Prečo by mali Slováci udeliť Facebooku povolenie na „sledovanie“? Odborník prezradil detaily
Ťahanice medzi Apple a najväčšou sociálnou sieťou ani zďaleka nekončia, práve naopak, naberajú na obrátkach. Facebook sa aj naďalej snaží bojkotovať kľúčovú zmenu v iOS 14 a tvrdí, že bude mať zásadný dopad najmä na malé biznisy. Aký dopad však bude mať táto žabomyšia vojna na bežného používateľa? Opýtali sme sa odborníka na marketing a sociálne siete.
O zavedení novej funkcie proti sledovaniu aplikácií mimo ich platforiem v podaní Apple sa hovorí už od minulého roka, kedy sa však nestihla novinka dostať do systému iOS.
Nestalo sa tak ani po vydaní najnovšej verzie iOS 14.4, no dočkáme sa jej už čoskoro. Oficiálne by mala na podporované iPhony prísť už o pár týždňov na jar, kedy Apple vypustí aktualizáciu iOS 14.5.
Apple pripravuje veľkú zmenu, ktorá zasiahne všetkých
Pôjde o jeden z najvýznamnejších updatov. Hoci so sebou prinesie aj rad iných vylepšení, azda tým najdôležitejším z pohľadu Applu je App Tracking Transparency (ATT). Po spustení tejto novinky budú musieť všetky nainštalované aplikácie v iPhonoch požiadať používateľa o pridelenie/zamietnutie prístupu k používateľským dátam.
„Musíte využiť App Tracking Transparency framework, ak vaša aplikácia zhromažďuje dáta o koncovom používateľovi a zdieľa ich s inými spoločnosťami za účelom sledovania naprieč webovými stránkami a aplikáciami, “ píše Apple v dokumente pre vývojárov.
Prakticky to bude znamenať, že každá aplikácia, ktorá doteraz zhromažďovala používateľské dáta a využívala ich na ďalšie marketingové účely a „posúvala“ tretím stranám, bude musieť od majiteľov iPhonov získať súhlas, ak v tom má pokračovať. Samozrejme je tu aj možnosť, že to koncový používateľ zamietne. Aplikácia potom nemôže predmetné dáta zhromažďovať a predávať ďalej.
Táto veľká zmena sa dotkne skutočne všetkých, veľkých gigantov ako Google a Facebook nevynímajúc. O tom, ako odlišne tieto spoločnosti k aktuálnej situácii pristupujú, sme detailne informovali v tomto článku. Mnohé z nich sa tak môžu právom obávať, že stratia prístup k množstvu cenných údajov o koncových používateľoch, ktoré nebudú môcť po zavedení funkcie v iOS 14 využiť.
Zmení sa však niečo z pohľadu bežného používateľa? Apple si toto rozhodnutie obhajuje tým, že chce ľuďom priniesť lepšie súkromie. Koniec koncov, prednedávnom v App Store začal zverejňovať detailný prehľad o tom, čo všetko môžu aplikácie o ľuďoch zbierať. Mnohí vývojári túto sekciu ešte neaktualizovali, no Facebook to stihol. A ako sa ukázalo, je na tom omnoho horšie ako ostatní.
Facebook chce potvrdiť svoju dominanciu. Mal by si mu udeliť povolenie?
Že sociálnu sieť nová funkcia Applu poriadne „podráždila“, môžeme vidieť aj pri jej aktívnom bojkotovaní tejto zmeny. Napriek tomu však nemá Facebook inú možnosť, ako s touto novinkou súhlasiť a používateľov po jej spustení požiadať o povolenie k získaniu používateľských dát. Čo však, ak niekto zamietne? Bude sociálna sieť zobrazovať menej reklám?
S našimi otázkami sme sa obrátili aj na odborníka – marketéra zameraného na sociálne siete. Podľa jeho slov je jednoznačné, že si Facebooku chce zastať svoju pozíciu a dominanciu v tejto oblasti. Je jednoducho najväčšou sociálnou sieťou sveta, čo dáva aj patrične pocítiť.
„Facebook to určite interpretuje tak, aby potvrdil svoju pozíciu v tomto „spore“. Pravda však je, že najmä pre malé firmy sú Facebook Ads veľmi dôležitým reklamným nástrojom a obmedzenie dostupnosti takého množstva dát môže naozaj spôsobiť pokles tržieb inzerujúcich firiem.
Takisto remarketing patrí k najvýkonnejším predajným taktikám a o túto možnosť môžu inzerenti prísť. Pochopiteľne, že aj Facebook má obavy, pretože to ovplyvní kvalitu služieb, ktoré ponúka inzerentom, ako je veľmi presné a efektívne cielenie pri výkonnostných kampaniach,“ vyjadril sa pre FonTech.sk Tony Dúbravec, marketér so zameraním na sociálne siete.
Nová funkcia Applu tak rozhodne bude mať dopad na ľudí, no nie tak na bežných používateľov, ako práve na jeho zákazníkov, ktorí využívajú reklamný priestor a nástroje na platforme Facebooku. Tí bez doteraz využívaných údajov nebudú môcť poskytovať relevantné reklamy. Inzercií neubudne, no používateľ bude dostávať omnoho menej relevantné reklamné príspevky.
„Nemyslím si, že firmy prestanú inzerovať. Facebook má už dostatočnú silu, aby radšej hľadali nové spôsoby s pomocou špecialistov na online marketing, namiesto absolútneho odstrihnutia inzercie.
Ale áno, ľudia, ktorí nedajú Facebooku takéto povolenie, budú vystavení výrazne menej relevantným reklamám. Osobne to vnímam ako krok späť pre týchto používateľov,“ potvrdzuje vo svojom vyjadrení pre FonTech.sk Tony Dúbravec.
Facebook už preto začal majiteľom iPhonov rozosielať v aplikácii vlastné upozornenie, ktorým chce zároveň sledovať to, koľko ľudí mu spomenuté povolenie udelí. Podľa interných odhadov firmy to však môže byť len zhruba 20 % používateľov. Mali by sme teda takéto povolenie udeliť alebo naopak sieti zamietnuť prístup?
Podľa odborníka na marketing a sociálne siete ľudia neudeľujú Facebooku úplné povolenie na sledovanie aktivity mimo jeho aplikácie, k dispozícii má len dáta súvisiace s ich používaním. Neznamená to teda, že sú medzi nimi zahrnuté citlivé informácie a že bude mať sieť k dispozícii každý krok, ktorý používateľ na internete a v aplikáciách spraví.
„Facebook napríklad nevie, čo vy vyhľadávate na Googli alebo YouTube. Má dosah iba na tie údaje, ktoré súvisia s používaním aplikácií a webov, ktoré na Facebooku inzerujú a používajú jeho nástroje, ako je Facebook Pixel,“ podotkol vo vyjadrení pre našu redakciu Tony Dúbravec.
Aj keď sa teda môžu používatelia aktuálne stretávať so spomenutým pop-up oknom v aplikácii Facebooku, nejde o žiadosť, ktorú by vynucoval Apple. Tá bude zobrazovaná až po spustení funkcie v iOS 14.5.
Facebook totiž ľuďom zobrazuje vlastnú verziu takejto žiadosti, čo môžeme vnímať ako „predprípravu“ na to, čo ho čaká na jar. „Facebook nerobí nič špeciálne, iba skôr myslí dopredu. Upozornenie na plánované zmeny môžu inzerenti vidieť vo svojich reklamných účtoch už pomerne dlho,“ dodal Dúbravec. Podľa jeho slov by zároveň mali byť používatelia viac informovaní o tom, čo presne od nich Facebook bude žiadať.
„V skutočnosti by možno používatelia potrebovali trošku edukovať v tom, že zber ich používateľských dát neznamená, že niekto im pozerá cez okno do domácnosti. V drvivej väčšine prípadov naozaj iba o skvalitnenie ich používateľskej skúsenosti,“ zakončil svoje vyjadrenie Tony Dúbravec.
Facebook predsa len zveličoval a zavádzal
Sociálna sieť však čiastočne zavádzala a „nafúkla“ čísla. Podľa profesora Barta de Langhea z Univerzity Ramona Llulla v Barcelone a Stefana Puntoniho, profesora z Rotterdamskej školy marketingu, sú vo vyjadreniach Facebooku viaceré zavádzajúce fakty, informoval Harvard Business Review.
Akademici totiž poukázali na to, že sieť vo svojich vyjadreniach, v ktorých bráni malé biznisy, umelo navyšuje čísla predstavujúce straty ziskov po zavedení funkcie v iOS 14. Konkrétne vidia problém napríklad v tvrdení, že „priemerný inzerent s malým biznisom zaznamenal pokles predaja o viac ako 60% za každý dolár“. Takéto tvrdenie zverejnil Facebook ešte v decembri 2020.
Takéto číslo mal však podľa profesorov Facebook získať pri porovnaní výsledkov z personalizovanej a nepersonalizovanej reklamy, zjednodušene povedané, tak trochu miešal „jablká“ a „hrušky“. Spomenutých 60 % strát na každý dolár nehovorí nič o týchto dvoch druhoch kampaní, ktoré boli porovnávané. Medzi personalizovanou a nepersonalizovanou reklamou je totiž značný rozdiel.
Do týchto strát mal Facebook zahrnúť výsledky z dvoch rozdielnych typov reklám a z rôznych odvetví, od rôznych inzerentov a aj reklamy na odlišné produkty, v odlišných časoch a na odlišných miestach.
Takéto zhodnotenie nie je objektívne a je z neho možné vyvodiť, že firmy, ktoré poznajú cieľovú skupinu ľudí, dosiali pri inzercii vyššie zisky ako firmy, ktorých reklamy boli ponúkané ako nepersonalizované. A práve tie najväčšie straty pri nepersonalizovaných reklamách mal Facebook vybrať do svojho vyjadrenia.
Platforma mala taktiež zavádzať pri ďalšom tvrdení, v ktorom uviedla, že personalizované reklamy začalo v čase pandémie využívať o 44 % viac inzerentov, pričom sa odvolávala na štúdiu organizácie Deloitte.
Tá však hovorí o tom, že cielenú reklamu v tom období najviac využívali firmy z oblasti telekomunikácií a technologické spoločnosti, a to o 34 % viac. Ďalším v poradí, kto častejšie využíval cielenú reklamu, boli inzerenti z oblasti poľnohospodárstva, ktorí zvýšili počet cielených reklám o približne 30 %.
Facebook tak vo svojom vyjadrení z decembra 2020 vybral iba najlepšie číslo, ktoré by podľa akademikov podporilo jeho tvrdenia, a ešte ho o 10 % umelo navýšil. Je pravdou, že zavedenie novej funkcie zo strany Apple bude mať na inzerentov dopad, no najväčšia sociálna sieť by vo svojich vyjadreniach rozhodne nemala zavádzať. Takýmto prístupom si totiž podkopáva dôveru.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Oficiálne potvrdené. Netflix príde aj v lacnejšej verzii s reklamami
AKTUÁLNE Prišla IT revolúcia: Spustili appku Slovensko v mobile, toto všetko cez ňu vybavíš
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci o nich netušia. Toto je 12 skvelých tipov, ktorými si vylepšíš Disney+
ZAUJÍMAVÉ Slovenská banka v appke začne ukazovať, koľko CO₂ si vyprodukoval svojim nákupom. Ľudí chce motivovať k záchrane planéty
Google Mapy ti novou funkciou vyrazia dych. Svet si pozrieš z úplne novej perspektívy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vojnový reportér na Ukrajine: Na Donbase o žiadnej genocíde nevedia, celá je fake a vymyslená
Tyrkysová voda, nádherná príroda a čisté pobrežie. Toto sú TOP najkrajšie európske pláže
Chorvátsko, ale bez húfov turistov. Neprebádané raje Jadranu, o ktorých si netušil
Kedysi viedol útok na Donbas, dnes drsne kritizuje Kremeľ a jeho taktiku
Bezosova megajachta sa nezmestí pod most. Holanďania ju chceli zahádzať vajcami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajtom došla trpezlivosť. Za mobil za volantom môžeš prísť o vodičák, prídu aj vyššie pokuty (+prehľad)
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- AKTUÁLNE: Zem zasiahne silná geomagnetická búrka. Pocíti ju aj tvoja technika
- Elektrický Airbus je vo vzduchu nonstop už 20 dní. Od základov prekope, ako funguje letectvo
- „Planétka s hmotnosťou 10 000 ton“ narazila do Zeme. Vedci vďaka nárazu objavili unikátne kryštály
-
- Policajtom došla trpezlivosť. Za mobil za volantom môžeš prísť o vodičák, prídu aj vyššie pokuty (+prehľad)
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- Hráčom padne sánka. Toto je doteraz najväčší únik detailov o GTA 6
- Elektrický Airbus je vo vzduchu nonstop už 20 dní. Od základov prekope, ako funguje letectvo
- Absolútny prúser: HBO vymazalo veľa atraktívneho obsahu, viaceré sú originály služby
-
- Policajtom došla trpezlivosť. Za mobil za volantom môžeš prísť o vodičák, prídu aj vyššie pokuty (+prehľad)
- Ostrý štart 2022. Netflix aj HBO vytasia nadupané novinky, toto všetko si pozrieš
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- AKTUÁLNE: Ruská raketa dopadla na Zem, vymkla sa kontrole a nevedeli ju ovládať
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
AKTUÁLNE: NASA stratila kontakt so sondou letiacou k Mesiacu
Do pár mesiacov bude 5G využívať miliarda ľudí, Slovensko bude zaostávať aj v roku 2027
Stranger Things zbúral svet a na Netflixe pokoril rekord. Niečo podobné dokázal iba jeden ďalší seriál
Slovenskí vedci vyvinuli unikátnu čističku vzduchu. Nepotrebuje filtre ani chemikálie
Z EÚ sa stane líder v oblasti technologických inovácií, pomôže nový program
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vojnový reportér na Ukrajine: Na Donbase o žiadnej genocíde nevedia, celá je fake a vymyslená
Tyrkysová voda, nádherná príroda a čisté pobrežie. Toto sú TOP najkrajšie európske pláže
Chorvátsko, ale bez húfov turistov. Neprebádané raje Jadranu, o ktorých si netušil
Kedysi viedol útok na Donbas, dnes drsne kritizuje Kremeľ a jeho taktiku
Bezosova megajachta sa nezmestí pod most. Holanďania ju chceli zahádzať vajcami
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené