OFICIÁLNE: S bežným vodičákom B si zašoféruješ aj auto ťažšie ako 3,5 tony, pod jednou podmienkou
Nástup elektrických áut si vyžaduje zmenu nie len v zmýšľaní a spôsobe jazdenia motoristov, ale v určitých prípadoch musí dôjsť aj k zmene zákonov. Práve to sa u nás aktuálne deje. Ako informuje TASR, vláda pristúpila k novele cestného zákona a okrem iného zahŕňa aj zmenu maximálnej hmotnosti vedeného vozidla s vodičákom skupiny B.
Elektromobily sú ťažie, tento fakt nie je žiadnym tajomstvom. Zatiaľ čo hmotnosť áut so spaľovacími motormi sa pohybuje v rozmedzí od 1 000 kg až po 1,7 tony, pri väčšine elektromobilov na 1,7-tonách iba začíname.
Samozrejme aj medzi autami so spaľovacím motorom sa nájdu kúsky, ktoré svojou pohotovostnou hmotnosťou prevyšujú 2 tony, napríklad Mercedes triedy S. Jeho elektrická alternatíva, model EQS, však svojou hmotnosťou prekračuje 2 500 kg. Na prepravu osôb a nejakej batožiny tu stále zostáva dostatočná rezerva, aby si hmotnosťou neprekročil 3,5 tony, no pri určitej skupine áut sa to môže stať veľmi jednoducho.

Takou skupinou sú elektrické dodávky a na tento problém sme nedávno narazili aj my pri teste Peugeotu e-Expert. Auto by podľa nášho názoru unieslo aj viac než 1,2 tony, ktoré sme mohli podľa „techničáku“ do dodávky naložiť, no podľa zákona by sme už prekročili maximálnu hmotnosť na šoférovanie s vodičákom skupiny B.
Na podobný problém sme narazili aj pri vlečení karavanu elektrickým VW ID.4 GTX, nakoľko hmotnosť 3,5 tony by podľa starého zákona nemohla prekročiť celá súprava, teda karavan spolu s vozidlom.
Vláda prichádza s riešením a maximálnu dovolenú hmotnosť pri vozidlách s alternatívnymi typmi pohonu zvýšila z 3,5 tony až na 4,25 tony.
Novela rieši prakticky všetky komplikácie
Novelou zákona vláda prakticky vyriešila všetky komplikácie spojené s elektromobilitou v tomto smere. Batéria elektrického auta zväčša váži okolo 600-700 kg, takže ak máš doma karavan s hmotnosťou 1,2 tony a ťaháš ho napríklad s VW Touareg, po novom ho už budeš môcť zapriahnuť aj za také ID.4 GTX bez toho, aby si prekročil maximálnu hmotnosť súpravy.
Novela určite prispeje aj k vyššej popularite elektrických dodávok, pri ktorých bola pre mnohých potenciálnych záujemcov limitom práve ich nosnosť. Len pre porovnanie, nedávno testovaný Peugeot e-Expert má maximálne užitočné zaťaženie 1275 kg, zatiaľ čo klasická spaľovacia odnesie v nákladnom priestore 1 400 kg.

Rozdiel to nie je na prvý pohľad veľký, no v niektorých prípadoch, najmä v nákladnej doprave môže hrať vyššia nosnosť niečo málo cez 100 kg skutočne veľkú rolu.
V neposlednom rade si budeš môcť s B-čkovým vodičákom na Slovensku zašoférovať aj ohromný Hummer EV, ktorého prevádzková hmotnosť sa vyšplhala až na 4,1 tony. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ mohla dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Život na Zemi možno nikdy nevznikol tu. Na meteorite starom 2 miliardy rokov našli vedci záhadnú DNA

Slováci majú doma zariadenie, ktoré ich oberá o stovky eur na energiách. Odborníci radia okamžitú výmenu

Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám

Slováci jazdia na zimných pneumatikách, ktoré v teste totálne zlyhali. Odborníci bijú na poplach
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci

Najdlhšie komerčné lety sveta lámu rekordy. Cesta bez prestávky trvá takmer 19 hodín a prekonáva 15-tisíc kilometrov (REBRÍČEK)

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky

Zoroslav Kollár vstúpil do politiky a ide rozbiť „volebný koláč“. Expert odhalil, koho môže obrať o voličov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
Prvýkrát po dvoch rokoch sa karta obrátila: Slovensko takmer úplne prerušilo dodávky elektriny na Ukrajinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci

Najdlhšie komerčné lety sveta lámu rekordy. Cesta bez prestávky trvá takmer 19 hodín a prekonáva 15-tisíc kilometrov (REBRÍČEK)

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky

