Prichádza revolučná a plne ekologická batéria. Lítiové posiela do minulosti, bez degradácie vydrží aj 20 rokov
Lítium-iónové batérie, ktoré sú v súčasnosti najpoužívanejšie, nie sú zrovna najefektívnejšie a najspoľahlivejšie. Inžinieri po celom svete preto pracujú na nových technológiách batérií. Jednou z nich sú takzvané iron-flow batérie.
Jedna takáto batéria onedlho zamieri do Európy – spoločnosť ESS totiž podpísala kontrakt na dodávku úložného systému energie pre novú solárnu farmu v Španielsku, informuje portál Bloomberg.
Nová revolučná technológia
Iron-Flow batéria funguje na princípe tekutého elektrolytu, ktorý v systéme cirkuluje za účelom nabíjania a vybíjania elektrónov. Využíva na to proces nazývaný redoxná redukcia.
Slovo „redox“ sa skladá zo slova „redukcia“, čo v procese znamená získavanie elektrónov a slova „oxidácia“, pri ktorej sa zasa elektróny strácajú. Batérie spoločnosti ESS využívajú iba železo, soľ a vodu, preto je ich výroba jednoduchá a udržateľná.
Systém navyše používa rovnaký elektrolyt na pozitívnej aj negatívnej strane, vďaka čomu sa zabraňuje krížovej kontaminácii. Vďaka tomu má iron-flow batéria od ESS praktický neobmedzenú životnosť, respektíve jej kapacita opätovným nabíjaním nijako nedegraduje.
Flow batérie nevyužívajú žiadne pevné články ani moduly, vďaka čomu je celý systém podstatne jednoduchšie škálovateľný. Všetky tieto faktory prispievajú k nižšiemu riziku požiaru či dokonca výbuchu batérie.
Bežné lítium-iónové batérie podľa ESS vydržia zhruba 7 až 10 rokov, no iron-flow batéria vydrží bez problémov aj 20 rokov. Navyše vôbec nestráca kapacitu. V priemyselnom použití sú tak bezkonkurenčne najvhodnejšie.
8 MWh systém poputuje do Španielska
Revolučné batérie budú po novom vypomáhať v solárnej elektrárni v Španielsku, ktorú buduje spoločnosť Enel. Systém s celkovou kapacitou 8,5 MWh má zabezpečiť vysokú stabilitu siete ukladaním prebytočnej energie vygenerovanej počas dňa a jej následným dodávaním z batérii do siete po tom, čo Slnko zapadne za obzor, informuje InterestingEngineering.
Batériový systém s kapacitou 2 GWh stojí podľa spoločnosti ESS zhruba 300 miliónov dolárov, čo je okolo 258 miliónov eur. Rozhodne tak nejde o lacný špás, no výhodou je spomínaná jednoduchá škálovateľnosť.
Ak by chcel zákazník zvýšiť kapacitu svojej batérie, stačí jednoducho pridať extra elektrolyt, ktorý v tomto prípade stojí iba 20 dolárov za kWh, čo je v prepočte iba niečo málo cez 17 €.
Vhodné zatiaľ iba pre priemysel
Ak by mali iron-flow batérie oproti lítium-iónovým iba výhody, pochopiteľne by sme ich využívali všade. S výhodami ale prichádzajú aj slabšie stránky.
Medzi tie napríklad patrí veľkosť celého systému. Tekutý elektrolyt vo flow batériách musí skutočne pretekať a byť v pohybe. Prietok elektrolytu zabezpečuje pumpa a aj kvôli tomu je systém pomerne veľký, koniec koncov, batéria od ESS sa dodáva v lodnom kontajneri.
Druhou slabinou je doba, počas ktorej dokáže batéria uchovať energiu. Tá sa pohybuje v priemere od 6 do 12 hodín, čo je pre potreby v iných odvetviach, napríklad pri elektromobiloch, naozaj málo. Na zásobovanie domácností elektrinou počas noci ale ide o ideálne riešenie.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
VIDEO: Ľudí už nepotrebujú. Čína postavila diaľnicu pomocou AI robotov
Kotle a tepelné čerpadlá padnú do úzadia. Prichádza inovácia, ktorá ti môže kúrením zarobiť peniaze
Ľudia sú ním posadnutí. Netflix ukázal majstrovské dielo, ktoré má najlepšie hodnotenia v histórii
Obrovská nehoda vo vesmíre vydesila vedcov. Zachytili extrémnu zvukovú bombu, toto ju spôsobilo
Vydržia ti celý život. Mercedes vyrobil „nekonečné" brzdy, budú priamo v motore
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
Oživili 55-ročný nápad. Japonci stvorili „ľudskú práčku“, ktorá ťa umyje a osuší za 15 minút
Musk zúri. Jeho konkurent nasadil geniálne funkcie, ktoré navždy pochovajú X
Z konkurenta záchranca. Vyhľadávanie Google sa topí v problémoch, spasiť ho môže ChatGPT
Je bezplatná a chceme ju úplne všetci. Obľúbená aplikácia dostane ultimátnu funkciu
Lukašenko prišiel s bizarnou vyhrážkou. Chce odpojiť od internetu celú krajinu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené