V Česku, podobne ako u nás, je s vlakovou dopravou problém. Naši susedia momentálne bojujú s nedostatkami vo vozovom parku – motorové vlaky typu 810 a 814 sú už pomerne zastaralé, no nie je ich čím nahradiť. České dráhy si tak musia poradiť sami, píše denník Zdopravy.

České dráhy vyhlásili súťaž na výrobu železničných vozidiel s kapacitou okolo 70 cestujúcich, ktoré by boli určené na prevádzku po regionálnych tratiach. Nikto sa však neprihlásil – motorové vlaky, ktoré jazdia na naftu dnes už takmer nikto nevyrába a pravdepodobne by sa na ne nedala získať ani dotácia od štátu.

České dráhy čelia viacerým problémom. Jedným z nich je nedostatok vlakov pre jazdenie na neelektrifikovaných tratiach. ČD

„Motorové vlaky tvoria dosť veľký podiel na celkovej doprave, keďže dve tretiny tratí sú ešte stále bez elektrifikácie,“ povedal v rozhovore pre portál Jiří Ješeta, člen predstavenstva ČD, ktorý má na starosti osobnú dopravu. Na margo toho, že sa firmám neoplatí vyrábať vlaky, povedal, že ČD sa nevzdáva a na vývoji nových vlakov sa chce podieľať.

Alternatívny pohon nových vlakov

Možno si o nich ešte nepočul, no existujú vlaky na batérie. Medzi ich výhody patria hlavne menšie náklady na prevádzku a výrazné zníženie tvorby emisií. Vo všeobecnosti sú veľmi dobrou alternatívou k motorovým vlakom jazdiacim na naftu, ale aj k elektrifikácii železničných tratí, píše portál Railtech.

Takto vyzerá motorový vlak 810 jazdiaci na naftu. Tento typ sa však už nevyrába. České dráhy

Batériových vlakov síce zatiaľ nie je veľa ani vo svete, no České dráhy sa zrejme rozhodli podieľať na vývoji nových modelov. Prečo by teda nemohli jazdiť na batérie? Dopravca už koncom októbra začal zisťovať, či sa na trhu nachádzajú vlaky, ktoré kombinujú batériovú technológiu s jazdou na elektrinu priamo z troleja.

České dráhy neskôr zverejnili výzvu na predbežnú trhovú konzultáciu ohľadom výroby 200 batériových vlakov typu BEMU 50, ktoré by mali plne nahradiť existujúce motorové vozne. Tieto vlaky majú podľa zadaných parametrov poskytnúť okolo 50 miest a výkon aspoň 12 kW/t. Budú určené primárne na jazdu po krátkych, neelektrifikovaných tratiach.

Nemecká spoločnosť Siemens plánuje výrobu batériových elektrických vlakov. Zatiaľ sú však v nedohľadne. Siemens

Batéria sa má dobíjať, buď priamo z troleje, alebo z nabíjačky v depe / v cieľovej stanici. Po plnom nabití by mal takýto vlak prejsť okolo 80 kilometrov. Okrem spomínanej ponuky na predbežnú konzultáciu České dráhy z vlastnej iniciatívy priamo oslovili aj niekoľko firiem, napríklad ŽOS Vrútky či Siemens Mobility. Veríme, že v budúcnosti sa na podobný krok odhodlá aj ZSSK.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú