Sulík chce výrazne presadiť vodíkové autá na Slovensku. Naša infraštruktúra je zatiaľ katastrofálna
Minister hospodárstva Richard Sulík vystúpil na konferencii „Vodíková budúcnosť Slovenska“, kde hovoril o zvyšovaní podpory vodíkových technológií v energetike, no najmä v automobilovom priemysle. Najpodstatnejšie body z konferencie zhrnulo Ministerstvo hospodárstva v tlačovej správe na svojom webe.
Podľa Sulíka je vodík energetickým nosičom budúcnosti, a preto sa by sa mal ich rozvoj podporovať už teraz. Ak sa k tomu ako krajina postavíme zodpovedne už teraz, do konca roku 2050 sa výrazne priblížime k cieľom Európskej únie o uhlíkovej neutralite.
Podpora vodíka však podľa slov ministra hospodárstva nebude na úkor elektromobility. „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“ povedal Richard Sulík na konferencii.
Budúcnosť automobilového priemyslu vidí v symbióze vodíkových a elektrických automobilov, elektromobily sú podľa neho vhodné na kratšie trasy a vodíkové autá naopak dokážu zvládať aj dlhšie vzdialenosti bez nutnosti nabíjania.
Ján Weiterschutz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska dodal, že vodíková technológia má predovšetkým význam v nákladnej doprave, o čom svedčí aj uvedenie desiatok vodíkových kamiónov Hyundai už do ostrej prevádzky. Sulík však chce podporiť vodíkové technológie aj v rovine osobnej dopravy a na takéto autá v budúcnosti poskytovať dotácie, podobne ako tomu je pri elektromobiloch, informoval Denník N.
Dotácie na vodíkové autá môžu byť dokonca vyššie, než je tomu pri dotáciách na elektromobily, nakoľko autá na vodík sú dnes omnoho drahšie ako autá na elektrický pohon. Pilotným projektom v budovaní siete pre vodíkovú dopravu má byť obstaranie kompletnej autobusovej flotily poháňanej vodíkom v zatiaľ nešpecifikovanom meste.
Rezort hospodárstva tiež plánuje do konca roka vybudovať na Slovensku 4 až 6 čerpacích staníc na vodík, čo bude základom pre stabilnú infraštruktúru o pár rokov. Aktuálne je na Slovensku presne nula čerpacích staníc pre vodíkové autá. S cieľom podporiť vývoj vodíkových technológií na Slovensku plánujú postaviť v Košiciach aj vodíkové výskumné centrum s celoslovenskou pôsobnosťou.
Problémom pri autách na vodík ale je, že automobilky sa vývoju tejto technológie nevenujú až toľko, ako elektromobilite. V súčasnosti existuje len niekoľko produkčných automobilov na vodík a najväčší giganti sa plnou silou zameriavajú na elektromobilitu. O vodíku mnohé ani len nechcú počuť.
Vodík so sebou navyše prináša väčšie nebezpečenstvo výbuchu, o čom svedčí aj udalosť na vodíkovej čerpacej stanici z minulého roka, ktorá sa stala v Nórsku. Podľa BMW však ceny vodíkových automobilov v priebehu najbližších 5 rokov klesnú na úroveň áut so spaľovacími motormi. Budúcnosť tohto segmentu je tak zatiaľ nejasná, no stále veľmi výrazne otvorená.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci objavili prekvapivé spojenie medzi baktériami a nespavosťou. Mikróby rozhodujú o kvalite tvojho spánku
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Michal Šimečka varuje pred útokom na pravoslávne tradície. Fico vraj plánuje zrušiť dôležitý sviatok
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Obľúbenú destináciu zasiahlo silné zemetrasenie: Otrasy cítili až v hlavnom meste
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP