Parkovanie elektromobilov prináša zásadný problém. Môže skončiť katastrofou
Elektrické autá sú podstatne ťažšie, než autá so spaľovacími motormi. Batéria totiž váži od 300 kg do 500 kg v závislosti od jej kapacity.
Britská parkovacia asociácia (BPA) upozornila, že staršie poschodové parkovacie domy neboli na takúto hmotnosť áut dimenzované, čo podľa nej môže viesť až ku katastrofálnym následkom. Na tému upozornil DailyMail.
Predstava, že by došlo k zrúteniu poschodovej garáže, v ktorej sú zaparkované stovky áut a neustále do a z nej prúdia ich majitelia, je strašná. Podľa BPA ale s pribúdajúcim počtom elektromobilov takéto niečo naozaj hrozí, nakoľko garážové domy postavené pred desiatkami rokov neboli navrhnuté tak, aby v nich parkovali autá s hmotnosťou cez dve tony.
Väčšina garáží je postavená podľa starších noriem
BPA aktuálne žiada, aby úrady v Británii nariadili štrukturálne prieskumy budov, v ktorých parkujú autá. Tým sa majú uistiť, že parkovacie domy bezpečne unesú ťažké elektromobily a nedôjde tak ku ich kolapsu.
Väčšina zo 6 000 takýchto budov v krajine bola postavená na základe noriem, ktoré počítali s hmotnosťou populárnych áut z 80. rokov. Jedným z takýto áut bol napríklad Ford Cortina, ktorý váži 1,4 tony. Naproti tomu plne naložená Tesla Model 3 má hmotnosť až 2,2 tony, čiže je o 800 kg ťažia.
Ak by v takejto garáži bolo každé zaparkované auto elektrické, skutočne by mohlo dôjsť k tomu, že konštrukcia neunesie váhu elektromobilov a budova sa zrúti.
Problém nemusí byť len pri starších budovách, ale aj modernejších parkovacích domoch. Napríklad aj moderná Škoda Kodiaq s hmotnosťou do 1 800 kg je o 250 kg ľahšia než Enyaq s hmotnosťou okolo 2 050 kg. Pri počte 100 zaparkovaných vozidiel je to rozdiel 25 ton na jedno poschodie.
Garáže nie sú jediný problém
Vyššia hmotnosť elektromobilov nemá negatívny dopad iba na konštrukciu parkovacích domov, ale napríklad aj na mosty. Konštrukcie mostov boli takisto v minulosti dimenzované pre ľahšie vozidlá a nie pre elektromobily s dvojnásobnou hmotnosťou.
Je jasné, že budovy aj mosty sú dimenzované tak, aby mali podstatne vyššiu nosnosť ako v prípade, keď sú plne obsadené. Vyššie dlhodobé zaťaženie ale rozhodne môže spôsobiť problémy a minimálne skrátiť ich životnosť, tieto obavy tak rozhodne netreba brať na ľahkú váhu.
Elektromobily taktiež výraznejšie opotrebúvajú cesty. Na to už niektoré vlády reagujú zavádzaním dane cestnej dane na základe hmotnosti. Majitelia ťažších áut v Nórsku zaplatia na dani pri nákupe auta viac, než majitelia menších a ľahších elektromobilov.
Od 1. januára 2023 by tak po schválení tohto návrhu mali Nóri platiť niečo málo vyše 1 € za každý kilogram pri elektrickom vozidle. Elektrické SUV vážia v priemere niečo cez 2 000 kg, a tak by sa tieto autá v Nórsku pri nákupe predražili o vyše 2 000 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP