Príchod teplejšieho počasia opäť motivuje množstvo Slovákov presedlať z auta alebo MHD na elektrickú kolobežku. Bohužiaľ, tento dopravný prostriedok zďaleka nepatrí k najbezpečnejším a ako dokazuje prípad z Leopoldova, jazda môže veľmi ľahko skončiť aj smrťou.

Ako informuje polícia na Facebooku, vodič Renaultu Mégane podľa všetkého pri vychádzaní z bočnej ulice nedal prednosť kolobežkárovi jazdiacemu po hlavnej ceste.

Pri kolízii bol 57-ročný muž vážne zranený a jeho život sa nepodarilo zachrániť ani privolanej rýchlej zdravotnej službe, ktorá ho transportovala do trnavskej nemocnice.

Polícia 40-ročného vodiča auta podrobila dychovej skúške, ktorá bola negatívna, nateraz však prišiel o vodičský preukaz a v prípade dokázaní viny pri vyšetrovaní môže čeliť aj ďalším problémom. Alkohol v tele kolobežkára sa ešte bude zisťovať.

„Vodiči myslite na to, a pri každej jazde sa PLNE venujte vedeniu vozidla, rešpektujte dopravné značenie a všímajte si svoje okolie. Najmä v mestách a obciach je pohyb kolobežkárov, ale aj cyklistov a chodcov, v letnom období oveľa vyšší, dávajte preto pozor a snažte sa predvídať,“ dodáva polícia.

Slovensko a elektrické kolobežky? Katastrofa

Bežne predávané kolobežky majú maximálnu rýchlosť obmedzenú na 25 km/h, čo môže byť len o málo viac, ako bežne v meste dosiahneš na bicykli.

Vysoké ťažisko jazdca, ktorý na kolobežke stojí, spolu s maličkými kolieskami a typicky rozbitými slovenskými cestami však robia jazdu výrazne nebezpečnejšou. Pokiaľ nekoliduješ s iným účastníkom cestnej premávky, riskuješ aj vďaka výmoľom či všadeprítomným obrubníkom.

Keďže prilba podľa cestného zákona nie je povinná, nosí ju len málokto, hoci pri podobných kolíziách dokáže výrazne zvýšiť šancu na prežitie.

NEPREHLIADNI:
Odpovede na najčastejšie otázky k najväčšej zmene zákona pre elektrické kolobežky

Zákon hovorí jasne

Cestný zákon pritom pravidlá pre kolobežkárov od novely z januára minulého roka stanovil jasne. Kvôli ochrane chodcov je elektrická kolobežka postavená na úroveň bicykla.

Vodič teda musí jazdiť po cestičke pre cyklistov (cyklochodníku) alebo v prípade, že v oblasti nie je, po pravom okraji vozovky medzi autami. Ak jazdí po bežnom chodníku, nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.

Prilba povinná nie je, v rámci svojej bezpečnosti by si ju však rozhodne mal zvážiť. Pri jazde v obci a po cyklochodníku zákon kolobežkárovi toleruje 0,5 promile alkoholu, mimo obce nie je povolený žiadny.

§ 55a Jazda na samovyvažovacom vozidle a na kolobežke s pomocným motorčekom

(1) Samovyvažovacie vozidlo smie na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny viesť len osoba staršia ako 15 rokov.
(2) Vodič samovyvažovacieho vozidla smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
(3) Vodič samovyvažovacieho vozidla smie jazdiť po pravej strane vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov, cestičky pre cyklistov alebo priechodu pre cyklistov, len ak neohrozí a neobmedzí cyklistov.
(4) Vodiči samovyvažovacích vozidiel smú jazdiť len jednotlivo za sebou. Vodič samovyvažovacieho vozidla je povinný počas jazdy oboma rukami držať riadidlá s výnimkou prípadu, keď dáva znamenie podľa tohto zákona, nesmie viesť počas jazdy psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie vozidla alebo ohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Na jednomiestnom samovyvažovacom vozidle nie je dovolená jazda viacerým osobám.
(5) Na prechádzanie vodiča samovyvažovacieho vozidla cez cestu alebo cez vozovku sa primerane vzťahuje § 53 alebo § 55 ods. 8. Povinnosti vodiča voči chodcovi alebo cyklistovi platia aj voči vodičovi samovyvažovacieho vozidla a vodičovi kolobežky s pomocným motorčekom.
(6) Ustanovenia o jazde na samovyvažovacom vozidle platia aj na jazdu na kolobežke s pomocným motorčekom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú