Emisie CO2, ktoré výraznou mierou ovplyvňujú klimatickú zmenu, sa dlhodobo riešia najmä v spojitosti s osobnou automobilovou dopravou. Faktom však je, že na klímu našej planéty nevplývajú negatívne len autá, ale vo veľkej miere aj lode. O téme píše Insideevs.com.

Práve po vode sa ročne prepraví nespočetné množstvo rôzneho nákladu, ktorý je prevážaný v obrovských nákladných lodiach či tankeroch. Tie na svoj pohon väčšinou využívajú dieselové spaľovacie motory, ktoré nie sú ekologické. Znečisťujú nielen ovzdušie, ale aj oceány, moria a rieky.

Tieto dva ekologické problémy nákladnej lodnej prepravy sa najnovšie snažia odstrániť v čínskej prefektúre Čchang-čou, ktorou preteká rieka Jang-c’-ťiang. Tá  je najdlhšia v celej Ázii a tretia najdlhšia na svete. No a práve na nej bola otestovaná jedna z prvých celoelektrických nákladných lodí sveta.

Nesie názov “Zhongtiandianyun 001” a zvládne uniesť až 1000 ton nákladu. Okrem veľkého nákladného priestoru je táto loď vybavená aj veľkým akumulátorom s celkovou kapacitou 1458 kWh. Len pre predstavu, na vytvorenie podobne veľkej batérie by si potreboval aspoň 40 priemerných elektromobilov.

Napriek tomu však táto loď dokáže na jedno plné nabitie prejsť približne len 50 kilometrov a následne ju treba opätovne dobiť. Toto dobitie trvá 2 a pol hodiny, čo je vzhľadom na veľkosť batérie vynikajúca hodnota.

Pozdĺž toku rieky Jang-c’-ťiang bolo vybudovaných 4918 napájacích systémov celkovo v ôsmich čínskych mestách, kde bude môcť Zhongtiandianyun 001 načerpať energiu, dodáva portál Xinuanet.com. Podobné projekty sa už v nedávnej minulosti objavili aj v iných častiach sveta a s veľkou pravdepodobnosťou budú pribúdať aj naďalej. V značnej miere totiž môžu uľaviť našej planéte.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú