Hrozí elektromobilom VW „batériové fiasko“? Kritický test degradácie po roku ukazuje extrémne vysoké číslo
Batérie vekom a používaním degradujú. Tento proces je nezvratný a pre elektromobily platí podobne, ako pre smartfóny, notebooky či inú elektroniku.
Nie v každom aute ale batéria degraduje rovnako rýchlo. Na kanáli Battery Life sa objavilo nové video, v ktorom sa autor pozrel na degradáciu batérie Volkswagenu ID.3 po roku používania. Test ukázal takmer 10 % pokles maximálnej kapacity, čo je naozaj vysoké číslo. Na video upozornil aj portál InsideEVs.
Otázke degradácie batérií v elektromobiloch sa automobilová verejnosť venuje naozaj v značnej miere. Nerieši sa iba čo s batériami po skončení ich životného cyklu, ale aj to, ako rýchlo sa batéria „zničí“ a koľko kapacity počas svojho cyklu stratí.
To totiž ovplyvňuje dojazd pri reálnom používaní, ale tiež ekonomickú výhodnosť kúpy elektromobilu oproti stále lacnejšiemu spaľováku s vyššími prevádzkovými nákladmi. Ak by totiž elektromobil počas svojej životnosti potreboval nové akumulátory za tisíce eur, rovnica sa v našich peňaženkách začína otáčať.
Degradácii batérií sme sa vo veľkom venovali aj my, napríklad v tomto článku. Výsledky týchto testov dokázali, že nie je batéria ako batéria a pri niektorých elektromobiloch stráca kapacitu rýchlejšie, ako pri iných. V minulosti mali problémy najmä autá bez aktívneho chladenia článkov, napríklad prvý Nissan Leaf. Nová generácia a moderná konkurencia je na tom ale oveľa lepšie.
Najlepšie sa v tomto smere zatiaľ preukazujú elektromobily Tesla. Potvrdil nám to aj rozhovor s Ľubošom Geletom, ktorý na svojej Tesle Model 3 najazdil už viac ako 100 000 km. Degradáciu batérie po tomto nájazde prakticky ani nepostrehol.
„Po 100 000 km som z maximálneho dojazdu stratil 35 km. Z pôvodnej kapacity batérie to predstavuje stratu len nejakých 7 %. Vzhľadom na obrovský počet najazdených kilometrov je to podľa mňa absolútne zanedbateľné číslo. Prakticky som teda nižší dojazd v podstate ani nepostrehol.“
Najväčšia slabina ID.3?
Majiteľ VW ID.3 za prvý rok používania najazdil presne 22 644 km. Degradáciu batérie meral hneď niekoľkými spôsobmi, napríklad formou maximálneho dojazdu či formou nabíjania – sledoval, koľko kWh energie sa podarí do batérie natlačiť.
Výsledky sú v skutku prekvapivé, v septembri 2020 sa mu na jedno nabitie podarilo prejsť 456 km so spotrebou 12,9 kWh/100 km. Po prepočítaní je tak bola využiteľná kapacita jeho akumulátora 58,8 kWh.
V septembri tohto roka prešiel 444,5 km na jedno nabitie so spotrebou 12,2 kWh/100 km. Využiteľnú kapacitu tak prepočítal na 54,4 kWh. Testovanie formou dojazdu a spotreby ale nie je až tak smerodajné, nakoľko auto nemalo v oboch prípadoch rovnaké podmienky.
Preto degradáciu odmeral aj vo forme nabíjania. Keď bolo auto nové, do batérie z 0 na 100 % kapacity natlačil 63,48 kWh energie, o rok neskôr to už bolo iba 57,7 kWh. To predstavuje stratu kapacity o neuveriteľných 9 %.
Volkswagen svojim batériám verí
Už pri predstavení VW ID.3 automobilka zverejnila v tlačovej správe informácie o záruke na samotnú batériu. Tá sa vzťahuje na nájazd až 160 000 km alebo 8 rokov, pričom jej kapacita by nemala klesnúť pod 70 % z pôvodnej kapacity.
Ak ale bude kapacita batérie klesať o 10 % každý rok alebo každých 20 000 km, automobilka si zrejme zarobí na poriadny problém. Je však rovnako dobre možné, že pokles nebude lineárny a časom sa spomalí.
Automobilka v tlačovej správe vydala aj odporúčania, ako životnosť batérie predĺžiť. Odporúča napríklad dobre známe udržiavanie nabitia batérií automobilu v rozmedzí od 20 % do 80 % a tiež ich nabíjanie prevažne na slabších AC nabíjačkách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň"
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
V kľúčovom teste uspeli. Čínska batéria zvládla 12 dní v smrteľnom mraze bez jedinej chyby
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci objavili nový spôsob prevencie Alzheimera. Jednoduchá stimulácia obnovuje čistiaci systém mozgu
Máš v rodine „báčika“ a vieš, čo robí človek, keď „hamuje“? Otestuj sa a dokáž, že nie si „čamblavý“ (NÁREČOVÝ KVÍZ)
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Zdravotná poisťovňa rozposiela dôležité listy. Neignoruj to, môže ťa postihnúť mastná pokuta
Tretí deň som sa takmer zrútila. Žila som podľa návykov Elona Muska: Žiadne „urobím to zajtra“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Trump kúpil Teslu na podporu Muska. Teraz otočil a chce ju predať
Zemetrasenie otriaslo známou púšťou. Tisíce domácností sú bez elektriny
Slovnaft zatvoril čistiareň pre cudzích. Štát sľubuje zákon a kontrolu
Alarm pre pyrotechnikov: Na východe Slovenska objavili muníciu z druhej svetovej vojny
Budeme v lete tankovať lacnejšie? Analytik vydal jasnú predikciu pre slovenských motoristov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci objavili nový spôsob prevencie Alzheimera. Jednoduchá stimulácia obnovuje čistiaci systém mozgu
Máš v rodine „báčika“ a vieš, čo robí človek, keď „hamuje“? Otestuj sa a dokáž, že nie si „čamblavý“ (NÁREČOVÝ KVÍZ)
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Zdravotná poisťovňa rozposiela dôležité listy. Neignoruj to, môže ťa postihnúť mastná pokuta
Tretí deň som sa takmer zrútila. Žila som podľa návykov Elona Muska: Žiadne „urobím to zajtra“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené