Slovensko sa pripravuje na príchod vodíka do osobnej dopravy. Spolu s odhalením noviniek o vybudovaní prvých vodíkových staníc v našej krajine bolo predstavené aj vôbec prvé vodíkové auto pre slovenský trh. Toyota Mirai druhej generácie prichádza na Slovensko a redakcia FonTech.sk zistila už aj oficiálne ceny, za ktoré sa bude predávať. Lacná ale nebude.

Príchod vodíka do osobnej dopravy na Slovensku oznámil pri odhalení noviniek o vybudovaní dvoch vodíkových staníc dnes už bývalý minister hospodárstva Richard Sulík, ktorý potvrdil, že prvé takéto stanice budú už tento rok spustené v Košiciach a v Bratislave. Naša redakcia neskôr zistila detaily, že stanice budú dostupné v druhej polovici tohto roka.

Rovnako sme následne priniesli aj informácie o spustení predaja prvého vodíkového auta pre slovenský trh, ktorým je Toyota Mirai. Jej odhalenie sme videli ešte vo februári. Toyota následne vo vyjadrení pre FonTech.sk potvrdila spustenie predaja v marci, teraz poznáme aj finálne ceny.

Prvé vodíkové auto na Slovensku dostalo oficiálne ceny

Toyota Mirai druhej generácie je na Slovensku dostupná len v jednej výkonovej verzii FCEV o výkone 134 kW a dodávať sa bude v dvoch výbavách Comfort a Executive. K drahšej verzii Executive si zákazník bude môcť vybrať aj príplatkový balík VIP za 7000 €, ktorý obsahuje viacero prémiovejších prvkov výbavy ako head-up displej, 3-zónovú automatickú klimatizáciu, 20″ zliatinové disky či panoramatickú strechu.

Najlacnejšou verziou Toyoty Mirai 2. generácie je s cenou 62 990 € verzia Comfort, drahšia verzia Executive stojí 66 990 €. Na výber je aj niekoľko farebných verzií, ktoré sú dostupné za príplatok 900 €. Ide o špeciálne laky perleťovej, zamatovej, striebornosivej, žiarivej (modrej), klasickej čiernej a červenej karmínovej farby. Bez príplatku je dostupná len nočná modrá farba.

K vozidlu bude možné vybrať aj jeden z trojice ponúkaných druhov diskov. Pre výbavu Comfort a Executive (bez VIP) sú určené 19″ zliatinové disky, pri VIP balíku sú zahrnuté 20″ čierne zliatinové disky.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: S vodíkovým autom budeme jazdiť vo veľkom. Elektromobily ale čaká drahšie nabíjanie, vlády potrápi únik na daniach z nafty a benzínu

Lacnejšia verzia tohto vodíkového auta dostane v interiéri klasické textilné sedadlá, v prípade prémiovejšej Executive verzie budú dostupné sedadlá zo syntetickej kože a vo VIP balíku sú sedadlá z prírodnej kože vo svetlej alebo čiernej farbe.

Toyota ponúka s vozidlom aj svoju službu Toyota Connected, ktorá pomocou mobilnej aplikácie umožňuje komunikovať s vozidlom, nájsť jeho polohu, odoslať mu informácie o ceste do navigácie, či zisťovať dáta o jazde, údržbe a servise auta. Pomocou aplikácie je taktiež možné ovládanie nabíjania a klimatizácie na diaľku. Všetky detaily oboch výbav Comfort a Executive, spolu so špecifikáciami vozidla, nájdeš v priloženom dokumente.

Za akú cenu by sme mohli jazdiť s vodíkovým autom na Slovensku? Vychádzať môžeme z ceny za 1 kg vodíka napríklad v Nemecku, kde sa cena pohybuje na úrovni 8 – 10 € za kg H2. Pokiaľ by sme počítali s vyššou cenovkou tak Toyota Mirai by zvládla prejsť 100 km pri spotrebe 0,84 kg H2/100 km za cenu 8,4 €.

V najbližších 4-5 rokoch sa však počíta podľa slovenského odborníka z Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie so znížením ceny za kilogram vodíka len na 1-2 €/kg. V takom prípade by bola jazda vodíkovým autom ešte omnoho výhodnejšia a pri najnižšej cene 1 €/kg H2 by tak Toyota Mirai zvládla prejsť 100 km len za 0,84 €.

Toyota Mirai – Výbava a Špecifikácie by Matúš Mitro on Scribd

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú