Zlomové desaťročie aj pre Slovensko: Spalovacie autá pôjdu do úzadia, Európa bude zelenšia a vytlačí ich z ciest
Európska komisia (EK) v stredu predložila ambiciózny legislatívny balík s označením „Fit for 55“, ktorého zámerom je prispôsobiť politiku EÚ v oblasti klímy, energetiky, využívania pôdy, dopravy a daní zníženiu čistých emisií skleníkových plynov do roku 2030 najmenej o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990.
Čaká nás zlomové desaťročie. EÚ pripravila radikálne regulácie
Nové návrhy komisie umožnia zrýchlenie procesu znižovania emisií skleníkových plynov v nasledujúcom desaťročí. Kombinujú obchodovanie s emisiami na nové odvetvia so sprísnením už existujúceho systému EÚ v tejto oblasti.
Požadujú tiež intenzívnejšie využívanie obnoviteľnej energie, vyššiu energetickú účinnosť, rýchlejšie zavedenie druhov dopravy s nízkymi emisiami a infraštruktúry a palív na ich podporu, zosúladenie daňových politík s cieľmi Európskej zelenej dohody, opatrenia na zabránenie úniku uhlíka, ako aj nástroje na ochranu a rast prírodných ekosystémov zachytávania uhlíka.
Podľa slov predsedníčky EK Ursuly von der Leyenovej ekonomika založená na fosílnych palivách už dosiahla svoje limity. EÚ sa preto snaží o to, aby budúce generácie po nás zdedili „zdravú planétu“, a zároveň s tým aj dobré pracovné miesta a hospodársky rast, ktorý bude šetrný k prírode.
NEPREHLIADNI
Klimatická zmena udrie skôr a najhoršie ešte len príde. Musíme sa vzdať pohodlia, tvrdí najväčšia štúdia v histórii
Výkonný podpredseda EK zodpovedný za Európsku zelenú dohodu Frans Timmermans v tejto súvislosti uviedol, že EÚ čaká „zlomové“ desaťročie v boji proti klimatickej kríze a strate biodiverzity.
„EÚ si stanovila ambiciózne ciele a my dnes predstavujeme spôsoby, ako ich môžeme splniť. Cesta k zelenej a zdravej budúcnosti si bude vyžadovať značné úsilie v každom sektore a v každom členskom štáte.
Naše návrhy podnietia potrebné zmeny, umožnia všetkým občanom čo najskôr pocítiť výhody klimatických opatrení a poskytnú podporu najzraniteľnejším domácnostiam,“ uviedol Timmermans v správe pre médiá.
Prechod krajín EÚ na zelenšiu budúcnosť podľa neho zaistí Únii aj potrebnú konkurencieschopnosť.
Koniec spaľovákov v EÚ sa urýchľuje. Toto je nový dátum, zákon už smeruje na schválenie
Cieľom je aj od roku 2035 zakázať predaj áut, ktoré produkujú lokálne emisie. Ak teda návrh parlamentom prejde, po tomto roku už nekúpiš žiaden spaľovák ani plug-in hybrid, ale iba čistý elektromobil či auto s vodíkovými palivovými článkami.
Do roku 2030 chce únia ďalej znížiť produkciu emisií z dopravy až o 65 % v porovnaní s rokom 1990, kedy sa začali emisie v danom odvetví merať. Európa sa totiž stane do roku 2050 prvým kontinentom s nulovou produkciou emisií, na to je však potrebné prepracovať úplne všetky odvetvia hospodárstva či priemyslu.
Jeden z bodov hovorí o tom, že členské štáty by mali zabezpečiť potrebnú infraštruktúru takým spôsobom, aby boli popri diaľniciach a hlavných ťahoch od seba nabíjacie stanice vzdialené maximálne 60 km.
V prípade vodíkových staníc sa hovorí o maximálnej vzdialenosti 150 km. Balík zmien sa venuje aj otázke obnoviteľných zdrojov energie. Hovorí sa totiž, že elektromobily sú iba tak ekologické, ako ekologická je výroba elektriny.
Slovensko víta ambiciózny plán
Slovensko tento spoločný európsky cieľ plne podporuje a predstavený balík považuje za veľmi ambiciózny. Za dôležitú však považuje cestu k naplneniu týchto cieľov. V rámci nej Slovensko pozitívne vníma snahu Európskej komisie odpovedať na obavy zo zvyšovania rizika energetickej chudoby, na ktoré v diskusiách opakovane upozorňovalo.
Premiér SR Eduard Heger v tejto súvislosti dodal: „Otázniky pretrvávajú aj nad tým, či vytvorenie nového sociálno-klimatického fondu s celkom novou štruktúrou riadenia je tou najefektívnejšou reakciou na to, aby sme domácnostiam, ohrozeným chudobou, nezvýšili výdavky na účty za energie.“
Premiér tiež ocenil, že hlavným kritériom rozdelenia záťaže pri dosahovaní klimatických cieľov zostáva bohatstvo krajiny, čo znamená, že chudobnejšie krajiny by mali doplácať menej. „Toto sme od začiatku presadzovali ako jediné férové kritérium,“ povedal Eduard Heger.
NEPREHLIADNI
Vedci varujú pred klimatickou katastrofou. Zem sa otepľuje výrazne rýchlejšie ako si doteraz mysleli
Ďalej na vláde tlmočil, aby ministri téme venovali náležitú pozornosť vzhľadom na jej významné ekonomické a finančné dosahy. Eduard Heger tiež očakáva, že Rada vlády pre Európsku zelenú dohodu bude hlavným fórom na formovanie našej pozície.
Všetky legislatívne návrhy teraz čaká analýza a rokovania na úrovni jednotlivých členských štátov. Slovensko v rámci nich bude hľadať riešenia aj v otázkach, ako je budúcnosť uhlíkového cla či posúdenie udržateľnosti investícií do jadra.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
VEĽKÝ PROBLÉM: V niektorých oblastiach Slovenska dochádza voda. Zaviedli obmedzenia
Slovenský InoBat získal megazákazku. Európskej krajine pomôže so stabilitou energetickej siete
Slovenský klimatológ: Elektromobily majú význam. Otepľovanie vyliečime len radikálnou zmenou
Koniec rýchlym prstom. Sulík mení pravidlá pre zelené dotácie, ľuďom rozdajú ďalšie milióny
VIDEO Veľmi zlá reklama pre elektromobilitu. Európske mesto po požiari sťahuje desiatky elektrických autobusov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Škoda Remiš. Škodovka dnes vyhrala internety, takto zareagovali na trapas Remišovej
Kauza zle vyoperovaného oka: Za prešľapom lekárky mohla stáť bežná vec, tvrdí Cigániková
Slovensko má veľký problém. Dochádza voda, v niektorých oblastiach je situácia kritická
Slovensko sa „uvarí“. Priprav sa na horúčavy až 40 °C
Motoristi, dajte si pozor. Od septembra končí opatrenie, ktoré priniesol Covid
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Prešiel som z najlepšieho iPhonu na najlepší Android a mám veľmi jasný názor, čo je výhodnejšie
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Elektromobilisti v celej Európe sa včera nemohli nabíjať. Vieme, čo tento problém spôsobilo
- UPC: Markíza drasticky zvyšuje poplatky, zaplatiť ich musia Slováci
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Prešiel som z najlepšieho iPhonu na najlepší Android a mám veľmi jasný názor, čo je výhodnejšie
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Ani Marvel, ani Star Wars. Slováci na Disney+ najviac sledujú seriálovú klasiku
- Ľudstvo riskuje svoj koniec, nepriateľská mimozemská civilizácia môže zachytiť naše správy
-
- Ročne najazdím spaľovákom 50 000 km, predal som ho a išiel do elektromobilu. Výsledok ma dostal
- Prešiel som z najlepšieho iPhonu na najlepší Android a mám veľmi jasný názor, čo je výhodnejšie
- Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
- Ostrý štart 2022. Netflix aj HBO vytasia nadupané novinky, toto všetko si pozrieš
- AKTUÁLNE: Ruská raketa dopadla na Zem, vymkla sa kontrole a nevedeli ju ovládať
Najväčšie zariadenie na zachytávanie CO2 je vo výstavbe, zachytí desaťtisíce ton ročne
Vytvorila stovky falošných článkov na Wikipédii, podvodníčku konečne odhalili
Veľký výpadok rádií v Bratislave. Nenaladíš takmer žiadne stanice, poznáme podrobnosti
Šoféroval SUV, za priestupok preto dostal vyššiu pokutu
Umelá inteligencia rozozná reč kuriatok, z pišťania určí ich spokojnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Škoda Remiš. Škodovka dnes vyhrala internety, takto zareagovali na trapas Remišovej
Kauza zle vyoperovaného oka: Za prešľapom lekárky mohla stáť bežná vec, tvrdí Cigániková
Slovensko má veľký problém. Dochádza voda, v niektorých oblastiach je situácia kritická
Slovensko sa „uvarí“. Priprav sa na horúčavy až 40 °C
Motoristi, dajte si pozor. Od septembra končí opatrenie, ktoré priniesol Covid
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené