Elektromobil rozhodne nie je iba o veľkej batérii a masívnom dojazde na jedno nabitie. Dôležitým faktorom je aj samotné nabíjanie, no ani tu sa nemôžeme slepo pozerať iba na maximálny nabíjací výkon. Smerodajným údajom pri nabíjaní môže byť počet kilometrov dojazdu za minútu nabíjania a v tomto smere má byť novým kráľom Hyundai Ioniq 5, informuje portál Electrek.
Ioniq 5, respektíve jeho 800 V platforma E-GMP, poskytuje naozaj pozoruhodné možnosti nabíjania. Už pri prvých testoch sa ukázalo, že nový kórejský elektromobil sadokáže nabíjať maximálnym výkonom až 240 kW.
NEPREHLIADNI
Ukážkový elektromobil. Hyundai Ioniq 5 vyrovnal papiérový dojazd s reálnym, dosiahol famózne výsledky
Pri elektromobiloch je však dobre známe, že nabíjací výkon nie je stabilný počas celej doby nabíjania a s vyšším stavom nabitia samotný výkon klesá. Elektromobil tak môže mať pokojne aj 350 kW nabíjanie, no ak si túto hodnotu udrží povedzme iba do 40 % kapacity a následne začne rapídne klesať, aj elektromobil s 200 kW nabíjaním, ktoré sa však dokáže držať napríklad do 70 % kapacity batérie, sa môže vo finále nabiť rýchlejšie.
Ioniq 5 novým kráľom nabíjania
Smerodajným údajom v tomto je hodnota dodaných kilometrov dojazdu za jednu minútu nabíjania. Až doposiaľ tu dominovala Tesla, ktorá sa dokáže nabíjať výkonom 250 kW, no tiež si drží pomerne stabilnú nabíjaciu krivku. Tesly sú však postavené na 400 V architektúre a práve tu má Hyundai voči konkurencii výrazne navrch.
Ako môžeš vidieť vo videu vyššie, Ioniq 5 sa dokáže nabiť z 10na 80 % už za 18 minút. Všimni si však jednu podstatnú vec – nabíjací výkon. Takmer počas celej doby nabíjania tento výkon neklesol pod 150 kW.
Len pre porovnanie, architektúra MEB koncernu Volkswagen aktuálne ponúka 150 kW nabíjanie ako maximum. Ioniq 5 sa aj po dosiahnutí 80 % kapacity batérie stále nabíja výkonom nad 100 kW, čo je naozaj pozoruhodné. Podľa automobilky si vozidlo tento výkon dokáže udržať až do konca.
Za výkonným a stabilným nabíjaním stojí revolučný systém chladenia batérie. Ryan Miller, manažér vývoja elektrifikovaného pohonu Hyundai v rozhovore pre Automotive News povedal, že kórejská automobilka musela prísť s niečím novým a revolučným, aby mohla konkurovať Tesle.
Tým „novým“ myslel práve 800 V elektrickú sústavu, respektíve systém chladenia batérií. Chladiaca doska je vo fyzickom kontakte s článkami batérie, čo umožňuje naozaj rýchle nabíjanie bez toho, aby sa batéria prehriala.
Vzorný aj po stránke dojazdu
Bjørnove testy elektromobilov nám ukazujú ich skutočnú tvár. Žiadne skreslené údaje dojazdu, ani optimistické čísla výrobcov. Nórsky youtuber testuje elektromobily pri reálnych podmienkach a taktiež sa snaží každému autu vytvoriť čo najpodobnejšie podmienky, aby ich mohol vzájomne porovnávať.
V poslednom videu sa pozrel na dojazd elektrickej novinky Hyundai Ioniq 5 s pohonom všetkých štyroch kolies a s najväčšou, 72,6 kWh batériou. Verzia so 77,4 kWh batériou bude dostupná iba na americkom trhu a pravdepodobne ponúkne o niečo vyšší dojazd.
Automobilka uvádza, že testovaná verzia Ioniq 5 obutá na 19″ kolesách zvládne prejsť na jedno nabitie 462 km. Pri rýchlosti 90 km/h sa Bjørnovi k tejto hodnote podarilo priblížiť, prešiel 461 km so spotrebou 15,3 kWh/100 km. Ako vo videu uviedol, táto spotreba je porovnateľná s konkurenčnými nemeckými elektromobilmi Audi Q4 e-tron 40 a VW ID.4 GTX, ktoré stoja na platforme MEB.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ zaplavujú čínske elektromobily. Prichádza fatálna daň a obmedzenia dovozu
Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
Analýza: Ojazdené autá zlacneli, a na trhu ich bolo medzimesačne menej
Japonská automobilka Toyota dosiahla v uplynulom finančnom roku rekordný zisk
USA zrušili povolenia na dodávky pre čínsku spoločnosť Huawei
Rusko podniklo ďalší rozsiahly útok na energetickú infraštruktúru Ukrajiny
Apple rozzúril fanúšikov. Z balení potichu odstránil ďalšiu vec, dôvodom je ekológia
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené