Od plnohodnotného autopilota sme ešte poriadne ďaleko. Svedčí o tom aj nedávny test dostupných asistenčných systémov Americkej automobilovej asociácie (AAA).

Ako upozornil portál Živě.cz, v krízových situáciách dokonca pohorela aj Tesla.

Zrejme nikto so zdravým rozumom by nezveril svoj život do rúk technológie, na ktorú sa nedá spoľahnúť na 100 %. V súčasnosti však niektorí vodiči zneužívajú funkciu Full-Self Driving od Tesly takým spôsobom, že plne prenechajú riadenie na tohto pokročilého asistenta jazdy.

Tesla

To je však absolútne nezodpovedné. Aj keď je FSD považovaný za najpokročilejšieho asistenta jazdy v komerčnej prevádzke, samotná Tesla upozorňuje, že nejde o autopilota a tak je potrebné sa neustále venovať riadeniu auta.

O tom, že ani Tesla nie je neomylná a že si s väčšinou kritických situácií neporadí, svedčí aj nový test AAA.

Náhle prekážky sú problémom

Americká automobilová asociácia testovala celkovo tri systémy.

FSD od Tesly, HDA automobilky Hyundai a technológiu EyeSight vo vozidle Subaru. Samotný test mal niekoľko úrovní, od bežných situácií až po tie krízové.

Pri bežnej prevádzke fungovali všetky tri spomenuté systémy bez najmenších problémov. Adaptívny tempomat v kombinácii so systémom udržiavania v jazdnom pruhu dokázal takmer autonómne viest vozidlo na diaľnici či dobre označenej okreske.

V skutočnom svete ale nič nie je dokonalé a s krízovými situáciami sa stretávame na dennom poriadku. Napríklad také vbehnutie cyklistu priamo pred vozidlo. Až pri piatich z 15 testovacích pokusov došlo k zrážke auta s figurínou cyklistu.

Rovnako situácia, kedy protiidúce vozidlo vybočilo zo svojho jazdného pruhu a hrozila čelná zrážka, nedopadla úplne najlepšie.

Systém HDA od Hyundai a EyeSight od Subaru na danú situáciu prakticky nijak nereagovali. Tesla Model 3 zastavila vo svojom jazdnom pruhu, no zrážke sa vozidlo vôbec nesnažilo vyhnúť.

Legislatívne je najďalej Mercedes

Mercedes sprístupnil autopilota 3. úrovne zákazníkom v Nemecku 17. mája. Funkcia je pochopiteľne dostupná iba pri dvojici vlajkových modelov, teda modeloch EQS a novej triedy S.

Daimler

Systém DRIVE PILOT vyjde majiteľov klasického „S-ka“ na rovných 5 000 €, majitelia EQS si budú musieť priplatiť o niečo viac, teda 7 430 €. Ako informuje Green Car Congress, technológia dokáže úplne prevziať vedenie nad vozidlom za určitých špecifických podmienok.

Funguje iba na vyhovujúcich diaľničných úsekoch a do rýchlosti 60 km/h. Z toho vyplýva, že DRIVE PILOT tretej úrovne je určený predovšetkým na jazdu v kolóne. V týchto podmienkach si ale dokáže poradiť aj s neočakávanými situáciami zo strany ostatných vodičov. Systém navyše číta dopravné značenia a na základe toho mení jazdný pruh či upravuje rýchlosť.

Od vyšších úrovni sme na míle ďaleko

Za plnohodnotného autopilota môžeme považovať až poslednú zo šiestich úrovní autonómnej jazdy. V tomto štádiu zvláda vozidlo všetky úkony miesto vodiča, no aj tretia úroveň dokáže za určitých podmienok úplne prevziať kontrolu nad autom.

Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:

  • Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
  • Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
  • Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
  • Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
  • Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
  • Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú