Slováci sa spojili s Američanmi. Náš výrobca batérií začne vyrábať namiesto Li-ion batérií unikátnu náhradu
Slovenský batériový startup InoBat ohlásil nové partnerstvo s americkou spoločnosťou Group14 Technologies. Ako uvádza InoBat v tlačovej správe, spoločne majú priniesť revolučné lítiové batérie na báze kremíka, ktoré môžu byť mať až 10-násobnú energetickú hustotu oproti súčasným batériám, podotýka TeslaMagazín.
Dopyt po batériách neustále stúpa. Tento segment je preto v rámci automobilového priemyslu nesmierne dôležitý a rôzni svetoví výrobcovia batérií sa snažia prinášať nové, efektívnejšie riešenia.
Výnimkou nie je ani slovenská spoločnosť InoBat, ktorá spája sily so skúseným americkým výrobcom batérií, spoločnosťou Group14 Technologies. Klasické lítium-ionové batérie sú pomerne neefektívne a v budúcnosti by ich mali nahradiť lítiové batérie na báze kremíka. Práve takúto batériu budú budú spoločnosti vzájomne vyvíjať.
Grafénovú anódu nahradí kremíková
Súčasné lítiové batérie používajú anódu na báze grafénu. Grafénová anóda má pomerne dobré vlastnosti a batérie s jej využitím disponujú solídnou energetickou hustotou. Anóda na báze kremíka ale môže byť podľa odborníkov až 10-krát energeticky efektívnejšia.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Group14 je priekopníkom v oblasti kremíkových batériových technológií a už teraz dokáže produkovať 120 ton kremíkových batérií ročne. V súčasnosti má ale všetky svoje kapacity vyčerpané pre zákazníkov vyrábajúcich spotrebnú elektroniku.
Spolupráca so spoločnosťou InoBat by mala prispieť k rozšíreniu výrobných kapacít a batérie na báze kremíka by tak mali byť k dispozícii aj pre výrobcov automobilov.
Vyvíja ich tiež Tesla a ďalší veľkí hráči
Batérie na báze kremíka nie sú žiadnou novinkou, respektíve na ich vývoji sa podieľa množstvo veľkých hráčov. Spomenúť môžeme Teslu či ďalší ambiciózny startup Solid Power.
Firma Solid Power nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale ide o celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú, buď z kovov lítia, alebo sú na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu-mangánu a kobaltu.
Kombináciou vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či Panasonicu, ktoré sú považované za najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg, nárast by tak predstavoval takmer 50 %.
Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % na 440 Wh/kg. Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh rovnako, aká sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.
V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť, pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg, pri použití lítiovej anódy dokonca iba 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.
Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda 5350 €, zatiaľ čo v súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
KVÍZ: 90 % Slovákov netuší, koľkokrát bol Fico premiérom. Dokáž, že si správny národniar a poznáš historické míľniky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP