Muskova spoločnosť The Boring Company sa pýši veľkolepým otvorením prvého komerčného tunela, ktorý razili niekoľko mesiacov v Las Vegas. Od sľubov, ktoré vyslovil Elon Musk, je ale realita drasticky odlišná a ani zďaleka nie je tak vzrušujúca, futuristická a prevratná, informuje FastCompany.

Sen o revolučnej doprave a futuristických tuneloch neprišiel, zatiaľ

Od The Boring Company sme v minulosti dostali dych vyrážajúce animácie a množstvo úžasných nápadov, ktoré mali spôsobiť revolúciu hromadnej dopravy a odbremeniť asfaltové cesty na povrchu. Videli sme autonómne autobusy s presklenými stenami, obrovské siete tunelov a praktické vyriešenie problémov s dopravou vo veľkých mestách.

CNET / Youtube screenshot

Prvé pochybnosti sa objavili už počas demonštrácie v roku 2018, kedy novinári opisovali jazdu ako roztrasenú a hektickú. Kým vtedy dosahovali maximálnu rýchlosť takmer 190 km/h a Elon Musk prisľúbil až 240 km/h, vozidlá Tesly v dnes otvorených tuneloch dosahujú rýchlosť asi 65 km/h. Z dostupných videí a tvrdení sa zdá, že jazda je rovnako roztrasená.

Netreba zabúdať na fakt, že kým v roku 2018 fungovali Tesly v tuneloch so spusteným autopilotom a na kolesách mali pripevnené špeciálne vodiče, dnes sedí za volantom človek. Ten sa v úzkom tunely neodváži prekonať rýchlosť 65 km/h. Futuristicky pôsobí jedine samotná Tesla a snaží sa o to aj LED osvetlenie tunelov, ktoré sa však väčšmi ponáša na svetelnú šou lacnej diskotéky.

Skvelý nápad, mizerné prevedenie a veľká reklama pre Teslu

O revolúciu v doprave zatiaľ nejde. Samotný nápad masovej dopravy v rýchlo a lacno razených tuneloch ale revolučný je, takže problém sa stal inde. Jedným z týchto problémov je, že spoločnosť je ešte vždy vo svojich začiatkoch a aj ich produkt potrebuje dospieť. Dva tunely spájajúce dve destinácie v Las Vegas totiž pôsobia len ako demonštrácia – a veľká reklama pre Teslu.

Boring Company

Pri vstupe do podzemia sa záujemcom naskytol pohľad, ktorý sa do značnej miery zhodoval s návrhom vyššie. Jediným skutočným rozdielom bolo azda to, že miesto Modelov 3 sa v podzemí nachádzali aj Tesly Model X a Model Y – na tom však nezáleží.

Ani na využití už existujúcich osobných automobilov v hromadnej preprave nie je nič zlé, ale bez autopilota to z dlhodobého hľadiska efektívne skutočne nepôjde. Celý projekt pôsobí trochu ako reklama na Teslu a v skutočnosti v tejto forme nič nerieši. Tieto dva tunely majú za hodinu prepraviť až 4 400 pasažierov, čo je množstvo ľudí, ktorých môže Tesla osloviť svojim pohodlným interiérom či tichou jazdou.

NEPREHLIADNI
VIDEO: Elon Musk konečne ukázal, ako vyzerá preprava ľudí na Teslách revolučným tunelom pod Las Vegas

Pre The Boring Company je momentálne kľúčové, aby budúce tunely disponovali oveľa plynulejšími a rovnejšími povrchmi v tuneloch a aby vozidlá zvládali jazdu bez vodiča. A zbaviť sa toho hrôzostrašného LED osvetlenia tiež nebude vôbec na škodu. Veľkou výhodou tunelov je, že na rozdiel od nadzemných diaľnic nepotrebujú povolenie majiteľov pozemkov nad nimi a nijak ich nevyrušujú.

Automobily Tesla využíva aj NASA počas presunu astronautov k rakete. Zdroj: NASA

Technológie sľúbené v starších videách tak skoro neuvidíme, no firma má i tak dostatočne veľký potenciál na zásadný prevrat v doprave. Chce to len čas, úsilie a množstvo šikovných ľudí. Tých, koniec koncov The Boring Company ešte vždy hľadá a rozširuje svoje tímy, ako informuje na svojej webovej stránke.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú