Spoločnosť Google začiatkom minulého roka oznámila, že do roku 2022 plánuje v svojom prehliadači Chrome postupne zakázať cookies tretích strán, ktoré sa používajú na zacielenie reklám na používateľa. V najnovšom oznámení uvádza, že zároveň nebude vyvíjať žiadne ďalšie nástroje na sledovanie aktivity svojich používateľov, upozornil Engadget.

Google má so sledovaním používateľov na internete bohaté skúsenosti, no nie je sa čomu diviť, keďže príjmy z reklám tvoria podstatnú časť zisku technologického giganta. Spoločnosť s prehliadačom Chrome už dlhodobo ovláda viac než polovicu trhu a minuloročné oznámenie, v ktorom sa gigant zaviazal, že do roku 2022 v svojom prehliadači zakáže cookies tretích strán, tak bolo pre technologický svet veľkým prekvapením.

Prestane Google naozaj sledovať používateľov?

Je totiž známe, že Google k problému so sledovaním používateľov pristupuje o čosi opatrnejšie, pričom už dlhodobo tvrdí, že chce zaistiť súkromie používateľov, ale nie na úkor reklamného priemyslu, na ktorý sa spolieha. Teraz však oznamuje, že plánuje úplne prestať predávať cielené reklamy založené na sledovaní aktivity používateľov, pričom zároveň nebude v budúcnosti budovať žiadne nástroje na zber týchto dát.

Ako však upozornil Wall Street Journal, aj tieto opatrenia majú niekoľko „výnimiek“. Webové stránky budú napríklad môcť aj naďalej sledovať aktivitu používateľov na svojom webe a inzerenti budú môcť pokračovať v zacielovaní reklám podľa dát, ktoré o používateľoch už nazbierali. Zmeny sa tiež netýkajú reklamných nástrojov a AID identifikátorov pre mobilné aplikácie, ale iba webov.

Prečítaj si tiež
Google navádzal k ekologickej katastrofe. Prečo odporúčal ľuďom vyhadzovať autobatérie do mora?

Zobraziť celú galériu (3)
Freepik (úprava redakcie)

Pokiaľ však ide o súkromne, Google dáva týmto krokom jasne najavo, že sa nesnaží cielenej reklamy zbaviť úplne. Chce len nahradiť „invazívne“ metódy novšími, akou je napríklad iniciatíva Privacy Sandbox, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť a ochranu osobných údajov používateľov tak, že „schová“ jednotlivca vo veľkej skupine používateľov s rovnakými záujmami, na ktorých bude potom zacieľovať určité reklamy. Spoločnosť ešte koncom januára uviedla, že plánuje začať s testovaním tejto technológie v druhom štvrťroku 2021.

Videl si už?
Skryli ich pred nami, no mal by si ich spoznať. Toto je 8 parádnych trikov pre Google Chrome na Androide

Tieto kroky pravdepodobne povedú k obrovským zmenám v odvetví digitálnej reklamy. Vzhľadom na obrovskú trhovú silu, ktorou Google v tejto oblasti disponuje, má totiž americký gigant potenciál udávať trendy aj v smere ochrany používateľských údajov, kde obyčajne nepatrí medzi priekopníkov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú