Diesel nie je mŕtvy. VW odokryl tajnú zbraň motorov TDI, emisie klesnú o 95 %
Naftové motory schytávali v posledných rokoch z každej strany nesmierne silnú kritiku kvôli svojej neekologickej stránke. Ich povesti nepomohli ani mnohé škandály známe ako „diesel gate“. Automobilka, u ktorej sa škandál s emisiami prevalil najskôr, teraz prekvapivo plánuje zachrániť dieselové motory TDI inováciou, ktorá zásadne zníži ich emisie.
4-valcové motory od Volkswagenu totiž dostali podľa tlačovej správy povolenie pre využívanie parafínových palív. Novo vyvinutý druh nafty obsahuje biozložky, ktoré sa majú podpísať pod značný pokles emisií oxidov dusíka. Pri využití parafínového paliva ich objem pri prevádzke motora klesá až o vyše 70 %, informuje Motor1.
Práve nové biopalivá tak môžu v pomaly upadajúcom segmente tradičných spaľovákov predstavovať nádej, vďaka ktorej by sa mohli na cestách vo vybraných trhoch udržať o čosi dlhšie a pomôcť boju o znižovanie emisií.
Dieselové motory VW môžu jazdiť na bionaftu
Významný krok v tomto smere predstavujú 4-valcové naftové motory s kódovým označením CW 25/21 od skupiny VW, ktoré boli do koncernových modelov montované už od konca júna. Sú to motory, ktoré splnili európsku normu EN 15940 a po novom môžu jazdiť aj na parafínové palivá.
Vďaka nim bude počas prevádzky naftového motora produkovaných o 70 až 95 % menej emisií v porovnaní s konvenčným dieselovým motorom. Na trhu dnes existuje viacero druhov parafínových palív, ktoré sú označené rôzne, podľa spôsobu výroby. Ide najmä o bionaftu pod označeniami C.A.R.E diesel, NEXTBTL alebo HVO.
Prevažne je to bionafta vyrábaná rafináciou rastlinných olejov. Napríklad v prípade nafty HVO ide o výrobu pomocou hydrogenačne rafinovaného rastlinného oleja, ktorý je premenený na uhľovodíky pri reakcii s vodíkom a následne môže byť pridaný do nafty v akomkoľvek pomere.
Medzi ďalšie druhy bionafty patria napríklad aj Diesel R33, Shell V-Power Diesel, OMV MaxMotion alebo Aral Ultimate Diesel, ktoré spĺňajú európsky štandard EN590 a môže byť do nich pridané parafínové palivo. Takúto naftu pritom môžu využívať všetky motory, vrátane TDI motorov starších ročníkov, podotkol VW.
A hoci sa nemecký gigant čoraz viac sústredí na výrobu elektromobilov, táto inovácia pre dieselové motory potvrdzuje, že ďalej plánuje pokračovať v znižovaní emisií spaľovacích motorov pokým budú jazdiť po cestách.
Vďaka využitiu parafínových palív zároveň môže VW urýchliť dosiahnutie svojho cieľa, v ktorom chce znížiť uhlíkovú stopu o 40 % do roku 2030 a stať sa uhlíkovo neutrálnym do roku 2050.
Týmto sa taktiež výrobca odlíšil od konkurenčných automobiliek, ktoré vo svojej transformácii na elektromobilitu ohlásili koniec výroby spaľovákov, no zatiaľ nepredstavili podobné riešenia na zníženie emisií v existujúcich motoroch na fosílne palivá. Využitie parafínových palív by sa pritom mohlo podľa VW zvýšiť o 20 až 30 % v najbližších 10 rokoch.
Cestou materského VW sa vydalo aj Porsche
Podobným smerom ako VW sa vydáva aj Porsche, ktoré pracuje na syntetickom palive eFuel. Jazda so superšportom značky poháňaným takýmto palivom je podľa viceprezidenta automobilky rovnako „čistá“, ako jazda elektromobilom. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa podľa automobilky znížila až o 85 %.
NEPREHLIADNI
Záchrana spaľovákov: Nemecká automobilka vyrába palivo, ktoré je rovnako ekologické ako elektromobil
Automobil by totiž počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil. Najväčšou výhodou je, že na spaľovanie nového syntetického paliva eFuel by motor nepotreboval žiadne špeciálne úpravy, všetky súčasné Porsche by tak zaručene dokázali jazdiť na tento nový druh paliva.
Zmeny v pohonných hmotách spaľovákov koncernu prichádzajú práve včas. Európska únia totiž pripravuje revíziu zastaralej smernice, ktorá by po schválení mohla vyhnať ceny tradičnej nafty a benzínu nahor. Po novom by sa totiž mala do ceny zahrnúť okrem spotrebnej dane a DPH aj „ekologická“ daň, ktorá sa bude odvíjať od energetickej hodnoty paliva a jeho environmentálneho dopadu.
Nafta a benzín sú pritom v novom návrhu postavené ako referenčné palivá, u ktorých by bola uplatnená najvyššia sadzba pri energetickej hodnote a environmentálnom dopade. Výrazne nižšiu sadzbu však plánuje EÚ uplatniť práve pri biopalivách, ktoré majú pomôcť v procese dekarbonizácie znižovať emisie v doprave.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Európsky turistický raj čelí invázii škodcov: „Nasťahovali sa nám sem krysy a šváby,“ opisuje miestna obyvateľka
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Výživový poklad za pár centov: Nenápadná potravina z tvojej špajzy prospieva srdcu, mozgu a imunite
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP