Unikátny motor z USA je revolúciou. „Najčistejší“ 10,6-litrový trojvalec pre kamióny spáli benzín, naftu, vodík aj plyn
V časoch, kedy sú naftové motory v osobnej, ale i nákladnej doprave silne kritizované za vysoké emisie, hľadajú mnohí výrobcovia riešenie v ekologickejších pohonoch. Medzi inými sme doteraz mohli vidieť v kamiónovej doprave prvé lastovičky, ktoré využívajú vodík, ale i elektrický pohon.
Najčistejší 3-valec bez hlavy
Vlastnú revolúciu v tejto doprave však chce priniesť unikátny motor z USA, ktorý len s využitím 3 valcov a veľkého objemu dokáže spáliť takmer akúkoľvek zaužívanú pohonnú hmotu a produkovať extrémne nízke emisie. Na tému upozornil portál Commercial Carrier Journal.
Za vývojom tohto motora stojí Achates Power pod vedením Jamesa Lemkea a Jamesa Waltona – syn zakladateľa amerického Walmartu. Prvý významný míľnik firma oznámila ešte v roku 2019, kedy potvrdila úspešný vývoj nízkoemisného 10,6-litrového dvojtaktného motora, ktorý už teraz spĺňa emisné normy s limitom 432 g CO2 v Kalifornii pre rok 2027.
Samotná konštrukcia motora využíva 6 protiľahlých piestov a 3 valce. Na rozdiel od konvenčných motorov boxer, ktoré majú piesty uložené protiľahlo o 180° v samostatných valcoch, protichodný motor Achates Power využíva piesty, ktoré smerujú proti sebe a zdieľajú jeden valec. Každý piest sa stretáva takmer v strede v hornej úvrati, kedy ich zapaľovanie potom pošle späť do dolnej úvrati.
Dvojica kľukových hriadeľov je potom spojená ozubenými kolesami a prevádza pohon motora na prevodovku. Motoru dokonca chýba aj vlastná hlava valcov, namiesto ktorej sú na jednej strane otvory pre vypustenie výfukových plynov a ďalšie otvory na opačnom konci nasávajú vzduch. Vďaka absencii tohto komponentu je možné zvýšiť spoľahlivosť a taktiež výrobné náklady motora. Zároveň však odpadá množstvo pohyblivých častí.
Maximálny výkon takéhoto motora sa má pohybovať na úrovni zhruba 400 konských síl, no omnoho zaujímavejší je jeho točivý moment, ktorý dosahuje až 2373 Nm, vďaka ktorému je ideálnym kandidátom pre využitie v nákladnej doprave.
V budúcnosti môže byť úplne bezemisný
Samotná produkcia emisii potom dosahuje len 0,02 g NOx na konskú silu za hodinu prevádzky. Zjednodušene povedané, emisie motora od Achates Power sú o 8 % nižšie ako aktuálny emisný limit 460 g CO2 v Kalifornii a pri svojej prevádzke vypúšťa „len“ okolo 423 g CO2. Spoločnosť pritom tomuto 10,6-litrovému trojvalcu verí natoľko, že ho využije v nákladnej doprave Walmartu. Uplatní sa v ťahači Peterbilt 579.
Cieľom firmy je však dosiahnuť úplne bezemisnú prevádzku kamiónov s týmto motorom, ktorý by mohol produkovať nulové emisie. Práve konštrukčné riešenie motora totiž počíta aj s možnosťou spaľovania rôznych iných pohonných látok.
Okrem nafty tak dokáže fungovať aj na benzín, zemný plyn či dokonca vodík – tu by motor čerpal výhodu, kedy by sa do veľkej úvahy nemusela brať samotná kvalita vodíka. To otvára dvere rôznym druhom vodíka, u ktorých by neboli tak prísne nároky na jeho čistotu, vďaka čomu by sa mohol spaľovať aj lacnejší vodík než ten, ktorý je potrebný pre čisto vodíkové autá s vodíkovými článkami a batériami.
Budúcnosťou nákladnej dopravy má byť elektrina i vodík
V oblasti nákladnej dopravy však prišli s vlastnými riešeniami pre nízkoemisnú alebo bezemisnú prepravu nákladu aj ďalší etablovaní výrobcovia. Niektorí sa vrhli do myšlienky elektrického pohonu, ktorý poháňa prvé ťahače. Azda najznámejším zástupcom tohto segmentu je stále nevyrábaná Tesla Semi, ktorú si už doteraz predobjednalo mnoho veľkých zákazníkov. Zopár kusov Tesly Semi si zarezervovala aj Alza.
Výrobu vlastných elektrických nákladiakov však zahájilo švédske Volvo, ktoré už intenzívne pracuje na elektrifikácii kamiónovej dopravy prostredníctvom modelov FL Electric a FE Electric. Ďalšou a pre mnohých sľubnejšou alternatívou v nákladnej doprave sú vodíkové kamióny, ktoré môžu ťažiť výhodu z kratšieho čerpania vodíka v porovnaní s nabíjaním veľkých batérií elektrických kamiónov.
Jedným z najúspešnejších priekopníkov v tomto smere sa stal vodíkový kamión Hyundai Xcient, ktorý už brázdi európske cesty. Do roku 2025 má byť v prevádzke až 1600 takýchto ťahačov spoločnosti. Obdobné riešenie predstavil so svojim vodíkovým kamiónom GenH2 aj Mercedes-Benz, ktorý sľubuje dojazd až 1000 km, vďaka čomu môže bez problémov konkurovať aj konvenčným dieselovým ťahačom.
Ďalšie články:
- Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy
- ROZHOVOR: S vodíkovým autom budeme jazdiť vo veľkom. Elektromobily ale čaká drahšie nabíjanie, vlády potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
- Z Košíc do Bratislavy prejdeme aj vodíkovým autom. Poznáme dátum spustenia prvej vodíkovej stanice
Napriek uplatneniu vodíka v nákladnej doprave sú niektorí odborníci viac priklonení k elektrickému pohonu ťahačov, ktoré už dnes disponujú dostatočným výkonom a veľkými batériami pre dojazd niekoľko stoviek kilometrov. Problémom však ostáva najmä cena samotných batérií a rýchlosť nabíjania, ktorú je potrebné vyriešiť. Detailnejší pohľad na budúcnosť elektrickej nákladnej dopravy priniesla aj táto štúdia.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Väčší výkon a úplne nové vychytávky. Samsung oficiálne odhalil novú sériu Galaxy S25
Nová štúdia potvrdila veľké obavy. Tieto nebezpečné chemikálie sa do ľudského tela dostávajú nečakaným spôsobom
VIDEO: Ľudia si mysleli, že je to trik. Čínsky humanoidný robot dokáže chodiť ako človek
Bude lepší ako Black Myth Wukong. Nové čínske RPG útočí na západný trh, toto si ešte nevidel (VIDEO)
Vedci zistili hrozivú vec. Našu Slnečnú sústavu narušil obrovský objekt, ovplyvnil všetky planéty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Obľúbená potravina Slovákov zlacnela. Hlavným dôvodom zmien cien je počasie
Svetoznámy analytik: Memecoiny čaká cenová explózia. Na rade sú Beyoncé a Taylor Swift
Mal zobrať úplatok v hodnote takmer 180-tisíc eur. Ukrajinská bezpečnostná služba zadržala hlavného armádneho psychiatra
Ďalší štátny IT systém v problémoch: Úrady nevedia spárovať platby občanov a firiem
Americké námorníctvo „zmenilo kurz“. Nové bezposádkové plavidlá budú lacnejšie a s univerzálnym dizajnom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Bude veľmi lacný a dostane kontroverznú batériu. Dacia chystá ďalší dostupný elektromobil
-
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
Vie o nej málo Slovákov. Bezplatná aplikácia vybaví daňové priznanie za teba
Denne cez neho pretečie 9 miliónov m³. Slovenský prepravca plynu zvyšuje kapacitu od susedov
Útok očakávali už vopred. Ruskí hackeri napadli systémy bohatej európskej krajiny
Clá USA ohrozujú trh. Volkswagen varuje pred „škodlivými dôsledkami“
Slovákom zjednoduší cestovanie vlakom. ZSSK spustilo nový webový portál
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Obľúbená potravina Slovákov zlacnela. Hlavným dôvodom zmien cien je počasie
Svetoznámy analytik: Memecoiny čaká cenová explózia. Na rade sú Beyoncé a Taylor Swift
Mal zobrať úplatok v hodnote takmer 180-tisíc eur. Ukrajinská bezpečnostná služba zadržala hlavného armádneho psychiatra
Ďalší štátny IT systém v problémoch: Úrady nevedia spárovať platby občanov a firiem
Americké námorníctvo „zmenilo kurz“. Nové bezposádkové plavidlá budú lacnejšie a s univerzálnym dizajnom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené