V správe sú materiály TASR.

Elektromobily naozaj môžu byť bezemisnými vozidlami, aktuálne je však tomu tak iba v prípade, ak sa bavíme o lokálnych škodlivinách (ne)produkovaných priamo počas jazdy. Kritici oprávnene poukazujú na environmentálnu záťaž vznikajúcu pri výrobe samotnej elektrickej energie potrebnej na nabíjanie, prípadne rovno ťažké kovy a emisie pri výrobe akumulátorov do elektromobilov.

Nemci to chcú zmeniť

Konzorcium nemeckých výrobcov automobilov a batérií vrátane BMW, Umicore a BASF, preto oznámilo spoluprácu s partnermi v oblasti technológií na vývoji „pasu pre batérie“. Jeho cieľom bude sledovať obsah a uhlíkovú stopu batérií v Európe. Informovalo o tom v pondelok nemecké ministerstvo hospodárstva.

To celú túto aktivitu očividne masívne podporuje. Konzorcium 11 partnerov získalo finančné prostriedky vo výške 8,2 milióna eur na vytvorenie spoločnej taxonómie a súboru noriem na zhromažďovanie a zverejňovanie takýchto údajov, ktoré by sa čoskoro mohli stať povinnými podľa nariadení Európskej únie.

Čoskoro spoznáš všetku pravdu o emisiách elektromobilov

V návrhu Európskej komisie, ktorý sa má prerokovať koncom tohto roka, sa uvádza, že nabíjateľné elektrické vozidlá (EV), ľahké dopravné prostriedky a priemyselné batérie predávané v Európe musia od roku 2024 zverejňovať svoju uhlíkovú stopu a od roku 2027 musia spĺňať emisný limit pre oxid uhličitý (CO2).

Povinnosť zverejňovať obsah recyklovaných surovín v týchto batériách by platila od roku 2027. A od roku 2030 by mali nasledovať požiadavky na používanie minimálneho podielu recyklovaného kobaltu, lítia, niklu a olova.

Nemecké konzorcium sa ako prvé v Európe pokúša navrhnúť digitálny produkt, ktorý by spĺňal tieto predpisy, dodalo nemecké ministerstvo hospodárstva. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú