Susedná krajina Slovenska zavádza CO2 daň, bežným ľuďom zdražie palivo na čerpačkách aj náklady v domácnosti
Uhlíková neutralita je cieľom mnohých európskych krajín. Vyspelé štáty chcú skoncovať s produkciou CO2 do niekoľkých rokov a preto podnikajú rôzne, na prvý pohľad možno až drastické kroky. Rakúsko nedávno schválilo novú uhlíkovú daň, ktorá príde do platnosti už v lete budúceho roka, upozorňuje na facebooku Slovenská asociácia pre elektromobilitu.
Mnohí považujú nástup elektromobility za zbytočný, ak sa popri tom nezačne redukovať produkcia emisií aj v iných odvetviach. Rakúsko ide v tomto smere príkladom a ľudí v krajine chce donútiť čo najviac znižovať emisie novou emisnou daňou.
Daň vstúpi do platnosti už 1. júla 2022. Podniky a služby zaplatia 30 € poplatok za každú tonu CO2 vypusteného do ovzdušia. Od roku 2025 sa má daň ešte zvýšiť až na 55 € za každú tonu CO2.
Rakúsko zavedie uhlíkovú daň od 1. júla 2022. Rakúšania budú musieť zaplatiť 30 EUR za každú tonu uvoľneného CO2 do…
Posted by SEVA – Slovenská asociácia pre elektromobilitu on Friday, October 8, 2021
Očakáva sa, že nová daň sa negatívne premietne na cenách niektorých tovarov a služieb. Dotkne sa to najmä tých služieb, ktorých prechod na bezemisnú prevádzku je veľmi náročný.
Drahší benzín aj teplo v dome
Ako uvádza Financial Times, odvetvia, ktorých by sa mala nová daň dotknúť, sú napríklad ceny paliva či vykurovanie domácností. Po zavedení dane by mala cena paliva vzrásť o 10 centov za liter a účet za kúrenie priemernej domácnosti vzrastie až o 130 € za rok.
Rakúska vláda ale po zavedení ekologickej dane zníži daň pre bežných občanov. Daň z príjmu klesne od budúceho roka z 35 % na 30 % pri občanoch, ktorí zarábajú od 18 000 € do 31 000 €. Aj lepšie zarábajúci obyvatelia sa dočkajú zníženia dane z príjmu, no až o rok neskôr, a to zo 42 % na 40 %.
Rakúsko sa pripája k európskym veľmociam
Uhlíkovú daň už má zavedenú napríklad Nemecko či Francúzsko. V Nemecku aktuálne podnikatelia platia 25 € za tonu C02 a od roku 2025 sa aj tu zvýši cena na 55 € za tonu.

Francúzsko od svojich podnikateľov pýta až 45 € za tonu CO2 a Holanďania si platia 30 € za tonu. Zdá sa, že takáto daň je jediným možným riešením, ako v budúcnosti dosiahnuť úplnú uhlíkovú neutralitu.
Radikálne regulácie aj u nás
Európska komisia (EK) nedávno predložila ambiciózny legislatívny balík s označením „Fit for 55“, ktorého zámerom je prispôsobiť politiku EÚ v oblasti klímy, energetiky, využívania pôdy, dopravy a daní zníženiu čistých emisií skleníkových plynov do roku 2030 najmenej o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990.
Slovensko tento spoločný európsky cieľ plne podporuje a predstavený balík považuje za veľmi ambiciózny. Za dôležitú však považuje cestu k naplneniu týchto cieľov. V rámci nej Slovensko pozitívne vníma snahu Európskej komisie odpovedať na obavy zo zvyšovania rizika energetickej chudoby, na ktoré v diskusiách opakovane upozorňovalo.
Premiér SR Eduard Heger v tejto súvislosti dodal: „Otázniky pretrvávajú aj nad tým, či vytvorenie nového sociálno-klimatického fondu s celkom novou štruktúrou riadenia je tou najefektívnejšou reakciou na to, aby sme domácnostiam, ohrozeným chudobou, nezvýšili výdavky na účty za energie.“

Premiér tiež ocenil, že hlavným kritériom rozdelenia záťaže pri dosahovaní klimatických cieľov zostáva bohatstvo krajiny, čo znamená, že chudobnejšie krajiny by mali doplácať menej. „Toto sme od začiatku presadzovali ako jediné férové kritérium,“ povedal Eduard Heger.
Ďalej na vláde tlmočil, aby ministri téme venovali náležitú pozornosť vzhľadom na jej významné ekonomické a finančné dosahy. Eduard Heger tiež očakáva, že Rada vlády pre Európsku zelenú dohodu bude hlavným fórom na formovanie našej pozície.
Všetky legislatívne návrhy teraz čaká analýza a rokovania na úrovni jednotlivých členských štátov. Slovensko v rámci nich bude hľadať riešenia aj v otázkach, ako je budúcnosť uhlíkového cla či posúdenie udržateľnosti investícií do jadra.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Neurológovia sú zdesení. Látka, ktorú používame každý deň, ohromne ničí ľudské zdravie

Fotovoltiku na Slovensku môže čoskoro postihnuť kríza. Vyspelé Švédsko ukazuje prečo

Japonci zachránili planétu. Našli 450 °C riešenie na plastový odpad, premenia ho na neuveriteľnú vec

Svet má nový zdroj energie. Vedci vytvorili sci-fi materiál, ktorý premení domy na „batérie“

Klasické turbíny skončili. Čínska lietajúca elektráreň má extrémny výkon, prekonáva rekordy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko čaká plošné sneženie, aké nevidelo 10 rokov, varujú meteorológovia. Tieto oblasti môže pokryť až 30 cm snehu
PREMIUMSlovenka Petra si na bagri zarobí aj 3 000 eur. Už len dnes PREMIUM obsah 5 portálov len za 26 eur na celý rok

Luxusnú dovolenku máš na dosah len pár hodín autom. Európa ponúka destinácie, ktoré nezaťažia tvoju peňaženku (REBRÍČEK)

Stret so zverou na cestách ťa môže stáť tisíce eur. Jeden detail v zmluve rozhoduje, či budeš škodu platiť sám

Lukašenko má rozmiestniť 10 ruských systémov Orešnik s dosahom 5 500 km. Experti varujú pred eskaláciou napätia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
Slovensko väčšinu emisných stropov spĺňa, ostáva však jeden problém
Spôsob, akým bežne platíš, sa už čoskoro navždy zmení. Takto budú vyzerať platby v roku 2026
Slovenská ekonomika sa zásadne mení. Exportný rast už netiahnu autá, ale nádejné odvetvia
Šéf NATO vyslal jasný odkaz o USA. Európa chce viac zbraní, ale v ceste im stojí veľká prekážka
Ukrajina zasiahla dôležitý energetický objekt Rusov. Využila moderné západné technológie
Zahraniční výrobcovia smartfónov v Číne prekvapili. Ich predaj naznačuje nečakaný obrat na trhu
Slováci nastavili vláde nekompromisné zrkadlo. Digitálne doklady ukázali tvrdú realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko čaká plošné sneženie, aké nevidelo 10 rokov, varujú meteorológovia. Tieto oblasti môže pokryť až 30 cm snehu
PREMIUMSlovenka Petra si na bagri zarobí aj 3 000 eur. Už len dnes PREMIUM obsah 5 portálov len za 26 eur na celý rok

Luxusnú dovolenku máš na dosah len pár hodín autom. Európa ponúka destinácie, ktoré nezaťažia tvoju peňaženku (REBRÍČEK)

Stret so zverou na cestách ťa môže stáť tisíce eur. Jeden detail v zmluve rozhoduje, či budeš škodu platiť sám

