Česko-slovenská legenda prejde na vodík. Nová Tatra príde skôr ako by si čakal
Prechod na „zelenú“ dopravu je aktuálne horúcou témou vo všetkých oblastiach dopravy, nielen v osobných automobiloch. Popri riešení s využitím batériového pohonu ale mnohí hráči na trhu vidia potenciál aj vo vodíku, s ktorým to myslí vážne aj Slovensko.
Jedno z prvenstiev si však môže o niekoľko rokov pripísať aj susedné Česko a jeho legendárny výrobca nákladných áut Tatra, ktorý spojil sily s ďalšími 5 domácimi firmami a vyvíja vodíkový nákladiak, informovali ako prvé Hospodářské noviny. V prípade zdarného vývoja takéhoto projektu by sa potom mohlo jednať o vôbec prvý vodíkový nákladiak svojho druhu na svete.
Česká Tatra bude jazdiť na vodík
Ako informoval český Forbes, alternatívny vodíkový pohon pre Tatru momentálne vyvíja pätica firiem z organizácie ÚJV Řež spadajúcej pod skupinu ČEZ. Nákladiak by mal byť postavený na podvozku Tatra Force, ktorý je využitý v doterajších modeloch značky a pýši sa najmä možnosťou nízkeho umiestnenia kabíny vodiča, pneumatickým odpružením všetkých náprav či možnosťou dodatočného opancierovania.
Práve s týmto podvozkom potom príde prvá vodíková Tatra s elektromotorom poháňaným vodíkovými článkami. Spolupracujúce firmy majú spoločnosti dodať technológie a Tatra potom podľa vyjadrenia hovorcu Daniela Potockého z agentúry PP Partners Prague pre Forbes.cz zaistí integráciu všetkých komponentov a dodá podvozok s kabínou.
Využitie vodíkového pohonu v takomto nákladom vozidle má z pohľadu dojazdu omnoho väčší význam ako batériový pohon, ktorý by nákladiak zaťažil nielen po finančnej stránke pri vývoji a výrobe, ale aj hmotnosťou trakčnej batérie a jej samotným nabíjaním. Vodíkový pohon v budúcej Tatre tak prinesie hneď viacero benefitov, hoci je drahší.
NEPREHLIADNI
Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov
Nákladiak musí zvládať aj najnáročnejšie podmienky
Kopřivnický výrobca ale nie je zďaleka jediným, ktorý sa vrhá do vodíkových nákladných áut. S vodíkovým pohonom už začal dodávať prvé tradičné nákladiaky napríklad Hyundai, no ich vývojom sa zaoberá aj skupina Daimler a Volvo.
Pokiaľ však Tatra prinesie na trh vlastné riešenie nákladiaku s vodíkovým pohonom, môže tak konkurovať spomenutým výrobcom a uplatniť svoj vodíkový model najmä v civilnej oblasti, kde by si miesto našiel napríklad pri preprave rôznych materiálov.
Pre nasadenie do náročných podmienok však musí vodíkový pohon spĺňať tie najnáročnejšie testy. Ako vo vyjadrení pre český Forbes dodal Daniel Potocký, technológia bude musieť zvládnuť všetky extrémne podmienky, s ktorými sa nákladná Tatra môže v praxi stretnúť.
Nevyhnutnosťou je tak aj fungovanie v extrémnych klimatických podmienkach, vysokej prašnosti alebo odolnosť voči silným nárazom a vibráciám či štartovanie pri nízkych teplotách. Prvá takáto vodíková Tatra by mohla z Kopřivníc vyjsť už do 3 rokov, pokiaľ pôjde vývoj projektu podľa očakávaní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Najobľúbenejší spaľovák prerobili na EV. Mercedes ukázal auto, ktoré dobyje európsky trh
Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická zrážka kamióna s autobusom: Zranilo sa 28 osôb, zasahoval vrtuľník
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
Matovič predstavil novú posilu Hnutia Slovensko. Nahradí Annu Záborskú
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP