Unikátny motor z USA je revolúciou. „Najčistejší“ 10,6-litrový trojvalec pre kamióny spáli benzín, naftu, vodík aj plyn
V časoch, kedy sú naftové motory v osobnej, ale i nákladnej doprave silne kritizované za vysoké emisie, hľadajú mnohí výrobcovia riešenie v ekologickejších pohonoch. Medzi inými sme doteraz mohli vidieť v kamiónovej doprave prvé lastovičky, ktoré využívajú vodík, ale i elektrický pohon.
Najčistejší 3-valec bez hlavy
Vlastnú revolúciu v tejto doprave však chce priniesť unikátny motor z USA, ktorý len s využitím 3 valcov a veľkého objemu dokáže spáliť takmer akúkoľvek zaužívanú pohonnú hmotu a produkovať extrémne nízke emisie. Na tému upozornil portál Commercial Carrier Journal.
Za vývojom tohto motora stojí Achates Power pod vedením Jamesa Lemkea a Jamesa Waltona – syn zakladateľa amerického Walmartu. Prvý významný míľnik firma oznámila ešte v roku 2019, kedy potvrdila úspešný vývoj nízkoemisného 10,6-litrového dvojtaktného motora, ktorý už teraz spĺňa emisné normy s limitom 432 g CO2 v Kalifornii pre rok 2027.
Samotná konštrukcia motora využíva 6 protiľahlých piestov a 3 valce. Na rozdiel od konvenčných motorov boxer, ktoré majú piesty uložené protiľahlo o 180° v samostatných valcoch, protichodný motor Achates Power využíva piesty, ktoré smerujú proti sebe a zdieľajú jeden valec. Každý piest sa stretáva takmer v strede v hornej úvrati, kedy ich zapaľovanie potom pošle späť do dolnej úvrati.
Dvojica kľukových hriadeľov je potom spojená ozubenými kolesami a prevádza pohon motora na prevodovku. Motoru dokonca chýba aj vlastná hlava valcov, namiesto ktorej sú na jednej strane otvory pre vypustenie výfukových plynov a ďalšie otvory na opačnom konci nasávajú vzduch. Vďaka absencii tohto komponentu je možné zvýšiť spoľahlivosť a taktiež výrobné náklady motora. Zároveň však odpadá množstvo pohyblivých častí.
Maximálny výkon takéhoto motora sa má pohybovať na úrovni zhruba 400 konských síl, no omnoho zaujímavejší je jeho točivý moment, ktorý dosahuje až 2373 Nm, vďaka ktorému je ideálnym kandidátom pre využitie v nákladnej doprave.
V budúcnosti môže byť úplne bezemisný
Samotná produkcia emisii potom dosahuje len 0,02 g NOx na konskú silu za hodinu prevádzky. Zjednodušene povedané, emisie motora od Achates Power sú o 8 % nižšie ako aktuálny emisný limit 460 g CO2 v Kalifornii a pri svojej prevádzke vypúšťa „len“ okolo 423 g CO2. Spoločnosť pritom tomuto 10,6-litrovému trojvalcu verí natoľko, že ho využije v nákladnej doprave Walmartu. Uplatní sa v ťahači Peterbilt 579.
Cieľom firmy je však dosiahnuť úplne bezemisnú prevádzku kamiónov s týmto motorom, ktorý by mohol produkovať nulové emisie. Práve konštrukčné riešenie motora totiž počíta aj s možnosťou spaľovania rôznych iných pohonných látok.
Okrem nafty tak dokáže fungovať aj na benzín, zemný plyn či dokonca vodík – tu by motor čerpal výhodu, kedy by sa do veľkej úvahy nemusela brať samotná kvalita vodíka. To otvára dvere rôznym druhom vodíka, u ktorých by neboli tak prísne nároky na jeho čistotu, vďaka čomu by sa mohol spaľovať aj lacnejší vodík než ten, ktorý je potrebný pre čisto vodíkové autá s vodíkovými článkami a batériami.
Budúcnosťou nákladnej dopravy má byť elektrina i vodík
V oblasti nákladnej dopravy však prišli s vlastnými riešeniami pre nízkoemisnú alebo bezemisnú prepravu nákladu aj ďalší etablovaní výrobcovia. Niektorí sa vrhli do myšlienky elektrického pohonu, ktorý poháňa prvé ťahače. Azda najznámejším zástupcom tohto segmentu je stále nevyrábaná Tesla Semi, ktorú si už doteraz predobjednalo mnoho veľkých zákazníkov. Zopár kusov Tesly Semi si zarezervovala aj Alza.
Výrobu vlastných elektrických nákladiakov však zahájilo švédske Volvo, ktoré už intenzívne pracuje na elektrifikácii kamiónovej dopravy prostredníctvom modelov FL Electric a FE Electric. Ďalšou a pre mnohých sľubnejšou alternatívou v nákladnej doprave sú vodíkové kamióny, ktoré môžu ťažiť výhodu z kratšieho čerpania vodíka v porovnaní s nabíjaním veľkých batérií elektrických kamiónov.
Jedným z najúspešnejších priekopníkov v tomto smere sa stal vodíkový kamión Hyundai Xcient, ktorý už brázdi európske cesty. Do roku 2025 má byť v prevádzke až 1600 takýchto ťahačov spoločnosti. Obdobné riešenie predstavil so svojim vodíkovým kamiónom GenH2 aj Mercedes-Benz, ktorý sľubuje dojazd až 1000 km, vďaka čomu môže bez problémov konkurovať aj konvenčným dieselovým ťahačom.
Ďalšie články:
- Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy
- ROZHOVOR: S vodíkovým autom budeme jazdiť vo veľkom. Elektromobily ale čaká drahšie nabíjanie, vlády potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
- Z Košíc do Bratislavy prejdeme aj vodíkovým autom. Poznáme dátum spustenia prvej vodíkovej stanice
Napriek uplatneniu vodíka v nákladnej doprave sú niektorí odborníci viac priklonení k elektrickému pohonu ťahačov, ktoré už dnes disponujú dostatočným výkonom a veľkými batériami pre dojazd niekoľko stoviek kilometrov. Problémom však ostáva najmä cena samotných batérií a rýchlosť nabíjania, ktorú je potrebné vyriešiť. Detailnejší pohľad na budúcnosť elektrickej nákladnej dopravy priniesla aj táto štúdia.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
Skryješ ho aj do batohu. Armáda USA dostane „kamikadze vrahov“ za miliardu dolárov
Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
15 rokov si ju nikto nevšimol. Materiál budúcnosti má zázračnú vlastnosť
Legenda herného hororu je späť. Resident Evil sľubuje návrat ku koreňom aj najtemnejší diel série
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Až 41 % šanca: La Niña mieri nad Európu, hrozia meteorológovia. Prinesie klimatický zvrat
Zabíja 3 z 5 pacientov. Pri Slovensku zachytili nebezpečnú kvasinku, odborníci varujú
Stratili raketové zuby a oči. USA zadržali kľúčové zbrane pre Ukrajinu, dôsledky môžu byť ničivé
Tragédia v Nemecku: Muž vrazil autom do ľudí, polícia nevylučuje zámer
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň“
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Nemecko ustupuje od zelenej vlny. Fosílne palivá zatienili slnko aj vietor
Fuego opäť vybuchla. Sopka v Guatemale núti obyvateľov utekať pred skazou
Slovensko čelí veľkej AI výzve. Ak nič neurobíme, prehĺbime digitálnu priepasť
Trump kúpil Teslu na podporu Muska. Teraz otočil a chce ju predať
Zemetrasenie otriaslo známou púšťou. Tisíce domácností sú bez elektriny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Až 41 % šanca: La Niña mieri nad Európu, hrozia meteorológovia. Prinesie klimatický zvrat
Zabíja 3 z 5 pacientov. Pri Slovensku zachytili nebezpečnú kvasinku, odborníci varujú
Stratili raketové zuby a oči. USA zadržali kľúčové zbrane pre Ukrajinu, dôsledky môžu byť ničivé
Tragédia v Nemecku: Muž vrazil autom do ľudí, polícia nevylučuje zámer
Meteorológovia varujú aj pred výskytom supercelárnych búrok: Sobotné počasie potrápi tieto okresy
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené