Diesel nie je mŕtvy. VW odokryl tajnú zbraň motorov TDI, emisie klesnú o 95 %
Naftové motory schytávali v posledných rokoch z každej strany nesmierne silnú kritiku kvôli svojej neekologickej stránke. Ich povesti nepomohli ani mnohé škandály známe ako „diesel gate“. Automobilka, u ktorej sa škandál s emisiami prevalil najskôr, teraz prekvapivo plánuje zachrániť dieselové motory TDI inováciou, ktorá zásadne zníži ich emisie.
4-valcové motory od Volkswagenu totiž dostali podľa tlačovej správy povolenie pre využívanie parafínových palív. Novo vyvinutý druh nafty obsahuje biozložky, ktoré sa majú podpísať pod značný pokles emisií oxidov dusíka. Pri využití parafínového paliva ich objem pri prevádzke motora klesá až o vyše 70 %, informuje Motor1.
Práve nové biopalivá tak môžu v pomaly upadajúcom segmente tradičných spaľovákov predstavovať nádej, vďaka ktorej by sa mohli na cestách vo vybraných trhoch udržať o čosi dlhšie a pomôcť boju o znižovanie emisií.
Dieselové motory VW môžu jazdiť na bionaftu
Významný krok v tomto smere predstavujú 4-valcové naftové motory s kódovým označením CW 25/21 od skupiny VW, ktoré boli do koncernových modelov montované už od konca júna. Sú to motory, ktoré splnili európsku normu EN 15940 a po novom môžu jazdiť aj na parafínové palivá.
Vďaka nim bude počas prevádzky naftového motora produkovaných o 70 až 95 % menej emisií v porovnaní s konvenčným dieselovým motorom. Na trhu dnes existuje viacero druhov parafínových palív, ktoré sú označené rôzne, podľa spôsobu výroby. Ide najmä o bionaftu pod označeniami C.A.R.E diesel, NEXTBTL alebo HVO.
Prevažne je to bionafta vyrábaná rafináciou rastlinných olejov. Napríklad v prípade nafty HVO ide o výrobu pomocou hydrogenačne rafinovaného rastlinného oleja, ktorý je premenený na uhľovodíky pri reakcii s vodíkom a následne môže byť pridaný do nafty v akomkoľvek pomere.
Medzi ďalšie druhy bionafty patria napríklad aj Diesel R33, Shell V-Power Diesel, OMV MaxMotion alebo Aral Ultimate Diesel, ktoré spĺňajú európsky štandard EN590 a môže byť do nich pridané parafínové palivo. Takúto naftu pritom môžu využívať všetky motory, vrátane TDI motorov starších ročníkov, podotkol VW.
A hoci sa nemecký gigant čoraz viac sústredí na výrobu elektromobilov, táto inovácia pre dieselové motory potvrdzuje, že ďalej plánuje pokračovať v znižovaní emisií spaľovacích motorov pokým budú jazdiť po cestách.
Vďaka využitiu parafínových palív zároveň môže VW urýchliť dosiahnutie svojho cieľa, v ktorom chce znížiť uhlíkovú stopu o 40 % do roku 2030 a stať sa uhlíkovo neutrálnym do roku 2050.
Týmto sa taktiež výrobca odlíšil od konkurenčných automobiliek, ktoré vo svojej transformácii na elektromobilitu ohlásili koniec výroby spaľovákov, no zatiaľ nepredstavili podobné riešenia na zníženie emisií v existujúcich motoroch na fosílne palivá. Využitie parafínových palív by sa pritom mohlo podľa VW zvýšiť o 20 až 30 % v najbližších 10 rokoch.
Cestou materského VW sa vydalo aj Porsche
Podobným smerom ako VW sa vydáva aj Porsche, ktoré pracuje na syntetickom palive eFuel. Jazda so superšportom značky poháňaným takýmto palivom je podľa viceprezidenta automobilky rovnako „čistá“, ako jazda elektromobilom. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa podľa automobilky znížila až o 85 %.
NEPREHLIADNI
Záchrana spaľovákov: Nemecká automobilka vyrába palivo, ktoré je rovnako ekologické ako elektromobil
Automobil by totiž počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil. Najväčšou výhodou je, že na spaľovanie nového syntetického paliva eFuel by motor nepotreboval žiadne špeciálne úpravy, všetky súčasné Porsche by tak zaručene dokázali jazdiť na tento nový druh paliva.
Zmeny v pohonných hmotách spaľovákov koncernu prichádzajú práve včas. Európska únia totiž pripravuje revíziu zastaralej smernice, ktorá by po schválení mohla vyhnať ceny tradičnej nafty a benzínu nahor. Po novom by sa totiž mala do ceny zahrnúť okrem spotrebnej dane a DPH aj „ekologická“ daň, ktorá sa bude odvíjať od energetickej hodnoty paliva a jeho environmentálneho dopadu.
Nafta a benzín sú pritom v novom návrhu postavené ako referenčné palivá, u ktorých by bola uplatnená najvyššia sadzba pri energetickej hodnote a environmentálnom dopade. Výrazne nižšiu sadzbu však plánuje EÚ uplatniť práve pri biopalivách, ktoré majú pomôcť v procese dekarbonizácie znižovať emisie v doprave.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická zrážka kamióna s autobusom: Zranilo sa 28 osôb, zasahoval vrtuľník
Vlaky meškajú desiatky minút, porucha paralyzuje dôležitú trať. ZSSK sa ospravedlňuje
Matovič predstavil novú posilu Hnutia Slovensko. Nahradí Annu Záborskú
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
Prudká zmena počasia: Na Slovensko sa valia silné búrky, varujú meteorológovia (PREDPOVEĎ)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP