Parkovanie elektromobilov prináša zásadný problém. Môže skončiť katastrofou
Elektrické autá sú podstatne ťažšie, než autá so spaľovacími motormi. Batéria totiž váži od 300 kg do 500 kg v závislosti od jej kapacity.
Britská parkovacia asociácia (BPA) upozornila, že staršie poschodové parkovacie domy neboli na takúto hmotnosť áut dimenzované, čo podľa nej môže viesť až ku katastrofálnym následkom. Na tému upozornil DailyMail.
Predstava, že by došlo k zrúteniu poschodovej garáže, v ktorej sú zaparkované stovky áut a neustále do a z nej prúdia ich majitelia, je strašná. Podľa BPA ale s pribúdajúcim počtom elektromobilov takéto niečo naozaj hrozí, nakoľko garážové domy postavené pred desiatkami rokov neboli navrhnuté tak, aby v nich parkovali autá s hmotnosťou cez dve tony.
Väčšina garáží je postavená podľa starších noriem
BPA aktuálne žiada, aby úrady v Británii nariadili štrukturálne prieskumy budov, v ktorých parkujú autá. Tým sa majú uistiť, že parkovacie domy bezpečne unesú ťažké elektromobily a nedôjde tak ku ich kolapsu.
Väčšina zo 6 000 takýchto budov v krajine bola postavená na základe noriem, ktoré počítali s hmotnosťou populárnych áut z 80. rokov. Jedným z takýto áut bol napríklad Ford Cortina, ktorý váži 1,4 tony. Naproti tomu plne naložená Tesla Model 3 má hmotnosť až 2,2 tony, čiže je o 800 kg ťažia.
Ak by v takejto garáži bolo každé zaparkované auto elektrické, skutočne by mohlo dôjsť k tomu, že konštrukcia neunesie váhu elektromobilov a budova sa zrúti.
Problém nemusí byť len pri starších budovách, ale aj modernejších parkovacích domoch. Napríklad aj moderná Škoda Kodiaq s hmotnosťou do 1 800 kg je o 250 kg ľahšia než Enyaq s hmotnosťou okolo 2 050 kg. Pri počte 100 zaparkovaných vozidiel je to rozdiel 25 ton na jedno poschodie.
Garáže nie sú jediný problém
Vyššia hmotnosť elektromobilov nemá negatívny dopad iba na konštrukciu parkovacích domov, ale napríklad aj na mosty. Konštrukcie mostov boli takisto v minulosti dimenzované pre ľahšie vozidlá a nie pre elektromobily s dvojnásobnou hmotnosťou.
Je jasné, že budovy aj mosty sú dimenzované tak, aby mali podstatne vyššiu nosnosť ako v prípade, keď sú plne obsadené. Vyššie dlhodobé zaťaženie ale rozhodne môže spôsobiť problémy a minimálne skrátiť ich životnosť, tieto obavy tak rozhodne netreba brať na ľahkú váhu.
Elektromobily taktiež výraznejšie opotrebúvajú cesty. Na to už niektoré vlády reagujú zavádzaním dane cestnej dane na základe hmotnosti. Majitelia ťažších áut v Nórsku zaplatia na dani pri nákupe auta viac, než majitelia menších a ľahších elektromobilov.
Od 1. januára 2023 by tak po schválení tohto návrhu mali Nóri platiť niečo málo vyše 1 € za každý kilogram pri elektrickom vozidle. Elektrické SUV vážia v priemere niečo cez 2 000 kg, a tak by sa tieto autá v Nórsku pri nákupe predražili o vyše 2 000 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
Aktuálne: Z liečebne utiekol nebezpečný muž. Polícia žiada, aby sa ho ľudia nesnažili zadržať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Boeing získal miliardový kontrakt. Vyvinie satelity pre americké vesmírne sily
Amerika obvinila hackerov. Severná Kórea hovorí o provokácii
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP