Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Mnoho odborníkov si už teraz myslí, že budúcnosť automobilového priemyslu visí len na batériových elektromobiloch. Vodíkové elektromobily s palivovými článkami sú vyvíja len hŕstka automobiliek, no nemecké Porsche sa na vodík pozerá z inej stránky. Ako upozornil portál Motor1, spoločnosť vytvorila simuláciu spaľovacieho motora na vodík a ten dosiahol vskutku pozoruhodné výsledky.

Auto poháňané vodíkovým spaľovacím motorom je podľa inžinierov rovnako ekologické ako elektromobily a so svojho výfuku vypúšťa iba také emisie, aké sú obsiahnuté v okolitom vzduchu. Takýto motor by teda spĺňal nadchádzajúcu prísnu emisnú normu Euro 7.

Rovnako výkonný ako benzínová V8

Vodíková V8 je zatiaľ iba štúdiou a aj napriek pozoruhodným výsledkom, ktoré Porsche dosiahlo v simulácii neznamená, že sa ním automobilka bude zaoberať aj ďalej.

Rozhodne však test položil silný základ tomu, aby sme v budúcnosti mali po boku batériových elektromobilov aj vodíkové spaľováky. Firma totiž v simulácii vytvorila vodíkový motor s objemom 4,4 litre, ktorý má štyri valce a dve turbodúchadlá.

Porsche

Výkon takéhoto motora dosiahol až 440 kW, čiže 590 koní. Vodíkový spaľovací motor je teda rovnako výkonný, ako podobná V8 na benzín. Porsche sa tento motor rozhodlo otestovať aj na legendárnom okruhu Nürburgring, kde vozidlo s hmotnosťou vyše 2,5-tony dosiahlo v simulácii čas 8 minút a 20 sekúnd.

Aj tento čas je podľa automobilky pozoruhodný vzhľadom na hmotnosť auta. Maximálna dosiahnutá rýchlosť v simulácii bola vyše 260 km/h, takže vodíkový motor skutočne potvrdil svoje kvality a podobnosť s bežným spaľovacím motorom súčasnosti.

Kľúčové sú mimoriadne výkonné turbodúchadlá

Problém pri spaľovaní vodíka je ten, že pri ňom nevzniká dostatočné množstvo tepla z výfukových plynov a tak nemá motor na ich pohon dostatok energie. Dve turbá sú v tomto prípade poháňané elektricky a motor tak má dostatok vzduchu na to, aby dokázal spaľovať vodík, píše CarExpert.

Teória znie jednoducho, no dosiahnuť to v praxi je podľa automobilky tá najväčšia a skutočná výzva. Luxusné Porsche s vodíkovým motorom preto tak skoro nečakajme. Simulácia je totiž iba „úvodnou štúdiou“ automobilky do sveta vodíkových technológií a jej cieľom bolo odhaliť dostupné možnosti.

V hre sú aj syntetické palivá

Porsche plánuje zachrániť aj klasické spaľovacie motory, vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické ako jazda na elektrinu. Viceprezident Porsche, doktor Frank Walliser pre magazín Evo uviedol, že ich automobilka pracuje na syntetickom palive, ktoré by mohlo spaľovacie motory udržať pri živote ďalšie dekády. Palivo nesie pomenovanie eFuel a jeho spaľovanie je podľa Wallisera rovnako čisté, ako jazda elektromobilom.

Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.

Netcarshow

Najväčšou výhodou je, že na spaľovanie nového syntetického paliva eFuel by motor nepotreboval žiadne špeciálne úpravy, všetky súčasné rady Porsche by tak zaručene dokázali jazdiť na tento nový druh paliva. Podľa všetkého to dokážu aj vozidlá iných automobiliek.

Rozsiahlejšie testovanie paliva v praxi začne Porsche už budúci rok, teraz je však príliš skoro tvrdiť, či je to cesta správna, alebo to skončí len ako nevydarený experiment. Prekážok pri výrobe a používaní môže byť hneď niekoľko a tou najzásadnejšou je zrejme cena. Ak bude výroba príliš nákladná, eFuel sa zrejme do reálnej prevádzky nikdy nedostane.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú