Švédsky výrobca elektromobilov si nedával servítku pred ústa. Odhalila pravdu o ich emisiách
Téma elektromobility v automobilovom priemysle je na pretrase už niekoľko rokov. Za ten čas si našla svojich zástancov, ale aj mnohých odporcov. Je však elektromobil skutočne tak ekologický, za aký ho považujú mnohí výrobcovia? Dcérska značka švédskeho Volva odhalila emisie, ktoré sú s elektromobilmi spájané. V odvetví podľa Polestar chýba dostatok transparentnosti. O téme informoval AutoExpress.
V uplynulých rokoch sa terčom kritiky stali najmä dieselové motory, ktoré odsúdili aj mnohí fanúšikovia elektromobilov. Spaľovacie motory v moderných automobiloch pritom čakajú stále prísnejšie podmienky a automobilky sa pripravujú na razantné zmeny zo strany EÚ.
Problémom naďalej ostáva, že napriek moderným technológiám nedokážu flotily áut jednotlivých značiek splniť kritéria únie. Za porušenie podmienok im pritom hrozia obrovské sankcie.
Nádejou pre výrobcov automobilov tak má byť vyššia produkcia elektrických vozidiel, ktoré sú vo všeobecnosti označované za „ekologickú“ alternatívu. Diskusie a štúdie v tejto oblasti priniesli názory a fakty, ktoré sa v mnohých smeroch líšia. Pravdou však ostáva, že ako bežné vozidlo so spaľovacím motorom, aj elektromobil má svoju „temnú“ stránku spájanú s vysokými emisiami.
Polestar kritizuje automobilky za nedostatočnú transparentnosť
Švédsky Polestar, ktorý patrí pod automobilku Volvo, verejne prehlásil, že elektromobily nie sú ani zďaleka tak ekologické a bezemisné. V tomto smere spoločnosť kritizuje ostatné automobilky za nedostatočnú transparentnosť voči zákazníkom, ktorých mnohí o odvrátenej stránke elektrických áut neinformujú.
Okrem toho vytkla aj potrebu sledovania zdrojov v dodávateľskom reťazci, aby sa zabránilo porušovaniu ľudských práv a znečisťovaniu životného prostredia pri ťažbe. Tieto tvrdenia však majú svoje opodstatnenie.
„Nedostatok transparentnosti v tomto priemysle sťažuje pochopenie úplného dopadu elektrických automobilov na životné prostredie a je takmer nemožné porovnávať automobily od rôznych výrobcov,“ informuje Polestar.
V prvom prípade, kedy Polestar tvrdí, že elektromobily nie sú bezemisné, naráža na fakt, že samotné emisie vznikajú už pri produkcii takýchto vozidiel. V skutočnosti je pritom výroba elektromobilu ekologicky náročnejšia a vyprodukuje sa počas nej viac CO2 ako pri výrobe klasického auta.
Výroba elektromobilu má za následok vyššie emisie ako výroba klasického auta
Za celý životný cyklus Polestar 2 má byť pritom vyprodukovaných až 50 ton CO2, zatiaľ čo pri SUV XC40 so spaľovacím motorom je toto číslo vyššie „len“ o 8 ton. Hodnota emisií stúpa pri výrobe elektromobilu Polestar je pritom vyššia, ako v prípade produkcie takého Volva XC40.
Automobilka prezradila, že pri modeli XC40 sa počas výroby vyprodukuje 14 ton CO2, u Polestar 2 s batériami je táto hodnota až 24 ton. Veľký vplyv na životné prostredie má pritom aj samotná prevádzka elektromobilu.
Zatiaľ čo pri životnom cykle klasického auta má najväčší dopad na emisie jeho prevádzka, u elektromobilu to začína už výrobou batérií. Akumulátory sú pritom vyrábané z ťažkých kovov, ktoré sú často ťažené v katastrofálnych podmienkach a pri ich ťažbe sú mnohokrát zneužívané aj deti.
Ťažba takýchto materiálov potom zanecháva obrovské škody na životom prostredí a pritom dochádza tiež k už spomínanému porušovaniu ľudských práv, na ktoré Polestar upozorňuje.
Elektromobil musí prejsť istý počet kilometrov, aby sa ekologickou stopou vyrovnal konvenčnému vozidlu
Aby sa teda elektrický Polestar 2 vyrovnal svojou ekologickou stopou modelu XC40, ktorý prekonáva už pri výrobe, musel by počas životného cyklu prejsť aspoň 112 000 km za predpokladu, že pri jeho výrobe boli využité všetky dostupné zdroje elektriny.
Pokiaľ by bol tento elektromobil vyrábaný iba s využitím veternej energie, stále by potreboval prejsť minimálne 50 000 km, aby vyrovnal stopu s modelom XC40. Až po prekonaní určitého nájazdu sa potom stáva elektromobil skutočne ekologickejší ako vozidlo so spaľovacím motorom.
Podobné informácie pritom nedávno vo svojej štúdii potvrdil aj VW, ktorý otestoval elektrický e-Golf. Detailné informácie o výsledkoch tohto porovnania s dieselovým Golfom nájdeš v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Začala revolúcia v športe, ktorá príde aj na cesty. Formulám budú počas pretekov dobíjať energiu
Tesla šokuje výrazným zdražovaním elektromobilov. V tejto krajine si za Model 3 priplatia o 6000 eur
Dotácie na elektromobily môžu byť realitou. Európska únia má riešenie aj pre Slovensko
Slovensko trhá rekordy v elektromobilite. Nové zákony však môžu všetko skomplikovať
Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Írsko bičuje extrémny orkán Éowyn, 90 000 domácností ostalo bez elektriny. Slovensko zasiahne silná víchrica
Bezlepková strava sa už „nenosí“ a „BIO“ nie je vždy lepšia voľba. Toto sú najväčšie mýty alternatívneho stravovania
Kauza exšéfa štátnych hmotných rezerv Kičuru sa vyostruje: Vyšetrovateľ navrhol podať žalobu. Novela zákona ho môže zachrániť
Martin si splnil sen, natočil vlastný film len za 5000 eur. Svetovo unikátnu plť vyrobil s kamarátmi holými rukami
Donald Trump môže kryptomeny dostať na nové maximá, ale môže ich svojimi činmi aj potopiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
-
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Simulovala 500 miliónov rokov a videla neuveriteľné veci. Nová technológia vie napodobniť evolúciu
Meta prepája účty. Okrem Instagramu a Facebooku pribudne na zoznam ďalšia obľúbená appka
Hrozí Slovákom plynová kríza? Ministerstvo poľnohospodárstva posiela jasný odkaz
Ako sa zrodili galaxie? Vedci prišli s novou teóriou, ktoré zásadne zmení vnímanie vesmíru
Trump chce ovládnuť aj kryptomeny. Zriadil špeciálne skupiny, ktoré dajú USA „nekonečno“ peňazí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Írsko bičuje extrémny orkán Éowyn, 90 000 domácností ostalo bez elektriny. Slovensko zasiahne silná víchrica
Bezlepková strava sa už „nenosí“ a „BIO“ nie je vždy lepšia voľba. Toto sú najväčšie mýty alternatívneho stravovania
Kauza exšéfa štátnych hmotných rezerv Kičuru sa vyostruje: Vyšetrovateľ navrhol podať žalobu. Novela zákona ho môže zachrániť
Martin si splnil sen, natočil vlastný film len za 5000 eur. Svetovo unikátnu plť vyrobil s kamarátmi holými rukami
Donald Trump môže kryptomeny dostať na nové maximá, ale môže ich svojimi činmi aj potopiť
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené