„Zákerná“ otázka, prekvapivá odpoveď. Veľmi znížia zimné pneumatiky dojazd elektromobilu?
Na spotrebu a dojazd elektromobilu vplýva mnoho faktorov. Nakoľko sa výrobcovia batériových áut zameriavajú na čo najlepšiu efektivitu, akékoľvek narušenie aerodynamiky či odporu môže ovplyvniť výsledný dojazd. Na Slovensku vodiči počas roka jazdia vo vyše 30-stupňových horúčavách, ako aj v teplotách niekoľko stupňov pod nulou. Spolu s vonkajšou teplotou, ktorá takisto vplýva na spotrebu a dojazd, menia motoristi aj letné pneumatiky za zimné.
Zimné obutie má iné vlastnosti, oproti letným pneumatikám má lepšiu priľnavosť, no tým pádom aj vyšší valivý odpor. My sme sa preto pozreli, ako a či vôbec zimné pneumatiky ovplyvňujú spotrebu elektromobilu.
Výsledok nás prekvapil
Ako modelové vozidlo sme použili Renault Megane E-Tech Electric, ktorý sme mali možnosť testovať aj v lete. S autom jazdíme aj teraz počas zimy a pár dní sme ho mali ešte na letných pneumatikách, no vonkajšie teploty balancovali tesne nad hranicou nuly.
Všeobecne platí, že elektromobily majú v zime horšiu spotrebu než v lete. Tá letná bola pri Megane E-Tech rovných 20 kWh/100 km pri jazde po diaľnici rýchlosťou 120 km/h.
Veľmi milo ma ale prekvapila zimná spotreba po diaľnici, stále na letných pneumatikách. Na rovnakom úseku, Bratislava-Trnava, rýchlosťou 120 km/h si auto vypýtalo 21,1 kWh/100 km. Vonkajšia teplota sa pohybovala v rozmedzí 3 až 5 stupňov Celzia a pri jazde sme využívali všetky komfortné funkcie – vyhrievané sedadlá aj kúrenie v kabíne. Čo sa týka spotreby, chladné počasie ako také pre Megane E-Tech nie je vôbec zabijak.
Auto sme prezuli a znovu sme sa vybrali na diaľnicu. Teplota bola prakticky rovnaká, takže sme mali ideálne podmienky na priame porovnanie spotreby na letných a zimných pneumatikách.
Veľmi nás prekvapilo, že spotreba narástla iba o 1,1 kWh/100 km. So zimnými pneumatikami sme dokázali na diaľnici rýchlosťou 120 km/h jazdiť so spotrebou 22,2 kWh/100 km. To znamená, že zimné obutie zvýši priemernú spotrebu elektromobilu iba o 5 %.
Zabijak dojazdu nie sú pneumatiky, ale voda
Pri teste spotreby sme mali to šťastie, že sme mohli otestovať spotrebu na zimných aj letných pneumatikách počas dažďa. Tento výsledok bol pre nás mimoriadne prekvapivý, nakoľko spotreba v tomto prípade narástla naozaj rapídne.
Megane E-Tech dosiahol v daždi na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h spotrebu až 26,4 kWh/100 km s letnými pneumatikami. To predstavuje nárast oproti spotrebe na suchej vozovke až 25 %.
Ďalšie prekvapenie nastalo pri pri jazde po diaľnici v daždi, avšak už so zimnými pneumatikami. Na rovnakom úseku Bratislava-Trnava s absolútne rovnakou teplotou 4 stupne Celzia a v rovnakom, či dokonca možno aj väčšom lejaku, bola priemerná spotreba iba 24,7 kWh/100 km.
To predstavuje nárast iba o 11 % v porovnaní so suchými podmienkami na zimných pneumatikách. Výsledkom teda je, že zimné pneumatiky oveľa lepšie odvádzajú vodu, respektíve má pri nich mokrá vozovka menší dopad na jazdné vlastnosti než pri letných pneumatikách.
Čakať do prvých mrazov alebo prezuť čím skôr?
Z tohto testu nám vzišiel veľmi zaujímavý výsledok a v podstate sme dostali odpoveď na otázku, či sa s prezúvaním elektromobilu platí čakať až do prvých mrazov, alebo je lepšie auto prezuť na zimné pneumatiky čím skôr.
Počas „ideálnych podmienok“, teda vtedy, keď je vonku chladno bez dažďa či snehu, sa spotreba na zimnom obutí zvýši len nepatrne. Päť percentný nárast spotreby elektromobilista ani nepocíti.
Naopak v horších podmienkach, kedy vonku prší, je už výhodnejšie jazdiť na zimnom obutí, nakoľko rozdiel v spotrebe letných a zimných pneumatík je podstatne vyšší a tieto podmienky lepšie zvláda obutie do chladných mesiacov.
Slovenské počasie je veľmi rozmanité a už v neskoršom jesennom období sa môže stať, že zatiaľ čo v nížinách sú teploty okolo 10 stupňov Celzia, na horách panujú mrazy.
Elektromobil preto odporúčame prezuť čím skôr. Vodič sa následne nemusí strachovať, že ho pri ceste do hôr prekvapí mráz alebo sneh. Vo finále môže iba ušetriť, keďže na zimných pneumatikách v takýchto podmienkach výrazne znižuje riziko nehody.
Výber kvalitných pneumatík je nemej dôležitý
Vo finále však platí, že s kvalitnou zimnou pneumatikou môže mať elektromobil lepšiu spotrebu ako s lacným letným obutím. Výber dobrých pneumatík je preto veľmi dôležitý. Aj tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku.
Pneumatiky sú okrem iného hodnotené Európskou úniou aj z hľadiska efektivity, a to písmenami A-E. Kategória A znamená, že pneumatika je najefektívnejšia a vozidlo, či už spaľovák alebo elektromobil, by mal mať s takýmto obutím najnižšiu spotrebu.
Čo musí spĺňať dobrá pneumatika?
- Ideálne rovnako dobré správanie za sucha aj mokra (v prípade zimných pneumatík na mokru/suchu/snehu)
- Dobrý brzdný výkon na všetkých povrchoch
- Nízka miera opotrebovanosti, aby sa zaručila čo najdlhšia životnosť pneumatiky
- Čo najnižšia miera valivého odporu, zabezpečujúca nižšiu spotrebu a vyšší dojazd
Rozdiel v spotrebe medzi jednotlivými kategóriami sa pohybuje zhruba na úrovni 0,1 l/100 km, pri elektromobiloch to môžu byť 0,2 – 0,4 kWh/100 km.
Okrem týchto dvoch vlastností EÚ sleduje aj hlučnosť. Tá má kategórie A-C a taktiež sa udáva aj hodnota hluku v decibeloch. Pri zimných pneumatikách sa objavujú štítky, ktoré napovedajú, či je pneumatika vhodná do ľahších alebo najnáročnejších zimných podmienok.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP