Aj nápad s dobrým úmyslom môže mať následky, ktoré si mnohí spočiatku nemuseli vôbec uvedomiť. Platí to aj pre sociálne siete, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou každodenného života miliárd ľudí po celom svete. Mnohých spája tá najväčšia platforma, ktorá nemá v tomto odvetví dostatočnú konkurenciu – Facebook. Práve na ňom nájdeme najviac používateľov, denne ho využíva až 1,8 miliardy ľudí.

Trvalo dlhé roky, pokým sa z pomerne jednoduchého nápadu stala celosvetová revolúcia v komunikácii. Služba, ktorá má zbližovať a spájať ľudí, komunity, ich však čoraz viac využíva pre svoje vlastné účely – monetizáciu.

Aj dobrá myšlienka môže mať zlý dopad

Nápady pochádzajú z peňazí,“ povedal svojho času taliansky filmár Federico Fellini. Túto myšlienku môžeme aplikovať aj na dnešný Facebook, ktorý už dlhé roky zabúda na svoj pôvodný cieľ, to, čo v jeho začiatkoch pomáhalo ľuďom v zbližovaní a komunikácii. Dnes je táto sociálna sieť orientovaná na reklamu viac ako kedykoľvek predtým. A navyše, plánuje to robiť naďalej.

Platí, že ak niekto využíva produkt zadarmo, pravdepodobne je sám produktom. Táto myšlienka dokonale vystihuje aj samotný Facebook, ktorý využíva svojich používateľov k tomu, aby zarábal.

Zobraziť celú galériu (2)
Unsplash / Facebook

A zarába nemalé peniaze. Tento cieľ siete sa postupom rokov čoraz viac zintenzívnil, dnes sa stretávame s reklamou na každom kroku.

Facebook sa snaží, aby používateľ mu venoval čo najviac svojho času a čo najviac informácií, ktoré môže využiť, aby mu poskytol relevantný obsah a samozrejme reklamu. To, čo vidíme na nástenke noviniek, je výsledkom komplexného algoritmu, systémov, ktoré vyberajú obsah individuálne pre každého používateľa zvlášť, aby si čo najdlhšie udržal jeho pozornosť.

Pôvodný cieľ Facebooku je preč, používatelia sa stali produktami

Starý Facebook jednoducho vymizol a miesto spájania a zbližovania ľudí dnes taktiež polarizuje spoločnosť podsúvaním kontroverzných a mnohokrát aj klamlivých informácií. Snaží sa ľudí udržať na svojej platforme čo najdlhšie, ponúka im prispôsobenú reklamu a príspevky, ktoré majú človeka zaujať. Takže nie, Facebook rozhodne nie je zadarmo.

Za jeho používanie mu „platíme“ svojim časom a najmä svojim súkromím. Vie toho o nás viac, než dosť. Neraz sa navyše ukázalo, že tieto údaje zneužíva pre svoje vlastné potreby aj bez súhlasu ľudí, ktorí mu zverili svoje súkromie.

Zobraziť celú galériu (2)
Freepik (Úprava redakcie)

NEPREHLIADNI
Facebook skúša ľudí, predčasne ich žiada v teste o súhlas so sledovaním mimo jeho platformy. Prečo?

Ako to robí? Čo ovplyvňuje príspevky na nástenkách ľudí a ako im podsúva také množstvo reklamy? Tlačové oddelenie spoločnosti Facebook zhrnulo informácie vo vyjadrení pre FonTech.sk nasledovne:

„News Feed každého užívateľa je úplne jedinečný, je totiž tvorený príbehmi jeho priateľov, príspevkami stránok, ktoré sa rozhodol sledovať, a skupinami, ku ktorým sa pripojil.

Pre usporiadanie všetkých týchto príbehov využívame jednoduchý hodnotiaci proces, a to predovšetkým preto, aby naši užívatelia vo svojom News Feed videli ten najrelevantnejší obsah zakaždým, keď otvoria Facebook.

Hodnotenie stojí na štyroch základných pilieroch. Sú nimi:

  •  dostupný inventár príbehov;
  • rôzne signály alebo dátové body, ktoré môžu poskytovať dôležité informácie pre rozhodovanie o poradí;
  • predikcie, ktoré vytvárame, vrátane odhadu pravdepodobnosti toho, že konkrétny príspevok okomentujete, nazdieľate priateľom a podobne;
  • skóre relevantnosti každého príbehu.“

Facebook sleduje, čo sleduješ, zaznamenáva všetky tvoje záujmy, komentáre, príspevky, fotografie a množstvo ďalších informácií, ktoré vo výsledku dokáže efektívne spracovať tak, aby ti poskytol to, pri čom predpokladá, že stráviš na jeho sieti viac času, budeš venovať väčšiu pozornosť reklamám a navrhovaným príspevkom. Aj pár lajkov či komentárov dokáže ovplyvniť to, čo ti platforma podsúva.

Tento komentár nemá byť len kritikou Facebooku. Koniec koncov, bez neho by sa možno vývoj v online komunikácii mohol vybrať iným smerom. Facebook dokázal aj mnoho skvelých vecí, no jeho povesť výrazne pošramotili prešľapy a zámery, ktoré sa jednoducho nemali stať. Objektívne však aj vo svojom okolí vnímam od ľudí, ktorí si zmeny a vývoj siete uvedomujú, kritiku na adresu Facebooku.

Pri listovaní nástenkou noviniek vidím omnoho menej príspevkov od priateľov, prednosť dostávajú lajknuté stránky, skupiny a reklamy, ktoré sú skutočne všade. A samozrejme kontroverzné príspevky spojené s aktuálnym dianím doma a vo svete. Dnes je približne každý 5-6 príspevok v News Feede reklamou, sponzorovaným príspevkom, ktorého obsah súvisí so záujmami používateľa.

V snahe presvedčiť používateľa tráviť viac času na svojej platforme skúša sieť rôzne „triky“.

„To, aký majú ľudia na Facebooku pôžitok, určujú jednotlivci. Či už sú to priatelia, ktorých si pridávajú, stránky, ktorým dajú „like“, skupiny, ku ktorým sa pripájajú, alebo ďalšie veci, s ktorými interagujú – práve to utvára všetko, čo jednotlivci denne vidia na Facebooku.

Rovnako ako tieto príspevky sa potom menia aj ľudia, veci, o ktoré sa zaujímajú, ale aj spôsoby, ktorými sa spolu vzájomne prepájajú. To je dôvod, prečo vyvíjame funkcie, ktoré uľahčujú personalizáciu Facebooku od správy screen time až po upravovania vlastného News Feed,“ pokračovalo v odpovedi pre FonTech.sk tlačové oddelenie Facebooku.

Hoci platforma tvrdí, že používateľský zážitok ovplyvňuje sám používateľ, nie je to úplne pravda. Facebook skutočne dokáže ovplyvňovať to, ako vnímame „novinky“ zo sveta, od priateľov a stránok. Svojim spôsobom dokáže meniť aj záujmy ľudí, to, čo sledujú či ich politické názory. Politické reklamy na sieti sú už ale samostatnou kategóriou, ktorá vyvoláva množstvo rozdielnych názorov.

Dnes vidíme, že…

Dnes vidíme, že sa Facebook stále viac zameriava na monetizáciu, speňaženie svojich používateľov, konkrétne ich súkromia. Dnes vidíme, že Facebook vníma používateľov ako produkt, z ktorého môže vyťažiť. Drvivú väčšinu zmien pre lepšiu ochranu ich súkromia v uplynulých rokoch pritom zaviedol až po silnej kritike a obvineniach, teraz sa snaží tváriť, že sa „polepšil“.

Ďalšie články:

Dnes vidíme, že Facebook už dávno nie je tým, čo býval. Stále dokáže spájať ľudí, no dnes to robí inak. Robí to tak, aby vyvolal čo najväčší záujem, aj preto pretláča viac kontroverzné témy miesto toho, čo by zabránilo polarizácii spoločnosti. Podľa môjho osobného názoru dokázal veľmi dobre podať fungovanie Facebooku, ale aj ďalších sociálnych sietí, dokument Netflixu „Sociálna dilema„.

V ňom môžeme (aj s istou mierou dramatizácie) vidieť, ako na nás vplývajú sociálne siete, ako sa postupom času menili. A aj to, že niektoré vynálezy ich tvorcovia neskôr oľutovali. Sociálne siete sú v dnešných dňoch ešte väčšou súčasťou našich životov, čo môžu patrične využívať. Nebude tomu tak ale nastálo.

…prednosť dostáva kontroverzia

To, ako sociálne siete, obzvlášť Facebook, ovplyvňujú naše životy, si ľudia uvedomujú, no len veľmi pomaly. Zásah Facebooku do každodenného života ľudí je skutočne enormný. Mnohých dokázal príspevkami presvedčiť o absolútnych nezmysloch, ktoré sú spojené napríklad aj s aktuálnou pandémiou či 5G sieťami.

Zobraziť celú galériu (2)
Freepik (Úprava redakcie)

A nemusel sa ani príliš snažiť, stačilo len odporúčanie kontroverzných príspevkov ďalším a ďalším ľuďom. Aj preto môžeme vidieť, že totálna volovina z dielne konšpirátorov a dezinformátorov má dnes na Facebooku väčšiu „hodnotu“ ako relevantný príspevok z uznávaného a dôveryhodného zdroja.

Ďalšie články:

Absurdnému príspevku sa venuje omnoho viac pozornosti. Žiaľ, sociálna sieť stále nedokáže efektívne pracovať s obsahovou hodnotou informácií a hoci sa tvári, že sa bráni porušovaniu komunitných pravidiel, mnohokrát takéto porušenia iba „prehliada“. Je ale nutné uznať, že sa snaží robiť pokroky.

„Aj napriek tomu, že máme celý rad ovládacích prvkov a aj naďalej pokračujeme vo vytváraní nových, uvedomujeme si, že je potrebné urobiť viac, a to napríklad poskytovaním včasného a relevantného vzdelávania, zavádzaním nových prvkov, ktoré ešte viac pomôžu personalizovať užívateľské rozhranie a zvyšovaním spoľahlivosti už existujúcich prvkov,“ informovalo nás tlačové oddelenie Facebooku.

Za to všetko, čo na sieti každý deň vidíme, vďačíme práve News Feedu. Po 15 rokoch od spustenia sa menil závratným tempom. Kým niekedy boli prednejšími príspevky od priateľov, dnes je tomu inak. Dnes vidíme, že Facebook už nie je tým, čo kedysi býval…

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú