Čo sa stane s batériou elektromobilu po 2 rokoch na rýchlonabíjačkách? Výsledok prekvapil
Vo svete elektromobilov panuje názor, že pri rýchlom DC nabíjaní batéria degraduje podstatne rýchlejšie, ako keď majiteľ nabíja svoje auto prevažne pomalými AC nabíjačkami.
Nórsky youtuber Bjørn Nyland nám na túto otázku prináša jednoznačnú odpoveď. Degradáciu batérie zmeral na dvojročnom elektromobile Audi e-tron, ktorý majiteľ nabíjal prevažne na rýchlonabíjačkách.
Majiteľ elektromobilu Audi e-tron 50 quattro s elektromobilom najazdil za dva roky úctyhodných 76 000 km. Už tento fakt svedčí o tom, že aj s elektrickým autom, ktoré má 63,9 kWh batériu, sa dá ročne najazdiť pokojne 40 000 km.
Vodič s takýmto nájazdom ale musí pravidelne absolvovať dlhé trasy, na ktorých pochopiteľne nabíja na rýchlonabíjačkách.
V tomto prípade tvorilo rýchle nabíjanie zhruba 80 % všetkých nabíjaní. Dá sa teda povedať, že Audi e-tron 50 bolo nabíjané tým najmenej vhodným spôsobom. Ako sa teda prejavilo takéto správanie na degradácii?
Zásadný vplyv to na degradáciu nemalo
Bjørn vykonal merania dvoma spôsobmi. Prvé za pomoci vlastných výpočtov a druhé pomocou OBD nástroja Aviloo. Výsledky oboch meraní sa mierne líšili, no youtuber na konci videa vysvetlil, že to môže byť preto, lebo sa v oboch prípadoch narábalo s mierne odlišnými hodnotami pôvodnej kapacity nového vozidla.
Vo finále je ale podstatné, že aj pri takomto nabíjaní elektromobilu klesla kapacita batérie podľa Bjørnových meraní iba o 8,9 % a podľa algoritmov Aviloo to bolo iba 6 %. Po dvoch rokoch má batéria skutočnú kapacitu plus-mínus 58,2 kWh.
O niečo horšie už ale vyzerá degradácia prepočítaná na počet nabíjacích cyklov. Tých bolo v prípade Audi “iba” 307 a v tomto prepočte batéria degradovala až o 29,3 %. Daný výpočet je ale skreslený práve tým, že majiteľ auta zrejme jazdil dlhšie trasy po diaľnici s vyššou spotrebou, preto musel nabíjať častejšie.
Porovnať to môžeme s Hyundai Ioniq s 28 kWh akumulátorom. Ten za tri roky najazdil 50 000 km a celkovo má za sebou 313 nabíjacích cyklov. Z toho je zjavné, že majiteľ auta jazdil s výrazne lepšou spotrebou. Celková degradácia dosiahla 5,8 % a degradácia na počet nabíjacích cyklov je 18,5 %.
Je jedno, ako nabíjaš?
Na záver Bjørn vo svojom videu ukázal tabuľku z iných meraní a tak vieme porovnať, či malo prevažné rýchle nabíjanie zásadnejší vplyv na degradáciu batérie.
Youtuber testoval degradáciu aj pri Tesle Model 3, ktorá za dva roky najazdila 80 000 km, čo sú veľmi podobné čísla ako pri Audi e-tron. Tesla však má väčší, 73 kWh akumulátor, takže má za sebou iba 229 nabíjacích cyklov.
Celková degradácia batérie dosiahla 8,2 %, no v prepočte na počet cyklov nabíjania je to až 36 %. Aj z týchto výsledkov je zrejmé, že je prakticky jedno, či majiteľ elektromobilu nabíja na rýchlych DC alebo pomalých AC stojanoch. Vplyv na degradáciu batérie je podľa nás zanedbateľný.
Počas prvých rokov používania a prvých nabíjacích cykloch batéria jednoducho degraduje rýchlejšie, no potom sa jej degradácia spomalí.
Aby však bol tento test úplne legitímny a aby sme mali dáta s čím porovnať, bolo by nutné pozrieť sa na degradáciu batérie Audi e-tron, ktorý bol nabíjaný viac na AC nabíjačkách, alebo ktorý je v prevádzke viac rokov.
Koniec koncov, o to, aby batéria pri nabíjaní netrpela, sa stará battery manažment a aj preto ku koncu nabíjania výkon klesá. Audi e-tron však má pomerne dobrú nabíjaciu krivku, no ani tento fakt batérii neškodí o nič viac než pri iných elektromobiloch.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ zlomila palicu nad spaľovákmi. Naleje miliardu eur do elektromobilov, spúšťa gigantickú investíciu
Stačí im len 50 km. Africká krajina ukázala svetu ako vyrieši najväčší problém elektromobilov
Koniec spaľovákov je skoro tu. Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie, nabíjačku dostane každé parkovacie miesto
Európania ho milujú. Ford ukázal nový elektromobil s cenovkou, vďaka ktorej pôjde ako teplé rožky
Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
-
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
-
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Nemci sa ho nevzdali. BMW potichu nasadí podceňovaný pohon, získa obrovskú výhodu
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
Slovenské banky čaká zásadná zmena. Zavedú prelomovú inteligenciu proti podvodníkom
Do roku 2035 má byť všetko úplne inak. Slovensko obnovuje leteckú techniku
Družba v Česku netečie. Pripravujú zásoby na horšie časy, čo sa to deje?
Veľtrh Agrosalón a Les 2024: Inovácie a smart riešenia pre ekologickú budúcnosť na jednom mieste
POZOR: Falošní smetiari ohrozujú Slovákov. Nájdeš ich v tomto meste
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené