Čo sa stane s batériou elektromobilu po 2 rokoch na rýchlonabíjačkách? Výsledok prekvapil
Vo svete elektromobilov panuje názor, že pri rýchlom DC nabíjaní batéria degraduje podstatne rýchlejšie, ako keď majiteľ nabíja svoje auto prevažne pomalými AC nabíjačkami.
Nórsky youtuber Bjørn Nyland nám na túto otázku prináša jednoznačnú odpoveď. Degradáciu batérie zmeral na dvojročnom elektromobile Audi e-tron, ktorý majiteľ nabíjal prevažne na rýchlonabíjačkách.
Majiteľ elektromobilu Audi e-tron 50 quattro s elektromobilom najazdil za dva roky úctyhodných 76 000 km. Už tento fakt svedčí o tom, že aj s elektrickým autom, ktoré má 63,9 kWh batériu, sa dá ročne najazdiť pokojne 40 000 km.
Vodič s takýmto nájazdom ale musí pravidelne absolvovať dlhé trasy, na ktorých pochopiteľne nabíja na rýchlonabíjačkách.

V tomto prípade tvorilo rýchle nabíjanie zhruba 80 % všetkých nabíjaní. Dá sa teda povedať, že Audi e-tron 50 bolo nabíjané tým najmenej vhodným spôsobom. Ako sa teda prejavilo takéto správanie na degradácii?
Zásadný vplyv to na degradáciu nemalo
Bjørn vykonal merania dvoma spôsobmi. Prvé za pomoci vlastných výpočtov a druhé pomocou OBD nástroja Aviloo. Výsledky oboch meraní sa mierne líšili, no youtuber na konci videa vysvetlil, že to môže byť preto, lebo sa v oboch prípadoch narábalo s mierne odlišnými hodnotami pôvodnej kapacity nového vozidla.
Vo finále je ale podstatné, že aj pri takomto nabíjaní elektromobilu klesla kapacita batérie podľa Bjørnových meraní iba o 8,9 % a podľa algoritmov Aviloo to bolo iba 6 %. Po dvoch rokoch má batéria skutočnú kapacitu plus-mínus 58,2 kWh.
O niečo horšie už ale vyzerá degradácia prepočítaná na počet nabíjacích cyklov. Tých bolo v prípade Audi “iba” 307 a v tomto prepočte batéria degradovala až o 29,3 %. Daný výpočet je ale skreslený práve tým, že majiteľ auta zrejme jazdil dlhšie trasy po diaľnici s vyššou spotrebou, preto musel nabíjať častejšie.
Porovnať to môžeme s Hyundai Ioniq s 28 kWh akumulátorom. Ten za tri roky najazdil 50 000 km a celkovo má za sebou 313 nabíjacích cyklov. Z toho je zjavné, že majiteľ auta jazdil s výrazne lepšou spotrebou. Celková degradácia dosiahla 5,8 % a degradácia na počet nabíjacích cyklov je 18,5 %.
Je jedno, ako nabíjaš?
Na záver Bjørn vo svojom videu ukázal tabuľku z iných meraní a tak vieme porovnať, či malo prevažné rýchle nabíjanie zásadnejší vplyv na degradáciu batérie.
Youtuber testoval degradáciu aj pri Tesle Model 3, ktorá za dva roky najazdila 80 000 km, čo sú veľmi podobné čísla ako pri Audi e-tron. Tesla však má väčší, 73 kWh akumulátor, takže má za sebou iba 229 nabíjacích cyklov.

Celková degradácia batérie dosiahla 8,2 %, no v prepočte na počet cyklov nabíjania je to až 36 %. Aj z týchto výsledkov je zrejmé, že je prakticky jedno, či majiteľ elektromobilu nabíja na rýchlych DC alebo pomalých AC stojanoch. Vplyv na degradáciu batérie je podľa nás zanedbateľný.
Počas prvých rokov používania a prvých nabíjacích cykloch batéria jednoducho degraduje rýchlejšie, no potom sa jej degradácia spomalí.
Aby však bol tento test úplne legitímny a aby sme mali dáta s čím porovnať, bolo by nutné pozrieť sa na degradáciu batérie Audi e-tron, ktorý bol nabíjaný viac na AC nabíjačkách, alebo ktorý je v prevádzke viac rokov.
Koniec koncov, o to, aby batéria pri nabíjaní netrpela, sa stará battery manažment a aj preto ku koncu nabíjania výkon klesá. Audi e-tron však má pomerne dobrú nabíjaciu krivku, no ani tento fakt batérii neškodí o nič viac než pri iných elektromobiloch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút

Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Pokuta 20 000 eur a zákaz lietania na 4 roky. Cestovanie po Európe sa mení, čakajú ťa prísnejšie pravidlá (PREHĽAD)

Zomrela Oľga Feldeková, potvrdil jej syn. Ľubomír Feldek podľa rodiny správu ešte nespracoval a myslel si, že žije

„Bola to veľká propaganda. Zneužili ma na niečo, čo som nespravila.“ Lacová sa vyjadrila k slayáde za 17 miliónov eur

Kráča 27 rokov, prešiel 50-tisíc km a preplával Kaspické more. Legendárny cestovateľ má prechádzať Slovenskom

Ruský dron poškodil štít Černobyľa. MAAE varuje: Ochranná konštrukcia už nedokáže zadržať rádioaktívny materiál
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
Elon Musk: Európska únia by mala byť zrušená. Táto otravná vec pomaly dusí Európu k smrti
Vláda európskej krajiny definitívne pochovala ropu. Schválila zmenu, ktorá otočí celú ich ekonomiku
Slovensko dostane nové vlaky. Batérie nahradia dieselové súpravy, prinesú eko dopravu do regiónov
AI vládne vianočným nákupom. Inteligentné nástroje dokážu odporučiť a zaplatiť darčeky
Veľký deň pre našu ekonomiku: Slovensko sa stane jedným z kľúčových dodávateľov munície pre Európu
Ušetria až 90 % energie. Veľmoc sa pripravuje na technologický prevrat, odporcov však pribúda
Veľký operátor na Slovensku predbehlo zvyšok Európy. Zavádza budúcnosť internetu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Pokuta 20 000 eur a zákaz lietania na 4 roky. Cestovanie po Európe sa mení, čakajú ťa prísnejšie pravidlá (PREHĽAD)

Zomrela Oľga Feldeková, potvrdil jej syn. Ľubomír Feldek podľa rodiny správu ešte nespracoval a myslel si, že žije

„Bola to veľká propaganda. Zneužili ma na niečo, čo som nespravila.“ Lacová sa vyjadrila k slayáde za 17 miliónov eur

Kráča 27 rokov, prešiel 50-tisíc km a preplával Kaspické more. Legendárny cestovateľ má prechádzať Slovenskom

