OFICIÁLNE: S bežným vodičákom B si zašoféruješ aj auto ťažšie ako 3,5 tony, pod jednou podmienkou
Nástup elektrických áut si vyžaduje zmenu nie len v zmýšľaní a spôsobe jazdenia motoristov, ale v určitých prípadoch musí dôjsť aj k zmene zákonov. Práve to sa u nás aktuálne deje. Ako informuje TASR, vláda pristúpila k novele cestného zákona a okrem iného zahŕňa aj zmenu maximálnej hmotnosti vedeného vozidla s vodičákom skupiny B.
Elektromobily sú ťažie, tento fakt nie je žiadnym tajomstvom. Zatiaľ čo hmotnosť áut so spaľovacími motormi sa pohybuje v rozmedzí od 1 000 kg až po 1,7 tony, pri väčšine elektromobilov na 1,7-tonách iba začíname.
Samozrejme aj medzi autami so spaľovacím motorom sa nájdu kúsky, ktoré svojou pohotovostnou hmotnosťou prevyšujú 2 tony, napríklad Mercedes triedy S. Jeho elektrická alternatíva, model EQS, však svojou hmotnosťou prekračuje 2 500 kg. Na prepravu osôb a nejakej batožiny tu stále zostáva dostatočná rezerva, aby si hmotnosťou neprekročil 3,5 tony, no pri určitej skupine áut sa to môže stať veľmi jednoducho.
Takou skupinou sú elektrické dodávky a na tento problém sme nedávno narazili aj my pri teste Peugeotu e-Expert. Auto by podľa nášho názoru unieslo aj viac než 1,2 tony, ktoré sme mohli podľa „techničáku“ do dodávky naložiť, no podľa zákona by sme už prekročili maximálnu hmotnosť na šoférovanie s vodičákom skupiny B.
Na podobný problém sme narazili aj pri vlečení karavanu elektrickým VW ID.4 GTX, nakoľko hmotnosť 3,5 tony by podľa starého zákona nemohla prekročiť celá súprava, teda karavan spolu s vozidlom.
Vláda prichádza s riešením a maximálnu dovolenú hmotnosť pri vozidlách s alternatívnymi typmi pohonu zvýšila z 3,5 tony až na 4,25 tony.
Novela rieši prakticky všetky komplikácie
Novelou zákona vláda prakticky vyriešila všetky komplikácie spojené s elektromobilitou v tomto smere. Batéria elektrického auta zväčša váži okolo 600-700 kg, takže ak máš doma karavan s hmotnosťou 1,2 tony a ťaháš ho napríklad s VW Touareg, po novom ho už budeš môcť zapriahnuť aj za také ID.4 GTX bez toho, aby si prekročil maximálnu hmotnosť súpravy.
Novela určite prispeje aj k vyššej popularite elektrických dodávok, pri ktorých bola pre mnohých potenciálnych záujemcov limitom práve ich nosnosť. Len pre porovnanie, nedávno testovaný Peugeot e-Expert má maximálne užitočné zaťaženie 1275 kg, zatiaľ čo klasická spaľovacia odnesie v nákladnom priestore 1 400 kg.
Rozdiel to nie je na prvý pohľad veľký, no v niektorých prípadoch, najmä v nákladnej doprave môže hrať vyššia nosnosť niečo málo cez 100 kg skutočne veľkú rolu.
V neposlednom rade si budeš môcť s B-čkovým vodičákom na Slovensku zašoférovať aj ohromný Hummer EV, ktorého prevádzková hmotnosť sa vyšplhala až na 4,1 tony. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ mohla dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci sa zamilovali. Tieto pneumatiky sú absolútnym hitom, vodiči rozmýšľajú logicky
Slovensko sa ho konečne zbavilo. Spojenci demontovali ikonické zariadenie z čias Sovietskeho zväzu
Štát nakupuje ako pre e-športový tím. Armáda SR dostane herné konzoly, hry a VR za vyše 40 000 €
Slováci stále kupujú predražené mobily za stovky eur. Takto ich pritom môžu mať aj za polovicu
Zmizla miliarda z eurofondov, no informatizácia skrachovala. Toto sú najväčšie IT zlyhania v histórii Slovenska
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Zabudni na diétu a hladovanie. Jednoduchý trik od expertov pomáha predchádzať priberaniu a výkyvom energie
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP