Elektromobilita ešte stále vodičom prináša jeden benefit, s ktorým sa majitelia spaľovákov nikdy nestretnú. Tým benefitom je možnosť cestovať zadarmo, nakoľko elektrické auto si môžeš  bezplatne nabiť prakticky v celej Európe.

Mário Šimovič/FonTech

Nakoľko je dovolenková sezóna ešte stále vo svojej prvej polovici, prinášame ti „návod“, ako sa môžeš dostať do Slovákmi obľúbeného Chorvátska úplne zadarmo. Stačí k tomu elektromobil, no okrem toho budeš potrebovať aj značnú dávku trpezlivosti.

Nabíjanie zadarmo má svoje muchy

Nabíjačiek zadarmo totiž nie je až tak veľa a väčšinou ich nájdeš mimo hlavných ťahov. Druhý „problém“ je ich výkon. Väčšinou sa jedná o pomalšie AC nabíjačky či menej výkonné DC stojany do 50 kW.

Lidl

Plné nabitie elektromobilu tak môže pokojne trvať od 2 do vyše 6 hodín. Našťastie s moderným elektromobilom by si sa dostal z Bratislavy do Zadaru maximálne s jedným nabíjaním. Rodinné elektrické SUV dnes zvládnu prejsť diaľničným tempom hravo okolo 350 km a do „stredu Chorvátska“ to je zhruba 660 km.

Ak teda k siedmim hodinám jazdy pripočítaš 2 hodiny na nabíjačke, vo finálne 9-hodinová cesta úplne zadarmo neznie až tak zle. Toto je však ten najideálnejší scenár, ktorý by sa dal zrejme len ťažko naplniť.

Trikrát Lidl Szombathely

Azda najlepšou možnosťou, ako po Európe cestovať zadarmo, je využiť voľné nabíjanie v sieti obchodov Lidl. Na parkoviskách obchodného reťazca pribúda čoraz viac nabíjacích stojanov, a tak je to jeden z najjednoduchších spôsobov šetrenia na nabíjačkách.

Cestou do Chorvátska sa v maďarskom meste Szombathely nachádzajú až tri predajne Lidl, ktoré disponujú nabíjačkami pre elektromobil. Sklamaním je ale maximálny nabíjací výkon, nakoľko skrz DC konektor môžeš elektromobil nabíjať výkonom iba 20 kW.

PlugShare/Screenshot

AC konektory pritom dosahujú maximálny nabíjací výkon až 43 kW, no ten by si dokázal využiť iba s jediným elektromobilom dostupným u nás – Renault Zoe.

Ak by si sa ale rozhodol nabíjať v Szombathely, s rezervou ti stačí auto nabiť na 250 km dojazdu, aby si došiel až do Záhrebu. Tu už je nabíjačiek zdarma neúrekom a voľné nabíjanie môžeš využiť napríklad aj pred obchodným reťazcom Kaufland.

Okrem toho sa tu tiež nachádza niekoľko obchodov Lidl s možnosťou nabíjania, kde už ale majú DC stanice s výkonom 50 kW. V Záhrebe stačí auto nabiť na dojazd 300 km, s ktorým už bez problémov prídeš až do centra Zadaru.

Čistý čas jazdy na tejto trase je zhruba 7 hodín a nabíjaním by si v ideálnom prípade nemal „zabiť“ viac než 2,5 hodiny.

S lepším elektromobilom aj na jednu zastávku

Hlavné mesto Záhreb je od Bratislavy vzdialené približne 380 km, takže s lepším elektromobilom by si sa k moru dostal aj s jednou zastávkou na nabíjanie. Tým by sa výrazne znížil čas cesty a nabíjanie by  zrejme nezabralo ani dve hodiny.

V takomto prípade už možnosť nabíjania zdarma skutočne stojí za zváženie. Ak by si rovnakú trasu absolvoval elektromobilom čo najpohodlnejšie, teda nabíjaním v sieti Ionity, cesta z Bratislavy do Zadaru pri priemernej spotrebe elektromobilu 23 kWh/100 km vyjde na približne 120 €, ak chceš prísť do cieľa s nabitou batériou.

PlugShare/Screenshot

Ak by si sa už ale dokázal v Zadare nabiť zdarma, cesta by vyšla na niečo vyše polovicu, rátajme napríklad 80 €.

V sieti Ionity totiž stojí 1 kWh energie 0,79 € a na trase dlhej 660 km by si spotreboval približne 150 kWh energie. Ušetrených 120 €, respektíve 80 € pri dobití v cieli zdarma, je už celkom slušná čiastka a za tú hodinu cestovania navyše to stojí.

Trasu si jednoducho naplánuješ aj sám

Naplánovanie trasy cez aplikáciu PlugShare je pritom veľmi jednoduché. Služba disponuje plánovačom trás, ktorý síce nie je až tak dobrý ako plánovač v aplikácii ABRP, no ak chceš po Európe cestovať zadarmo, určite skvele poslúži.

Na webe PlugShare si najprv v ľavom hornom rohu musíš zapnúť filter, ktorý zobrazí iba nabíjacie stanice zdarma. Následne v tom istom ľavom menu prejdi na možnosť Plánovač ciest, kde si naplánuješ novú trasu.

PlugShare/Screenshot

Pri samotnom plánovaní okrem štartovacej a cieľovej destinácie zadávaš aj odhadovaný maximálny dojazd elektromobilu. Ten by si mal dobre poznať, pri diaľkovom cestovaní po diaľnici je totiž spotreba vyššia, a tak sa nemôžeš opierať o udávaný dojazd podľa WLTP.

Okrem toho je dôležité nastaviť si aj okruh, v ktorom môže aplikácia vyhľadať nabíjačky mimo trasy. V tomto prípade odporúčame nastaviť o niečo väčší okruh, aspoň 15 km, nakoľko nabíjačky zdarma nie sú umiestnené popri diaľnici, ale práve v mestách napríklad pred rôznymi obchodmi.

Kvôli nabíjaniu si budeš musieť urobiť menšiu zachádzku, no na oplátku zaň nič nezaplatíš. Následne si už len na mape vyberieš nabíjačky, na ktorých chceš zastaviť, pridáš si ich do trasy a napokon si celú trasu aj s nabíjacími bodmi môžeš jedným klikom odoslať do Google Máp. Podobne funguje nastavenie trasy aj cez mobilnú aplikáciu PlugShare.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú