Obrovská veža v Texase, ktorú buduje kozmická spoločnosť SpaceX pre lety rakiet Starship, má problémy. Podľa Federálneho leteckého úradu (FAA) nie je schválená a spory medzi úradom a Muskovou firmou tak naďalej pokračujú. V Starbase medzitým pripravujú jeden z prvých stupňov Super Heavy na vôbec prvý test motorov, informuje Ars Technica.

Aktualizácia 20. júla:

SpaceX po prvý raz úspešne naštartoval raketové motory Raptor na prvom stupni Starship, známom ako Super Heavy. K testu troch motorov na prototype Booster 3 došlo len pred niekoľkými hodinami a Elon Musk hlási úspech.

Prvý orbitálny let Starship je tak už za rohom a uskutočniť sa má za pomoci prvého stupňa Booster 4. Booster 3 teda slúži len ako testovací prototyp a vážnejšieho letu sa nedočká.

Na prototype sa nachádzali len tri motory a Elon Musk podotkol, že sa možno pokúsia o naštartovanie až deviatich motorov naraz (ešte vždy na Boosteri 3). To je celkom dobrý nápad, keďže na prototype Booster 4 sa má nachádzať až 29 raketových motorov.

Ako poznamenal Chris Bergin z NASASpaceflight, po vypnutí motorov nebol počuť zvuk pripomínajúci trúbenie, ktoré často počuli pri testoch Starship. SpaceX totiž motory Raptor neustále vyvíja a zrejme dokázali odstrániť aj túto nežiadúcu rezonanciu.

Pôvodný článok:

Letecký úrad nadšený nie je

Hovorca Federálneho leteckého úradu sa pre CNBC vyjadril, že SpaceX buduje vzletovú vežu na vlastné riziko, pretože nie je schválená. Environmentálne prehodnotenie môže podľa neho donútiť spoločnosť vežu zbúrať.

Úrad začal s týmto prehodnotením podľa Ars Technica už koncom minulého roka, pretože pôvodný prieskum bral do úvahy oveľa menšie rakety Falcon 9 a Falcon Heavy.

V najbližších dňoch pribudne na veži ôsma sekcia, ktorá je zároveň posledná. Podľa dokumentov podaných úradu dosiahne konštrukcia celkovú výšku až 146 metrov, plus 3 metre vysoký bleskozvod. Značne tým presiahnu výšku samotnej rakety, ktorá sa má týčiť do výšky 120 metrov. Jedným z dôvodov je, že SpaceX chce pomocou veže zachytávať pristávajúce prvé stupne Super Heavy do obrovských ramien.

Zbavia sa tak potreby pristávacích nôh a urýchlia proces prípravy na opakovaný štart. Zbúranie veže je, napriek vyhrážkam hovorcu FAA, nepravdepodobné. Podobne ako v minulosti, aj tentoraz sa zrejme dočkáme dohody medzi úradom a spoločnosťou a obrovská veža v Boca Chica ostane stáť. Ak nie, môžeme očakávať naštvané statusy na Muskovom Twitteri.

Super Heavy sa chystá na test motorov

Nejde pritom ani zďaleka o prvý problém Muskovej kozmickej firmy s FAA. V decembri minulého roka dokonca porušili svoju licenciu, keď odštartoval prototyp rakety Starship s označením SN8 napriek tomu, že na to nemali od úradu povolenie.

Z väčšej časti šlo o chybu komunikácie a aj keď sa táto chyba pri ďalších testoch neopakovala, spoločnosť naďalej čaká na schválenie ďalšieho obrovského míľnika. Tým je prvý orbitálny let Starship, ktorého sa musí zúčastniť aj prvý stupeň Super Heavy.

Momentálne sa chystá prvý test raketových motorov Raptor, ktoré doteraz spoločnosť štartovala len na druhom stupni (Starship) alebo počas testovania v stredisku McGregor, nachádzajúcom sa takisto v Texase.

V Boca Chica sa podľa NASASpaceflight objavili aj prvé krídla druhého stupňa Starship, ktoré sú pokryté zahnutými dlaždicami tepelného štítu. SpaceX sa tak pripravuje na orbitálny let, keďže počas opätovného vstupu do atmosféry je nutné pokrytie celej jednej strany rakety takýmto štítom, vrátane krídel, ktoré celý pád korigujú.

SpaceX / Flickr

Ako sa očakávalo, orbitálny debut sa počas tohto mesiaca neuskutoční napriek sľubom Elona Muska (zvykli sme si) a je možné, že si počkáme aj pár mesiacov. Spoločnosť sa však pokúsi o dosiahnutie tohto míľnika ešte v tomto roku, ak to teda FAA dovolí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú