Kozmická firma SpaceX podľa Federálneho leteckého úradu (FAA) porušila svoju licenciu, keď dovolila štart prototypu rakety Starship so sériovým číslom SN8.

K letu došlo v decembri minulého roku a podľa FAA je Muskova spoločnosť zodpovedná za ignorovanie obdržaných varovaní, ktoré dostala len niekoľko minút pred štartom, informuje The Verge.

Ohrozenie bezpečnosti a zmätok v komunikácii

Štart prototypu Starship SN8 s priemerom trupu 9 m a výškou 50 m sa zapísal do histórie spoločnosti ako prvý pokus o výškový test tohto obrovského druhého stupňa pripravovanej rakety, ktorou chcú časom kolonizovať Mars. Pre spoločnosť šlo o úspešný test, z právneho hľadiska však došlo k pomerne vážnym porušeniam stanovených pravidiel a licencie.

SpaceX / Flickr

FAA najprv niekoľkokrát odmietlo meteorologické dáta SpaceX, ktoré údajne potvrdzovali bezpečnosť letu SN8. Podľa modelov úradu však hrozilo, že prípadný výbuch rakety a následná tlaková vlna môžu byť zosilnené meteorologickými podmienkami a ohroziť tak neďaleké civilné obydlia.

Spoločnosť kvôli odmietnutiu pozastavila odpočítavanie, čoskoro ho však znovu obnovila a jej kľúčový let sa začal neodvratne približovať. Riaditeľ letových operácií mal totiž pocit, že dáta spoločnosti sú postačujúce.

Zamestnanci SpaceX medzitým s FAA vyjednávali, 15 minút pred štartom však riadiace stredisko informovali, že povolenie na let nemajú a bezpečnostné riziko ostáva nezmenené.

Len niekoľko minút pred štartom zavolal inšpektor z úradu priamo do firmy a všetkých upozornil na zamietnutie povolenia. Zamestnanci ale tento telefonát odignorovali v presvedčení, že má inšpektor neaktuálne informácie s raketou odštartovali. SpaceX chce na rakete Starship okrem kolonizácie Marsu vynášať do vesmíru aj satelity Starlink, pričom naraz ich unesie až 400 – to je ďalším dôvodom na ponáhľanie sa s jej vývojom.

Bude mať incident vážnejšie následky? SpaceX sa sťažuje na systém

Ako celý let dopadol už vieme. Okrem pristátia prebehlo všetko podľa plánov, prototyp skončil svoju službu veľkou explóziu a vymrštil oceľový šrot do okolia. Počas vyšetrovania incidentu sa SpaceX sťažoval na softvér FAA, ktorý je pre nich zdrojom frustrácie a jeho výsledky sú údajne nepresné či príliš konzervatívne.

Wayne Monteith, šéf vesmírneho oddelenia FAA, poslal prevádzkovej riaditeľke SpaceX list. V ňom Gwynne Shotwellovej vysvetľuje, že incident je v nesúlade so silnou bezpečnostnou kultúrou. Aj keď zamestnanci SpaceX verili v bezpečnosť procesu, podľa úradu použili analytické metódy, ktoré zrejme narýchlo vyvinuli len za cieľom rýchleho dosiahnutia termínu letu.

Test prototypu druhého stupňa rakety Starship, ktorá ma štartovať z Marsu práve v konfigurácii jediného stupňa. Zdroj: SpaceX / Flickr

SpaceX nakoniec súhlasil s podstúpením niekoľkých krokov pre zvýšenie bezpečnosti celého procesu, svoje dáta ale naďalej obhajuje. Úradný softvér modelovania meteorologických podmienok pre lety je podľa nich možné úmyselne upraviť pre lepšie či horšie výsledky pre rovnaký scenár. Na softvér sa firma sťažovala aj v minulosti, žiaľ, bez výsledku.

Monteith navrhol spoločnosti niekoľko opatrení a od spoločnosti tiež požaduje fyzickú prítomnosť inšpektora FAA pri každom štarte Starship. SpaceX od tohto incidentu odštartoval s ďalšími štyrmi prototypmi Starship, z ktorých jeden dokázal úspešne pristáť a pôvodne mal letieť znovu. Momentálne sa chystajú na debutový orbitálny let, ktorý má podľa Muska prísť už v júli, píše Spaceflight now.

SpaceX/Flickr

Okrem druhého stupňa teda čoskoro uvidíme aj prvý stupeň s názvom Super Heavy, ktorý poženie až 29 revolučných motorov Raptor. Tie si spoločnosť vyvinula sama, špecificky na použitie pre Starship a jedná sa o jedinečný typ raketového motora, ktorý nikdy reálne žiadnu raketu nepoháňal. O ich vývoj sa intenzívne snažil Sovietsky zväz, bohužiaľ ale bez úspechu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú