Starship vzlietol nezákonne. SpaceX porušil pravidlá a ignoroval varovania pár minút pred štartom
Kozmická firma SpaceX podľa Federálneho leteckého úradu (FAA) porušila svoju licenciu, keď dovolila štart prototypu rakety Starship so sériovým číslom SN8.
K letu došlo v decembri minulého roku a podľa FAA je Muskova spoločnosť zodpovedná za ignorovanie obdržaných varovaní, ktoré dostala len niekoľko minút pred štartom, informuje The Verge.
Ohrozenie bezpečnosti a zmätok v komunikácii
Štart prototypu Starship SN8 s priemerom trupu 9 m a výškou 50 m sa zapísal do histórie spoločnosti ako prvý pokus o výškový test tohto obrovského druhého stupňa pripravovanej rakety, ktorou chcú časom kolonizovať Mars. Pre spoločnosť šlo o úspešný test, z právneho hľadiska však došlo k pomerne vážnym porušeniam stanovených pravidiel a licencie.

FAA najprv niekoľkokrát odmietlo meteorologické dáta SpaceX, ktoré údajne potvrdzovali bezpečnosť letu SN8. Podľa modelov úradu však hrozilo, že prípadný výbuch rakety a následná tlaková vlna môžu byť zosilnené meteorologickými podmienkami a ohroziť tak neďaleké civilné obydlia.
Spoločnosť kvôli odmietnutiu pozastavila odpočítavanie, čoskoro ho však znovu obnovila a jej kľúčový let sa začal neodvratne približovať. Riaditeľ letových operácií mal totiž pocit, že dáta spoločnosti sú postačujúce.
Zamestnanci SpaceX medzitým s FAA vyjednávali, 15 minút pred štartom však riadiace stredisko informovali, že povolenie na let nemajú a bezpečnostné riziko ostáva nezmenené.
Len niekoľko minút pred štartom zavolal inšpektor z úradu priamo do firmy a všetkých upozornil na zamietnutie povolenia. Zamestnanci ale tento telefonát odignorovali v presvedčení, že má inšpektor neaktuálne informácie s raketou odštartovali. SpaceX chce na rakete Starship okrem kolonizácie Marsu vynášať do vesmíru aj satelity Starlink, pričom naraz ich unesie až 400 – to je ďalším dôvodom na ponáhľanie sa s jej vývojom.
Bude mať incident vážnejšie následky? SpaceX sa sťažuje na systém
Ako celý let dopadol už vieme. Okrem pristátia prebehlo všetko podľa plánov, prototyp skončil svoju službu veľkou explóziu a vymrštil oceľový šrot do okolia. Počas vyšetrovania incidentu sa SpaceX sťažoval na softvér FAA, ktorý je pre nich zdrojom frustrácie a jeho výsledky sú údajne nepresné či príliš konzervatívne.
Wayne Monteith, šéf vesmírneho oddelenia FAA, poslal prevádzkovej riaditeľke SpaceX list. V ňom Gwynne Shotwellovej vysvetľuje, že incident je v nesúlade so silnou bezpečnostnou kultúrou. Aj keď zamestnanci SpaceX verili v bezpečnosť procesu, podľa úradu použili analytické metódy, ktoré zrejme narýchlo vyvinuli len za cieľom rýchleho dosiahnutia termínu letu.

SpaceX nakoniec súhlasil s podstúpením niekoľkých krokov pre zvýšenie bezpečnosti celého procesu, svoje dáta ale naďalej obhajuje. Úradný softvér modelovania meteorologických podmienok pre lety je podľa nich možné úmyselne upraviť pre lepšie či horšie výsledky pre rovnaký scenár. Na softvér sa firma sťažovala aj v minulosti, žiaľ, bez výsledku.
Monteith navrhol spoločnosti niekoľko opatrení a od spoločnosti tiež požaduje fyzickú prítomnosť inšpektora FAA pri každom štarte Starship. SpaceX od tohto incidentu odštartoval s ďalšími štyrmi prototypmi Starship, z ktorých jeden dokázal úspešne pristáť a pôvodne mal letieť znovu. Momentálne sa chystajú na debutový orbitálny let, ktorý má podľa Muska prísť už v júli, píše Spaceflight now.

Okrem druhého stupňa teda čoskoro uvidíme aj prvý stupeň s názvom Super Heavy, ktorý poženie až 29 revolučných motorov Raptor. Tie si spoločnosť vyvinula sama, špecificky na použitie pre Starship a jedná sa o jedinečný typ raketového motora, ktorý nikdy reálne žiadnu raketu nepoháňal. O ich vývoj sa intenzívne snažil Sovietsky zväz, bohužiaľ ale bez úspechu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

300-ročný meteorit nechal vedcov v nemom úžase. Skrýval „zázračný materiál“, aký fyzika nepoznala

Nie je to „kozmický vysávač“. Čierna diera v centre našej galaxie robí niečo oveľa desivejšie

Inžinieri chcú prepojiť Európu s Afrikou, no s týmto nepočítali. Projekt za 15 miliárd eur musí preraziť silu prírody

Ľudia ovládali oheň skôr, než sme si mysleli. Záhadný objav starý 400 000 rokov mení dejiny evolúcie

Opakuje sa to raz za život. Na oblohe vybuchne hviezda, uvidíš ju voľným okom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- 300-ročný meteorit nechal vedcov v nemom úžase. Skrýval „zázračný materiál“, aký fyzika nepoznala
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Inžinieri chcú prepojiť Európu s Afrikou, no s týmto nepočítali. Projekt za 15 miliárd eur musí preraziť silu prírody
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Vedci vyriešili jednu z najväčších záhad. 20 km pod Bermudami sa nachádza niečo, čo nemalo existovať
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Najväčšia TV akcia roka je tu. Slováci získajú 86 prémiových staníc úplne zadarmo
-
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
