Google spúšťa revolučnú kampaň. Slovákov bude radikálne „očkovať“ proti dezinformáciám
Google na Slovensku spustí pokrokovú kampaň, ktorá funguje pomocou metódy tzv. prebunkingu. Cieľovú skupinu vystaví drobným útržkom dezinformácií, čím v nich podľa zistení nedávnej štúdie vybuduje silnejšiu odolnosť a kritickejšie myslenie. O novej kampani médiá informoval prostredníctvo tlačovej správy.
Kampaň vychádza z najnovších poznatkov vedcov z Cambridgu a Jigsaw, oddelenia spoločnosti Google skúmajúceho hrozby pre otvorenú spoločnosť. Zároveň spolupracovali s ďalšími nezávislými agentúrami, aby vyvinuli efektívnu a trefnú kampaň proti dezinformáciám okolo ukrajinských utečencov.
„Keď ľuďom poviete, čo je pravda a čo je lož, mnohí sa budú o tom hádať… avšak môžete predvídať techniky, ktoré sa použijú pri šírení dezinformácií, ako napríklad v prípade ukrajinskej krízy,“ povedal Jon Roozenbeek, hlavný autor správy o výskume, na ktorom je kampaň založená.
Analogicky kampaň môžeme vnímať ako očkovanie
Cieľom kampane je poskytnúť malý útržok z toho, čo šíria dezinformátori, a potom ponúknuť jednoduché vysvetlenie, prečo to šíria. Deje sa tak formou krátkych, 60-sekundových videoreklám.
Klipy, ktoré budú bežať v reklamných slotoch na YouTube, Twitteri, TikToku i Facebooku, majú za cieľ pomôcť ľuďom rozpoznať emocionálnu manipuláciu a hľadanie obetných baránkov v titulku správy.
Výskumníci tento postup prirovnávajú k očkovaniu a podľa ich zistení pomáha vybudovať akúsi „mentálnu imunitu“ voči skutočným dezinformáciám, hoaxom a fake news. Budujú tak skeptické a kritické myslenie, taktiež učia ľudí overovať si fakty.
Za aktuálnou podobou kampane stojí Jigsaw, no pomáhajú mu projekty Demagog alebo Jeden svět na školách. Zároveň Google informuje, že kampaň bola konzultovaná aj s ďalšími odborníkmi, akademikmi a overovateľmi faktov.
„Kampaň na Slovensku pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Kampaň bude zameraná na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám, ktoré dezinformačná scéna využíva na šírenie škodlivých dezinformácií namierených proti utečencom z Ukrajiny,“ informuje Google vo svojej tlačovej správe.
Cieľová skupina je obrovská
Nová kampaň cieli na každého, kto je starší ako 18 rokov. Súbežne pobeží v Čechách, Poľsku a na Slovensku, pričom každá krajina kampaň uvidí vo svojom lokálnom jazyku.
„Metódu prebunkingu, ktorá bola pôvodne prvýkrát použitá v 60. rokoch 20. storočia, ďalej vyvinuli a testovali výskumníci z tímu Jigsaw spoločne s akademikmi. Jej cieľom je budovať odolnosť ľudí voči dezinformáciám pomocou ukážok často používaných naratívov a príkladov manipulačných techník a tém. Medzi ne patrí napríklad metóda obetného baránka, kedy sa vina za negatívne skutočnosti zvaľuje na určitú znevýhodnenú skupinu, alebo metóda vyvolávania strachu,“ bližšie opisuje metódu Google.
V spomínanej štúdií, na ktorej sa podieľala aj Cambridgeská či Bristolská univerzita, sa píše, že táto metóda je o niečo efektívnejšia než štandardný fact-checking postup. Ten sa spolieha na vyvracanie jednotlivých tvrdení dezinformačných kampaní.
„Ešte v júni spoločnosť Google spolu s partnermi zorganizovala v Prahe medzinárodnú konferenciu pod názvom Fighting Misinformation Online. Výskumníčka z tímu Jigsaw Beth Goldberg tam metódu prebunkingu predstavila zástupcom vlád, vzdelávacích inštitúcií, neziskových organizácií, technologického sektora, médií aj verejnosti,“ ďalej uvádza Google vo svojej tlačovej správe.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľkolepé plány NASA sa rúcajú. Nefunguje takmer nič, s Mesiacom sa môžu rozlúčiť
Súboj gigantov sa vyostruje. Microsoft pracuje na novej AI, ktorá „pohltí“ ChatGPT aj Gemini
Čakáme naň 10 rokov. Ikonická sci-fi séria sa vráti v pokračovaní
Najnovší čip M4 aj obrovský displej. Apple predstavil nové iPady, poznáme európske ceny
Apple ide doraziť konkurenciu. Nové AI funkcie z neho urobia kráľa trhu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákov obrali o všetko. Prehratý boj RTVS pocítime úplne všetci, máme detaily
- Veľký elektropredajca krachuje. Má poslednú šancu, ako sa zachrániť
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- 12-násobný šampión F1 šokujúco končí. Bol nočná mora súperov, toto je jeho fascinujúci príbeh
- Bude lepší ako Henry Cavill? Nový Superman sa konečne ukázal, takto vyzerá
-
- Slovákov obrali o všetko. Prehratý boj RTVS pocítime úplne všetci, máme detaily
- Veľký elektropredajca krachuje. Má poslednú šancu, ako sa zachrániť
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- 12-násobný šampión F1 šokujúco končí. Bol nočná mora súperov, toto je jeho fascinujúci príbeh
- Bude lepší ako Henry Cavill? Nový Superman sa konečne ukázal, takto vyzerá
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Veľký elektropredajca krachuje. Má poslednú šancu, ako sa zachrániť
- Slovákov obrali o všetko. Prehratý boj RTVS pocítime úplne všetci, máme detaily
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Čakali sme 5 rokov. Nový iPhone zbúra trh a konečne dobehne Samsung
Prezidentka podpísala zákon o ochrane spotrebiteľa, rieši aj online prostredie
Poľská vláda plánuje dotovať nákupy jazdených elektromobilov
Mimoriadna aktualita: Slovensko zažíva najväčšiu teroristickú hrozbu za posledné dekády
Hackeri zaútočili na databázu s osobnými údajmi britských vojakov
Poľsko vedie s Ruskom kybernetickú studenú vojnu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené