedy môže kapacita klesnúť aj o niekoľko percent.
Následne sa ale degradácia spomalí a aj dnes máme na cestách niekoľkoročné elektromobily, ktoré majú stále degradáciu nižšiu než 10 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky

Energetická mafia v Európe. Takto sa miliardári „nabaľujú“ na tvojom účte za elektrinu

Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii

Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAŽIVO: Predseda NKÚ prehovoril o „miznúcich miliardách z Bruselu“

Fico kriticky na Rybníčka: „Otvorene odkážte protivládnemu voličstvu, že nás treba vítať s nabitou zbraňou“

Štát ti môže zaplatiť celý vodičák: 1 700 eur má možnosť získať viacero Slovákov

Putinov režim sa rozpadá zvnútra. Rusi získali 1 % územia za tisíc dní, tvrdí analytik

Ministerstvo nakúpi luxusné SUV za milióny eur. Rezort Šutaja Eštoka hovorí o veľkej úspore
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
- Energetická mafia v Európe. Takto sa miliardári „nabaľujú“ na tvojom účte za elektrinu
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
- Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
Veľmoc zrušila dotácie na EV a prišiel šok. Zrazu ich ľudia nechcú, automobilky strácajú dych
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAŽIVO: Predseda NKÚ prehovoril o „miznúcich miliardách z Bruselu“

Fico kriticky na Rybníčka: „Otvorene odkážte protivládnemu voličstvu, že nás treba vítať s nabitou zbraňou“

Štát ti môže zaplatiť celý vodičák: 1 700 eur má možnosť získať viacero Slovákov

Putinov režim sa rozpadá zvnútra. Rusi získali 1 % územia za tisíc dní, tvrdí analytik

