Súčasné ceny pohonných hmôt zrejme nikoho netešia, no majitelia elektromobilov jazdili stále za rovnaké ceny, nakoľko cena elektrickej energie sa držala na pomerne stabilnej hodnote. Ako informoval nemecký portál AutoBild, lacnejšej jazde elektromobilom môže byť čoskoro koniec. Minimálne na nemeckom trhu ceny elektriny vzrástli až o 300 %.

Čoskoro sa tak môže stať, že náklady na jazdu elektromobilom budú rovnaké, ak nie vyššie ako náklady na jazdu spaľovákom. Ceny pohonných hmôt totiž v posledných mesiacoch vzrástli o 25 % (nafta) a 15 % (benzín).

Pri pohľade na nárast ceny elektriny ale mnohým zatočí hlava. Veľkoobchodné ceny na lipskej burze elektriny EEX vyskočili koncom minulého týždňa na rekordných 319 € za megawatthodinu, čo predstavuje nárast o neuveriteľných 310 %.

Elektromobil už nie je taký výhodný

Zatiaľ stále platí, že jazda elektromobilom je výhodnejšia v porovnaní so spaľovákom, no čoskoro sa môže stať, že elektromobil bude dokonca drahší na prevádzku.

Ešte v polovici júna 2022 bola cena za 1 kWh energie pre domácnosti nastavená na 22 centov. V polovici augusta ceny vystrelili až na 31 centov za 1 kWh. Ak by sme si to prepočítali na náklady na jazdu elektromobilom, pri starej cene by si s autom so spotrebou 20 kWh/100 km dokázal jazdiť za 4,4 €/100 km.

Pri cene 31 centov za 1 kWh by ťa už 100 km jazdy vyšlo na 6,20 €. Tu sa však stále bavíme o najvýhodnejšom domácom nabíjaní. Zvyšujúce sa ceny energií sa však netýkajú tých Nemcov, ktorí dokážu svoje auto nabíjať z domácej fotovoltaiky.

Všetko bude závisieť od dodávateľov

V súčasnosti vychádza jazda elektromobilom zhruba o polovicu lacnejšie než jazda spaľovákom. Nemci do porovnania zaradili elektromobil s priemernou spotrebou 19 kWh/100 km a benzínový spaľovák so spotrebou 7,7 l/100 km.

Elektromobilom stojí 100 km zhruba 7 €, pri spaľováku je to niečo vyše 14 €, čiže dvojnásobok. Ak by ale dodávatelia elektrickej energie zvýšili ceny spotrebiteľom v pomere 1:1, teda o 300 %, pretože o toľko vzrástla cena elektriny na burze, 100 km elektromobilom by razom stálo trikrát viac, teda približne 21 €.

FonTech

Čo sa týka nabíjania na verejných nabíjačkách v Nemecku, väčšina poskytovateľov stále čaká a zatiaľ ceny nabíjania nezvyšuje. Je ale takmer isté, že minimálne k miernemu navýšeniu cien v tejto krajine skôr či neskôr dôjde.

Na Slovensku aj trikrát lacnejšie

Dlhodobé náklady na jazdu elektromobilom sme spočítali aj my v redakcii. Dlhodobá spotreba 24,5 kWh/100 km nie je najnižšia, no počas testu boli rána ešte pomerne chladné a auto sme si pred jazdou predhrievali. Takisto bol testovaný Ioniq 5 obutý na zimných pneumatikách, ktoré rovnako zvyšujú spotrebu elektromobilu.

Aj napriek tomu mesačné náklady pri jazde elektrickým autom dosahujú bezkonkurenčných 135 eur. Ak by sme rovnakých, zhruba 4 000 km za mesiac najazdili na spaľováku, napríklad v úspornom VW Golf s 1,6-litrovým naftovým TDi motorom, pri súčasnej cene nafty 1,90 €/liter a priemernej spotrebe 4,8 l/100 km by nás stálo 4 000 km viac ako 330 eur. S elektromobilom teda dokážeme jazdiť zhruba 2,5-krát úspornejšie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú