Neriskuje Tesla blamáž? Nový Model S automaticky prepína medzi jazdou vpred, vzad a parkovaním
Nový Model S a X nie je len „herná konzola na kolesách“ ako mnohí modernizované modely označujú. Elon Musk totiž prezradil ešte jednu unikátnu vlastnosť – je ňou automatické prepínanie režimov jazdy, a teda spiatočky, parkovania a neutrálu, o téme informoval portál The Verge.
Automatické prepínanie jazdných režimov funguje podľa toho, aké prekážky a najmä kde ich auto okolo seba vidí. Nový Model S a X už nemá žiadny fyzický volič jazdných režimov, stále sa však budú dať prepínať na veľkej 17″ dotykovej obrazovke.
Podľa Muska auto dokáže samo rozoznať, či má ísť v danej situácii vpred, alebo či má zvoliť spiatočku. Takéto jazdenie je údajne veľmi návykové a po pár dňoch za volantom nového Medelu S alebo X už bude vodič považovať manuálne radenie jazdných režimov v inom aute ako veľmi nepríjemné a obmedzujúce.
Orientácia pomocou senzorov
Aj v tomto prípade pomáhajú na určenie správneho jazdného režimu prepracované senzory okolo celého auta. Ak teda vozidlo zistí pred sebou stenu alebo nejaký iný objekt, autopilot vyhodnotí, že treba cúvať a po zatlačení brzdy sa zvolí režim spiatočky. Počítač tak neustále vyhodnocuje, čo by asi vodič v danej situácii robil.
Ako dodáva portál Cnet, v staršej verzii Modelu S a X si režimy jazdy volil pomocou páčky za volantom. V novom interiéri sa už páčka nenachádza a dokonca tu nenájdeš ani páčku na zapínanie smerových svetiel. Táto funkcia je totiž po novom integrovaná priamo v futuristickom Yoke volante.
Radenie jazdných režimov je jednou z najzákladnejších funkcií pri riadení vozidla, preto podľa mnohých nie je správne, že sa táto možnosť ukýva iba niekde v menu na dotykovej obrazovke.
Shift by wire je minulosť
Softvérové radenie automatickej prevodovky nazývané Shift by wire automobilkám umožňuje umiestniť volič jazdných režimov v podstate kamkoľvek. Vďaka tomu, že takýto volič nie je fyzicky napojený na prevodovú skriňu, môže byť umiestnený za volantom alebo pod stredovým displejom, prípadne tiež môže disponovať rôznymi tvarmi Automobilka Elona Muska však softvérove radenie posúva na úplne novú, doposiaľ nepoznanú úroveň.
Tesla má síce najpokročilejšieho autopilota na svete, no „upratanie“ voľby jazdných režimov niekam do menu infotainmentu môže byť veľmi riskantný krok. Ďalšou vecou je, že nech automatické volenie jazdných režimov funguje akokoľvek dobre, sú tu isté legislatívne záležitosti, ktoré nariaďujú, že volič režimov jazdy musí byť neustále viditeľný a dostupný v prípade potreby.
To by teoreticky na dotykovej obrazovke bolo možné, no jej časť by počas jazdy musela nevyhnutne zobrazovať túto jednu funkciu, čo sme však doposiaľ na fotografiách nového infotainmentu nevideli.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Putin sa chválil novými „super tankami“. Sú to len prelakované staré stroje, odhalil detail
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP